Crescent Moon - The Lidless Room (2015)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Acceptatio (2:17)
  2. G.A.B.O.S. (3:12)
  3. Black Vinyl Dreams (4:42)
  4. G.A.B.O.S. Reprise (1:07)
  5. The Bellman (3:03)
  6. Of Aphids and Ants (5:18)
  7. The Lidless Room (3:29)
  8. Obsolete Men (5:47)
  9. The Devil and the Machine (4:09)
  10. The Old Riverbed (5:42)
  11. Through the Gate (4:04)
De band

Crescent Moon is een progrockband uit het Gelderse grensplaatsje Babberich, die met The Lidless Room onlangs in eigen beheer hun debuut uitbracht. En het is een heel verrassend debuut geworden, niet in de laatste plaats omdat The Lidless Room een conceptalbum is en het al geruime tijd geleden is dat een Nederlandse progrockband zich waagde aan een conceptthema en dat nog wel met een debuut. Crescent Moon werd in 2014 opgericht door de broers Eric en Frank Peters. Een jaar later sloten Bas en Tim Peters, zoons van Frank, zich aan bij de band. Crescent Moon is een pure studioband, zij treden niet op in het land. Het album kwam nagenoeg volledig tot stand in eigen beheer.

Eigen beheer

Zoals gesteld is het album in eigen beheer uitgebracht. Wanneer je het album beluistert, krijg je grote bewondering voor de familie Peters voor de knappe wijze waarop zij hun album hebben opgenomen, gearrangeerd en geproduceerd (in de Woodshop Music Studio). Hier moeten ontelbare uren aan muzikale huisvlijt hebben gezeten. Bovendien heeft de band een groot aandeel in de distributie, marketing en het design van hun website, heel bijzonder.

Het concept

Het concept van The Lidless Room gaat over de strijd met de moderne communicatiemaatschappij en is ingedeeld in drie lagen: Nostalgia, het verlangen naar het verleden, Angst, voor de digitale toekomst op het gebied van communicatie en de ontwikkelingen van internet en Dromen.

Het album

Crescent Moon valt mijn inziens enigszins te vergelijken met de muziek van Pink Floyd, maar de band heeft toch een onmiskenbaar eigen sound. Het is me echt een raadsel op welke wijze de band het voor elkaar heeft gekregen het twaalf tracks tellende album naar zo’n hoog consistent niveau te tillen: mooie gitaarsolo’s, prima pianospel in de rustige gedeeltes, degelijke zang op die momenten dat het echt relevant is, en dan die effecten! Knap hoor. Bijzonder compliment voor de jonge bandleden, tweelingbroers Bas (trompet, gitaar) en Tim (piano, keyboard). Wat zij op vijftienjarige leeftijd muzikaal inbrengen is heel bijzonder en het kan niet anders dan dat voor deze jongens een mooie muzikale toekomst in het verschiet ligt.

Credits

Alle songs zijn door één of meer bandleden geschreven, waaronder een paar tracks door de zoons zelf. De lyrics kwamen uit de ‘penkoker’ van Frank Peters. Het album werd geproduceerd door Eric, Frank en Tim Peters. Gastmusici op het album zijn Chico Dommeck (gitaar), Mirjam van Vuuren en Thea Leenders (backing vocals). De credits van het artwork zijn voor de zus van Eric en Frank, Margot Peters.

Resumé

Samengevat kan ik stellen dat Crescent Moon een prachtig progrock-conceptalbum heeft uitgebracht dat met name liefhebbers van Pink Floyd niet aan hun neus voorbij mogen laten gaan.

Auteur: Fred Pach, www.muziekwereld.com