GoGo Penguin - Man Made Object (2016)

Jazz
Label: Blue Note

1. All Res (5:15)
  2. Unspeakable World (4:43)
  3. Branches Break (4:22)
  4. Weird Cat (5:39)
  5. Quiet Mind (4:23)
  6. Smarra (6:31)
  7. Initiate (4:47)
  8. Gbfisysih (3:21)
  9. Surrender to Mountain (3:58)
  10. Protest (4:45)
  11. Fading : Feigning (5:04)
  12. Unspeakable World [Matthew Herbert's Onc Workout] * (6:00)
  13. Initiate [Stray Remix] * (3:34)
  14. All Res [Dabrye Remix] * (4:33)
avatar van Norrage
Wow, fenomenaal.

avatar van Broem
In de categorie "een beetje vreemd maar wel lekker" naar deze jazz - electronic band geluisterd. Nog nooit van gehoord. Kreeg een tip en die heb ik serieus genomen. Album is een beetje moeilijk te categoriseren maar jazz meets electronic komt het meest in de buurt. Een jazz trio vermengt hun muziek met allerlei elementen uit de electronic. Dat levert een bijzonder aantrekkelijk en gevarieerd album op. Vanaf het begin spettert dit je speakers uit en houdt je aandacht 1:06:55 vast. Da's knap. Bij het luisteren kwam Snarky Puppy als vergelijk bij mij op. Dat is echter Just a thought. Meer dan voldoende origineel dit trio.

avatar van oolong
Normaal doet dit soort wat meer 'atmosferische' muziek mij niet zo veel, maar dit is zeker erg goed. Veel inspiratie uit elektronische muziek inderdaad, maar toch steeds een ritmische complexiteit die meer tegen jazz aan zit. Heel meeslepend en overtuigend, maar ook wel een beetje zwaar. Ik mis in deze muziek een beetje humor en spontaniteit.

avatar van samslam
Met voorsprong lekkerste plaatje van het jaar. Favorieten zijn Branches Break en Smarra, maar toch nog maar even luisteren of ik daar wel zo zeker van ben.

avatar van Zwaagje
Net ontdekt. Voor mij weer eens wat anders, maar wel intrigerend. Of het blijvend is en of ik ga stemmen?? We Will see.

Zwaagje schreef:

Toch maar gestemd zwaagje! Heerlijk album wat een lekkere 'bite' heeft. Waardeer ik ook in veel (goeie) fusion albums. Lekker up tempo, veel variatie en een stevige productie. Erg goed. Inmiddels op vinyl

Broem schreef:

Ik ben inmiddels ook "om" en denk erover na deze op vinyl te kopen. Best bijzonder in mijn geval; ben geen uitgesproken jazz fan en ik hou meer van gitaar georiënteerde muziek ipv piano. De sfeer op deze plaat intrigeert en het album is heerlijk afwisselend. Zo zie je maar, een mens moet proberen overal voor open te staan.

avatar van Zwaagje
Alleen die prijzen. ......pfffff niet normaal.
Koop normaal gesproken alleen "aanbiedingen " van rond de €20,-

avatar van Reijersen
GoGo wie? GoGo Penguin dus? Je moet immers een beetje origineel uit de hoek komen met je artiestennaam en dat is toch wel wat dit jazztrio doet. Onder de vleugels van het wereldberoemde Blue Note label brengen ze een plaat Man Made Object uit. Wat je kan verwachten? Iets met jazz en iets met electronische muziek. Dat dan ook nog eens zoveel mogelijk gecombineerd. Neem bijvoorbeeld opener All Res. Een subtiele piano en stuiterende beat gaan moeiteloos samen. Het nummer geeft mij persoonlijk een beetje en Air/Moon Safari gevoel. Unspeakable World gaat uit van hetzelfde idee met wederom een hoofdrol voor het pianospel.
Branches Break is wat rustiger, maar aan de andere kant ook voortstuwend. Een sterke en sfeervoller nummer van voorgaande tracks. Weird Cat heeft daar dan weer het zelfde idee van. Ook dit nummer stuiter jazzy en sfeervol voort.
Bij Quiet Mind moest in het begin bij de piano even denken aan het nummer Where’d You Go van Fort Minor. Zomaar een associatie die in mij op kwam. Smarra is dan toch wel weer anders en nog een slag dromeriger dan de rest van de tracks. Totdat ik bij Initiate merk dat ik het beetje zat wordt doordat ik teveel het gevoel heb steeds naar hetzelfde te luisteren. Niet slecht, maar over again. Dan vind ik GBFISYSIH zelfs een beetje saai. Ook Surrender to Mountain valt niet al teveel op. Een zwakker gedeelte van dit album.
Protest biedt eigenlijk ook weer hetzelfde laken en pak, met een klein beetje bombast aan het einde. Om dan toe te komen aan een drietal remixes. Deze zijn van Unspeakable World, Initiate en All Res. De eerste voegt weinig toe en het nummer wordt hierdoor eerder extra zenuwachtig. De tweede verhiphopt het nummer en de derde voegt ook weer weinig toe.

