Teleman - Brilliant Sanity (2016)

Label: Moshi Moshi

1. Düsseldorf (3:47)
  2. Fall in Time (3:56)
  3. Glory Hallelujah (3:29)
  4. Brilliant Sanity (3:15)
  5. Superglue (3:21)
  6. Canvas Shoe (3:36)
  7. Tangerine (3:03)
  8. English Architecture (3:57)
  9. Melrose (3:28)
  10. Drop Out (5:13)
  11. Devil in My Shoe (3:26)
Een zeer vermakelijk indie-plaatje. Kan twee kanten opgaan: of ik ga dit leuker en leuker vinden of het zakt al snel weg in de grote hope 'leuke indie-plaatjes'.

Lekker luchtige liedjes waar een mens vrolijk van wordt.

Telamon
De eerste twee nummers pakken me nog niet zo als Cristina en Steam Train Girl dat deden enkele jaren geleden. Toch ben ik benieuwd naar de rest van dit album. Deze ex-piraten kunnen bij mij weinig fout doen, helemaal nu Dusseldorf en Fall In Time klinken zoals Pete & The Pirates ooit eindigden.

avatar van ArthurDZ
De Britse band Pete And The Pirates ging in 2012 ten onder. Achteraf gezien niet eens zo erg, want uit die as herrees prompt opvolger Teleman, die met Brilliant Sanity alweer hun tweede plaat uitbrengt. Sleutelwoorden zijn: ‘catchy’, ‘sterke melodieën’, en ‘oog voor detail’. En wie weet, misschien kan daar in december ook wel ‘één van de platen van het jaar’ bij!

En dat is best verrassend, want op papier is dit helemaal geen opzienbarend werkstuk. Het album is namelijk gevuld met van die sympathieke indiepopliedjes met sterke refreinen en kleurrijke instrumentatie. Liedjes waar blij van kan worden, of melancholisch. Liedjes die vakkundig zijn gemaakt en keurig wegluisteren. Met andere woorden, een plaat zoals er jaarlijks waarschijnlijk honderden verschijnen.

Maar toch, hier is iets meer aan de hand. Het ‘been there, done that’-gevoel blijft uit. Meerdere nummers van deze plaat komen op de meest willekeurige momenten van de dag mijn hoofd binnengevallen, en blijven dan lekker lang plakken. Brilliant Sanity blijft zijn weg naar de play-knop maar vinden. Wat gebeurt hier?

Nou, iets dat je niet elke dag tegenkomt. Een plaat uit een oververzadigd genre dat zonder overdreven origineel te willen zijn toch een sterke indruk weet achter te laten, puur op eigen kracht.

Omdat een nummer als Düsseldorf er gewoon heerlijk in vlamt, met zijn Belle & Sebastian-achtige strofes en zijn springerig-maar-op-een-prettige-manier refrein. Omdat een sowieso al uitstekend nummer als Fall In Time nog iets extra’s krijgt door diens onverwachte maar oh zo heerlijke fade-out. Omdat de band op nummers als Melrose en English Architecture emotioneel uit de hoek komt zonder dat het meteen naar melodrama moet gaan ruiken. Ja, Teleman is duidelijk een groepje dat weet waar ze mee bezig zijn. Eigenlijk is alleen Canvas Shoe, weinig subtiel in het midden gezet, een duidelijke zwakke schakel. Verder is dit een topplaat.

Zo, en nu maar hopen dat Studio Brussel radiohits wil maken van Düsseldorf en Fall In Time. Ik zeg draaien die handel!

(Dit bericht komt van mijn muziekblog The Irresistibles. Het is zeker niet de bedoeling dat al mijn blogposts op musicmeter terechtkomen, dus wie benieuwd is naar meer mag altijd de facebook-pagina liken. Bedankt!)

avatar van Anthony72
arthurdz verwoordt precies wat ik ook van dit album vind. Ik geniet er dagelijks minimaal twee keer van. English Architecture is samen met Drop Out en Dusseldorf favoriet, en ook mijn zwakke schakel is Canvas Show, maar ook die is nog steeds prima te puimen.

Sanders' stem vind ik erg aangenaam.

Beter album dan het eerste, dat met Cristina wel mijn meest gedraaide nummer aller tijden huisvest.

avatar van AstroStart
Düsseldorf is een heerlijke track. Die overgang bij 2:38, de pulserende stem van Sanders, fantastisch!

avatar van Grecio
Welk bekende nummer hoor ik nou in Melrose? Of wellicht ben ik de enige die het hoort... haha. "still drifting along like a ghost-ship"... die melodie. haha. Naja misschien klinkt het gewoon zo bekend omdat het zo'n goed nummer is.

avatar van JVT
JVT
Heel erg fijn indie rock/pop bandje, dat zeker boven de middelmaat uitsteekt. Het heeft echt iets, luister alleen al maar eens naar Dusseldorf en Fall in Time. Ook de rest vh album is gewoon erg goed.
Zo is dit gewoon een heel erg fijn album, en dat past helemaal perfect bij dit goeie weer.

En hoe spreek je de bandnaam eigenlijk uit?

avatar van Arrie
Gewoon 'tele' als in 'television' en dan 'man', zou ik zeggen?

avatar van JVT
JVT
Het zou best kunnen, ik heb ze via deze site leren kennen maar er verder nooit iets over gehoord zodus.
Maar ik blijf het een vreemde naam vinden

avatar van iHateDolphins
Peter and the piraten was grappig, leuk om op deze manier dit bandje te ontdekken. ik zal het eens gaan beluisteren!

avatar van Anthony72
Had gehoopt dat Strange Combinations nog op dit album zou staan. Veruit mijn favoriete Teleman-nummer.

avatar van Pinsnider
Dit is inderdaad een verdraaid lekkere plaat! Wat maakt dit inderdaad nou zo leuk ten opzichte van ander materiaal? Ik kan het ook niet duiden. Het zal de mengeling zijn van meningen die hierboven al veel beter zijn geventileerd.. Het klinkt ook zo heerlijk sympathiek. Fijn dit! En Düsseldorf is gewoon briljant!

avatar van Geert V.
"Tangerine" lijkt wel heel hard op "Favorite Game" van dEUS ...

avatar van Omsk
Grecio schreef:

Ik hoor echoes van Wild World van Cat Stevens. Zoals ik echoes van Pink Frost van The Chills hoor in Dusseldorf. Verder niet erg, iedereen laat zich inspireren door iedereen en met name Dusseldorf tilt het 'origineel' wel naar een hoger plan.