Anthrax - For All Kings (2016)

Label: Nuclear Blast

1. Impaled (1:31)
  2. You Gotta Believe (6:00)
  3. Monster at the End (3:56)
  4. For All Kings (5:01)
  5. Breathing Lightning (5:37)
  6. Breathing Out (0:55)
  7. Suzerain (4:53)
  8. Evil Twin (4:39)
  9. Blood Eagle Wings (7:55)
  10. Defend Avenge (5:13)
  11. All of Them Thieves (5:16)
  12. This Battle Chose Us * (4:54)
  13. Zero Tolerance * (3:47)
  14. Fight 'Em 'Til You Can't [Live] * (6:10)
  15. A.I.R. [Live] * (6:37)
  16. Caught in a Mosh [Live] * (5:48)
  17. Madhouse [Live] * (4:05)
avatar van Germ
Kronos schreef:

Gewaagde stelling, te weten dat Worship Music al helemaal geschreven was met Bush als zanger in gedachten. Eigentijds als het door Bush wordt gezongen, een relikwie uit het verleden als Belladonna het zingt?

Ik vind Belladonna tegenwoordig een karikatuur op een metal zanger en dat straalt m.i. af op de hele band. Het zijn de maniertjes, het geforceerde gedoe wat me tegen staat aan de man.
Met John Bush aan het roer is Anthrax een hele andere band die in ieder geval een stuk oprechter overkomt.
Veel hiervan is natuurlijk persoonlijke smaak, maar feit is wel dat men Bush vrij oneervol de band heeft uitgegooid destijds om met Belladonna een soort lang leve de 80's show te gaan opvoeren.

avatar van Kronos
Ik heb geen idee hoe Belladonna zich gedraagt, Germ. En ook niet of daarvan iets negatiefs op de rest van de band afstraalt, laat staan op de muziek.

Voor zover ik de heren ken gaat mijn sympathie eerder uit naar Bush. Maar dat gaat over hun persoonlijkheid en heeft voor mij niks met de muziek te maken.

Belladonna vind ik beter passen bij Anthrax en dan kan Bush zich fulltime op Armored Saint concentreren. Mij hoor je dus niet klagen.

avatar van gigage
Ik heb ook niet het idee dat Primadonna en de rest van de band goed door 1 deur passen. De amikale oprechte spielerei is ook een young mans game. Maar ja, het is maar werk en dit jaar hebben ze een bonus verdiend.

edit: De bonus is top 10 ( no.9) in de Billboard albumlijst waarmee het beter scoort dan de voorgaande plaat.

gigage schreef:

Zo, niet misselijk.

avatar van vielip
De metal doet het goed de laatste tijd in de States. Maiden kwam op 10 binnen meen ik, Megadeth zelfs op 3 en nu Anthrax op 9. Met name dat Megadeth nog hoger binnen kwam dan Maiden vond ik zeer opvallend. En ook terecht trouwens maar dat is puur mijn persoonlijke smaak.

avatar van gigage
Metal is best populair in de states, maar vooral bands die hier minder stemmen trekken zoals Disturbed, , Five finger death punch, Bring me the horizon (alledrie #1). Goed om te zien dat de ouwetjes ook nog een duit in het zakje mogen doen.

avatar van vielip
Ik doelde inderdaad op de oudjes

avatar van Bouvier666
Ik heb helemaal niks met de Bush/Alternatieve rock periode van Anthrax dus vond de terugkeer van Belladonna dan ook helemaal geweldig. Worship Music vond ik goed maar For All Kings vind ik een stuk beter.
Voor mij persoonlijk de beste Anthrax plaat sinds Persistance of Time

avatar van Metalhead88
Heb het album bijna afgeluisterd.

Ik bemerk dat velen een parallel trekken met Persistence of Time. Ik snap daar, afgezien van sommige specifieke hooks en riffs met name in de laatste 4 a 5 nummers, helemaal geen hout van. PoT is mijn favoriete Anthrax album, heb het vele malen meer gehoord dan andere Anthrax albums (Spreading The Disease een goede tweede en WCFYA op drie), maar ik begrijp weinig van de vergelijkingen. Kan iemand mij uitleggen waar die vergelijking vandaan komt?

avatar van gigage
Volgens mij, maar correct me if I'm wrong, wordt er niet zozeer een geheel paralel getrokken maar wordt Persistence of time als vertrekpunt aangemerkt. En dat is zo vreemd niet omdat op de tussenliggende albums Belladonna geen enkele vinger in de porridge had.
Daarnaast staat hier nagenoeg geen (oneerbiedig gezegd) "party" of "moshpit" metal op. De branie is gelukkig (gezien de leeftijd van de heren) wat weg. Het is wat serieuzer qua stijl en die paralel durf ik dan wel te maken met ook mijn favo Miltvuur-album Persistence of time.