Een aardige Blue Note plaat met een sterk begin, maar daarna verzand het teveel in de zelfde aanpak. De verrassing is hierdoor snel weg en mijn aandacht toch ook wel.

(bron: Opus de Soul)

Zwaagje schreef:
Alleen die prijzen. ......pfffff niet normaal.
Koop normaal gesproken alleen "aanbiedingen " van rond de €20,-

Dat klopt. Is een dubbel lp en klinkt 'aardig'. Gekocht voor 25 euro en dat is aan de hoge kant. Blijft een heerlijk album. Herken de conclusie van Reijersen dat het verzand in dezelfde aanpak gelukkig niet. Mijn aandacht blijft getrokken. Ieder z'n smaak uiteraard.

avatar van Norrage
Het is snel gegaan met Britse jazz-piano-trio GoGo Penguin. Met het vorige album v2.0 werden ze genomineerd voor een Mercury prijs, kregen ze van ons een 8.5 (recensie) en ondertussen zijn ze gestrikt door het grootste en beroemdste jazz-label Blue Note. Is dit terecht? Zeer zeker. Met een vindingrijk en zeer herkenbaar geluid maken ze een energieke mengelmoes van losbandige piano-rock met elektronische elementen. Hier het Blue Note debuut van pianist Chris Illingworth, bassist Nick Blacka en drummer Rob Turner.

Sinds hun tweede plaat v2.0 is de band voller van geluid geworden, en is het geluid van de band nóg professioneler geprocuceerd. Opener All Res begint als een warm klankenbad waar de piano, drums en bas om elkaar heen draaien, elkaar ruimte gevend waar nodig. Maar wat vooral opvalt is het bijzonder epische geluid; de constante onderhuidse spanning die mede door het hypnotiserende pianospel wordt gecreëerd. Alle nummers klinken samen als een geïmproviseerd geheel waarbij subtiel gevarieerd wordt van ritmische jazz op het melodieus groovende Branches Break tot aan het een beetje progrockende Weird Cat. Het is niet alleen maar experimenteel gegroove op deze plaat. Op Initiate horen we poppy ritmes waarvan je denkt dat je ze al jaren kent - zo catchy zijn ze - en waarbij we elk moment een zanger zouden kunnen verwachten. En GoGo Penguin hoorden we op Smarra niet eerder zo hyperactief, funky, experimenteel en mysterieus tegelijkertijd, met glansrollen voor drummer en bassist. Zo is er voor iedereen wat speciaals te horen op deze plaat, maar blijft het algehele geluid van Man Made Object een wervelend geheel dat naadloos in elkaar overloopt, en, in tegenstelling tot de wat eenvormige vorige plaat, continu blijft boeien en waarbij je elke luisterbeurt nieuwe details opmerkt. En voor elk trio-lid is er een imponerende rol weggelegd: Illingworth steelt uiteraard het meest de show met die diepe piano-klanken die het GoGo Penguin geluid voornamelijk vormgeven, maar Blacka en Turner imponeren net zo hard met complexe ritmes die zowel op de voor- en op de achtergrond hun dienst doen.

GoGo Penguin blijft groeien en dat is niet alleen te zien aan het label waar ze voor uitkomen. Elk album ontwikkelt het trio zich verder en het lijkt allemaal samen te komen op het bijna perfecte Man Made Object. Hier komt (poppy) jazz, experiment en elektronica met een volstrekt uniek karakter bij elkaar, wat zorgt voor hoogstwaarschijnlijk nu al het beste jazz-album van het jaar.
Pat-sounds: Album GoGo Penguin - Man Made Object (2016) - pat-sounds.blogspot.nl

Norrage schreef:

Mooie review! Op het bovenstaande stukje heb ik wel een kleine aanmerking, waarvan ik benieuwd ben of ik de enige ben die dit heeft. Ik vind de pianist op deze plaat soms zó voorspelbaar en clichématig uit de hoek komen dat het me ronduit irriteert. Neem de pianomelodie die in 'Unspeakable world' rond 1:30, na het fabelachtige intro wordt ingezet. Hetzelfde voor het thema van 'Initiate', rond 1:00. Of het thema van 'Branches break'. Ik krijg ineens het gevoel dat ik ergens in een lift sta, of in een telefonische wachtrij. Het verpest m'n plezier in zulke nummer een beetje. Voor mij staan bas en drums hier dus echt aan de top! Gelukkig ben ik sowieso meestal al meer een ritmeluisteraar dan een melodieluisteraar.

avatar van JelmerHolwerda
Gruwelijk lekkere plaat dit. Soms zijn de melodielijnen wel een beetje voorspelbaar, maar ik erger er me niet aan.

