Tröckener Kecks - In de Krochten van de Geest (1984)

Label: TK

1. Asfalt (2:20)
  2. Iemand Anders (1:55)
  3. Afrodisiac (2:35)
  4. Huurmoordenaar (3:30)
  5. De Man in de Lucht (1:50)
  6. Koud en Donker (1:50)
  7. Pumps (1:50)
  8. Nooit Meer Honger (2:00)
  9. Levend Vlees (3:25)
  10. Speelkwartier (1:25)
  11. De Passagier * (3:30)
  12. Liever Blind * (3:20)
  13. De Bulldog * (2:37)
  14. (Zij Was 'N) Slagboom * (1:50)
  15. Tegen Alles In * (3:51)
  16. Hoop Doet Leven * (4:02)
  17. Faam * (3:13)
  18. Mooier Dan de Rest * (3:59)
  19. Het Regent * (2:53)
avatar van platedraaier
Wat is dit toch een heerlijke kecks plaat. Lekkere recht toe recht aan popmuziek. De onmiskenbare stem van Rick de Leeuw, die mij nooit gaat vervelen en goed verstaanbaar is. Dat laatste is best belangrijk, want elk liedje is een verhaal. Met kop en staart, meestal grappig en toch ook (heel soms) om over na te denken.
Er zit geen dieptepunt in voor mij.

Deze is wel van voor de grote doorbraak, maar eigenlijk vind ik dit leuker dan het latere werk.

ben echt heel blij met even de aandacht op deze cd, want deze had ik vroeger op bandje, ik was hem kwijt en wist de titel niet meer.
Mooier dan de rest en Hoop doet leven, echt superliedjes. Hoop doet leven is bijna een letterlijke tekst die ik echt zo heb meegemaakt...(alleen was ik toen 13 en had geen likeur die ik "al jaren had staan"). Dus een erg dierbaar liedje die ik nu eindelijk weer in combi met de hele plaat kan luisteren!

avatar van Pelk
Wat alleen niet klopt is dat de laatste 9 (?) nummers niet op de originele plaat stonden. Het zijn allemaal singels met de B-kantjes. Maar Potverknokke wat een goede singels en B-kantjes !!! En op deze plaat (en singles) zijn de teksten nog erg geestig, cynisch en spitsvondig. Later werd het allemaal wat poetischer en romantischer, ook best, maar een nummer als "pumps" zouden ze later, tekstueel, niet meer (kunnen) maken: "De meest uiteenlopende kleuren, zijn gedurfd geschakeerd. Kunst blijkt toch bij het volk te leven, en niet gesubsidieerd". Prachtig!

Pieter Paal
'Liever blind' is een van de beste Nederlandstalige rockers.

Linus Van Pelt
Prachtig Neder-(post)punk plaatje met natuurlijk de raspende stem van Rick De Leeuw en wat prachtige tekstuele vondsten. Heel duidelijke Gang Of Four geluidjes wel in niemand anders en dat rifje van huurmoordernaar doet met ook erg aan iets denken,