avatar van Metalhead88
Hmm, nou ja afgezien van Got The Time geef ik je wel gelijk I guess. Het is voor mij ook al weer een tijdje terug sinds ik voor het laatst de heilige festivalgronden heb betreden en mijn nek naar tokio heb verrekt, maar er is 1 ding wat ik wel kan constateren:

Ik heb vandaag zowel Megadeth's nieuwe plaat beluisterd als deze, en bij Megadeth viel het me op dat alles na 1 luisterbeurt duidelijk was. What you hear is what you get, recht door zee. Hoewel ik wel van plan ben meerdere keren te luisteren, zal er geen mysterie te ontdekken zijn op dat album.
Bij dit album ligt dat toch anders, het lijkt alsof ik nog niet alles heb gehoord dat er te horen valt op het album, en ik denk toch (ondanks het feit dat ik de thematiek, strakheid en samenhang van Dystopia echt enorm veel fijner vind) dat dat een positief iets is. Ik wacht nog even met een cijfer denk ik.

Metalhead88 schreef:
HEn het is echt een verademing om weer eens een thrash-plaat te horen van The Big Four (voor zover je daar nog van kunt spreken) waar iemand WEL bij stem is.

Hier ben ik het volkomen mee eens! Joey zingt wederom geweldig. Heb het album nu een paar keer geluisterd. Weet nog niet goed wat ik er van moet vinden. Het klinkt allemaal erg lekker en vet. Maar het hele album in één ruk uitzitten is me nog niet gelukt. Er komen wat mij betreft net wat te weinig snelle, staccato riffs voorbij. Iets dat vroeger toch een echt handelsmerk van ze was. Het verzand me soms net wat teveel in mid tempo muziek. Niet slecht, maar wat teveel van hetzelfde. Iets meer nummers als Evil twin of All of them thieves had het album goed gedaan.

Saai en zoutloos, zoals anderen eerder al schreven. Het doet me allemaal zelfs een beetje kinderachtig aan. Hoewel ik dat gevoel niet goed kan uitleggen. De beste nummers van het album zijn de bonus live versies van de oudere nummers, vanaf nummer 14...

avatar van vielip
Album wordt per luisterbeurt beter moet ik zeggen! Nummers als You gotta believe, Monster at the end en For all kings kunnen me prima bekoren.

avatar van Barfly
De vinyl-versie als verrassingskado gekregen vanwege een maand lang rookvrij te zijn. Zelf zou ik nooit hebben gekozen voor dit album als aanstaand kado. Na State of Euphoria was Anthrax mij kwijt als fan.
Maar het album smaakt naar meer draaibeurten. Vooral kant 1 is heftig genieten, al herken ik er niet direct de oude Anthrax in. Belladonna is naar mijn mening nog beter bij stem dan in de oude dagen (al zullen de opnamemogelijkheden van tegenwoordig hem misschien hebben geholpen, geen idee).
Voorlopig een behoudend cijfer omdat de rest nog niet helemaal doordringt bij mij als aanstaande toppers, maar voor alleen al kant 1 is dit een geslaagd kado.

avatar van Barfly
Armoedig hoor, dat ik maanden later mijzelf opvolg als berichtenopsteller; oude bands doen het alleen voor oude lullen blijkbaar. Loop ik zo achter of mist de jeugd hier een goede plaat aan?
Ondertussen is dit mijn favoriete Anthrax album geworden.

avatar van The_CrY
Was alweer vergeten dat deze was uitgekomen. Er komt tegenwoordig ook zoveel muziek uit dat je er nooit meer aan toekomt alles te beluisteren. Velen zullen Anthrax overslaan op basis van de zwakke lead single, gok ik.

avatar van gigage
Het is dan ook een bijzonder vol thrash jaar met releases van Death Angel, Megadeth, Anthrax, Flotsam and Jetsam, Spellbound, Destruction en de op hande zijnde Testament en Metallica.

avatar van gigage
Er komt een tour edition aan met alle 14 studio traks op de eerste schijf en een tweede schijf met 5 demo songs. En wat gaan ze spelen in Utrecht? Among the Living van 30 jaar terug, in geheel haha

avatar van Kondoro0614
Aardige plaat die alweer de betere kant op gaat. Met 'For All Kings' weet de band mij toch weer meer te overtuigen dan het album hiervoor, en ik denk dat het niet aan Belladonna ligt dit keer want ik vind deze zanger persoonlijk niet héél interessant, behalve de eerste albums van 'Anthrax', daar kon ik echt genieten van de beste man maar het was echt deze laatste twee waarmee hij me niet kon overtuigen. Maar, qua gitaarwerk, drumwerk en noem maar op is deze plaat weer geweldig.