Vento Vivimus
Entertaining music die me bij vlagen aan Jazzanova doet denken en dat is zeker niet verkeerd.

Vento Vivimus
Na een paar draaibeurten begint het helaas een beetje te vervelen.

Ik ben door Jamie Cullum's radioshow op deze band gekomen, klinkt heel vet! Niet een plaat die je 's avonds rustig opzet maar denk dat het live heel gaaf is

avatar van Leptop
Hier ben ik heel benieuwd naar! Net binnen. Straks eens lekker laten spelen die cd.

avatar van blur8
Het nadeel van instrumentale muziek is het ontbreken van een zanger, die naar mijn mening toch meestal de sfeermaker in een band is. Maar dit is echt goed. De afwisseling zit mn nu in TripHop elementen en klassieke Jazz.. En met beide heb ik niet veel affectie. En toch is het raak.
Dan hebben we het dus over echte muziek.

Concertagenda: 10 juli NoordZeeJazz, 16 nov. Groningen, 18 nov. Rotterdam, 20 nov Amsterdam.
Ik ga Rotterdam checken..

avatar van andnino
Een aanrader voor fans van GoGo Penguin: Mammal Hands - Floa (2016)
Ik twijfel nog welke van de twee ik beter vindt, het ontloopt elkaar in ieder geval niet veel.

avatar van janneman
Zag ze in een flits bij DWDD vandaag en vanavond maar eens lekker opgezocht. Aangenaam verrast door de combinatie van pop/jazz. Mooie pianoklanken die mijn oren bereiken ipv het helse getingel wat je al vaak hoort bij dit soort groepen. Het is balans.
3.5 sterren geef ik er voor of misschien zelfs wel 4

avatar van Aurum
Ben best onder de indruk van deze plaat, maar die laatste drie remixen/bewerkingen doen echt pijn aan m'n oren. Doen behoorlijk afbreuk aan het verder sterke album wat mij betreft.

avatar van blur8
Live wordt muziek altijd veel duidelijker dan de studioversie. Zo gisteren in de Lantaren Rotterdam ook weer.
De razend knappe combi van piano/bass/drums die 100% synchroon dezelfde melodie spelen in hun eigen klankkleur en met instrument eigen variaties kwam wel even binnen.
Alle drie zijn ze extreem vaardig en samen gebeurd er iets magisch. Het is nog nooit gebeurd dat ik van Jazz ontroerd raakte. Maar GoGoPenguin lukt dat.

avatar van oolong
Ze waren in de Tolhuistuin ook erg goed! De virtuositeit en chemie op hun albums worden live volledig waargemaakt. Moet wel zeggen dat het geluid behoorlijk hard stond . Te hard naar mijn smaak. Natuurlijk maakt dat het intens, maar juist de subtiliteiten in bv. het spel op de drums die deze muziek zo gaaf maken, sneeuwen in zo'n geluidsmuur een beetje onder.

avatar van Joram
prachtig, net als de vorige twee albums. Gaat niet vervelen. Zou ze ook graag eens live aan het werk zien.

avatar van ArthurDZ
Bericht verplaatst naar GoGo Penguin

Verslavend.

Mssr Renard
Wat een prachtige plaat en wat een unieke band.

Wat ik hier hoor is een soort mix van Drum&Bass/ Triphop ala Roni Size Reprazent en Massive Attack, vergezeld van prachtige pianopartijen die doen denken aan enerzijds Philip Glass maar ook Claude Debussy en zelfs Satie.

De drummer weet met gemak de meest ingewikkelde jungle/breakbeats te drummen en stuwt de nummers met een waanzinnige drive, maar is ook erg dynamisch en weet de rustpunten te ontdekken. Hij is zo goed, dat het soms moeilijk te geloven is dat het live is ingespeeld. Bijvoorbeeld op Smarra speelt de drummer moeiteloos glitchy breaks. Onvoorstelbaar!

Totdat je livebeelden van de band ziet (bijvoorbeeld NPR Tiny Desks of Low Four Granada studios). Wat een getalenteerd trio

Omdat de band bij Blue Note is ondergebracht en en als jazztrio wordt weggezet, zoeken veel mensen de muziek in de hoek van de jazz.
Maar het is zoveel meer dan dat. Het is neoklassiek, drum&bass, jazzfusion, minimalisme, impressionisme, avantgarde. Het is echt magnifiek en noem mij maar fan!

Deze nu binnen op lp.
Ik vind dat bijvoorbeeld nieuwe bands wel gesteund moeten worden, en met muziek streamen alleen gaat dat niet helpen.

De hoes biedt niet veel extra moois. De muziek is uitgesmeerd over vier lpkanten, waardoor je veel en vaak de lp moet omdraaien, maar dat is ook wel weer leuk.

Wel fijn om deze nu ook echt in huis te hebben.