Met nummers 'You Gotta Believe', 'Breathing Lightning', 'For All Kings' en 'Monster At The End' wist de band mij wel weer omver te blazen, en zelfs de zangkunsten van Belladonna vond ik hier nog wel tof. Echter vanaf 'Breathing Lightning' vond ik het niet meer interessant worden en dan licht 'Evil Twin' nog wel een beetje uit maar is de rest toch niet meer dan standaard.

En zo eindig ik mijn marathon toch aardig positief. 'Anthrax' is altijd al een band geweest waarvan ik veel, maar dan ook echt veel gemengde gevoelens bij had en dat lieten ze ook echt zien in de marathon. Ik kan niet wachten tot ik de heren live mag gaan zien, aankomende 15 november als ze touren met het afscheidstournéé van 'Slayer'.

Voorlopige tussenstand:

08. Slayer 3.21*
09. Twisted Sister 3.00*
10. Mötley Crüe 2.94*

avatar van Edwynn
Zit allemaal goed in elkaar. Het klinkt als een klok. Tegelijkertijd is For All Kings ook superveilig en ietsje té volwassen. Van mij had er wat vaker uit de bocht gevlogen mogen worden. Een logische stap na Worship Music maar ik ben er uiteindelijk wat minder blij mee.

avatar van Edwynn
[quote]Germ schreef:
[quote]Kronos schreef:

Oude quote maar wel eentje die hele grote onzin bevat. Als je de huidige Anthrax als een 80's feestje beschouwt, luister je met 3 kilo poep in je oren. De terugkeer van Belladonna stond de ontwikkeling van Anthrax nooit in de weg. Op het podium klinken oude dingen wel eerder zoals vroeger maar het nieuwe plaatwerk gaat duidelijke verder waar We've Come For You All ophield.

Stiekem verlang ik wel naar dat 80's feestje.

avatar van gigage
Dat vergelijken met de 80's thrash ben ik grotendeels maar mee opgehouden. Pik een concertje mee dan komt dat bij vlagen nog wel voorbij. Voor de rest is er zoveel verandert in geluid en opname technieken dat het bijna bizar zou zijn om die sound van toen nog op een iTunes of Spotify release te zetten en daardoor komt dat gevoel ook nooit meer terug. Vervolgens moet de concurrentie ook nog worden aangegaan met jongere bands met minimaal 4 woorden in hun heavy metal bandnaam en zie daar, het andere vaatje waaruit getapt moet worden om nog mee te kunnen doen.
Met dit in het achterhoofd beoordeel ik de nieuwe releases van de oudgedienden zoals Anthrax, Megadeth, Slayer en Testament. For all Kings is wat dat betreft één van de highlights van het jaar 2016. Op de single na een machtig mooi metal album.

avatar van Kondoro0614
gigage schreef:

Ik neem niet altijd alleen de productie mee als vergelijking. Maar ook de nummers. Anthrax weet bijvoorbeeld met 'Medusa' mij omver te blazen (overigens dat hele album vind ik vet), en dan niet door de productie maar door de power wat er van dat nummer af komt met heerlijke zangkunsten. En dan vergelijk ik dat album gewoon met dit album (zijn inhoud), en dan mis ik de power in dit album, vooral van Belladonna.

avatar van gigage
Dan ben je in dit genre op een enkel album na klaar als het na pakweg 1992 is uitgebracht. Alle heropnames worden ook om de redenen die ik eerder aangaf (vaak terecht) afgeserveerd terwijl de songs toch echt hetzelfde zijn.
En juist dit album kan na wat effort van de luisteraar nog prima boeien wat mij betreft. Bij elke (bijna elke) songtitel kan ik de melodie en het refrein zonder het te herbeluisteren direct voor de geest halen en dat was toch wel even geleden dat ik me zo in een album had vastgebeten. En al helemaal eentje van Anthrax, nota bene.

avatar van milesdavisjr
Mijn mening omtrent dit schijfje toch maar een beetje herzien. De riffs zijn strak, de nummers zijn redelijk goed uitgewerkt en het plaatje kent een aantal goede songs. Echter hou ik het gevoel dat enkele nummers te lang duren zonder de spanning vast te houden en Belladonna (maar dat is persoonlijk) blijf ik een beperkte zanger vinden. Nu het schijfje na enige tijd weer zijn rondjes draait moet ik bekennen meer krenten uit de pap te halen dan doorheen. Dit zijn dan ook direct de tracks die zich wat meer op midtempo afspelen, All of Them Thieves, A Monster At the End, Defend Avenge, prima songs. Het gevoel wat echter wel een beetje blijft hangen; de heren kleuren net even teveel binnen de lijntjes en de kaders die ze zelf hebben geschapen, met de ervaring en de muzikale bagage die ze in de tas hebben had het plaatje wat meer diversiteit, avontuur en een blijk over de grenzen kunnen gebruiken. Desalniettemin, het oordeel is wat milder dan voorheen.