William Tyler - Modern Country (2016)

Folk
Label: Merge

1. Highway Anxiety (9:06)
  2. I'm Gonna Live Forever (If It Kills Me) (5:25)
  3. Kingdom of Jones (3:32)
  4. Albion Moonlight (3:17)
  5. Gone Clear (6:07)
  6. Sunken Garden (4:17)
  7. The Great Unwind (8:25)
avatar van Gladius
De nieuwe van Tyler (uit op 3 juni)! Een raadsel waarom hij niet populairder is! Wellicht spreekt het louter instrumentale niet zo aan bij een breed publiek?

trailer: William Tyler - Modern Country (Album Trailer) - YouTube

William Tyler "Sunken Garden" - YouTube
Toch van een ongekende schoonheid!

Komop erwinz, dit lijkt me toch iets voor de krenten! = )

avatar van erwinz
Gladius schreef:

Komop erwinz, dit lijkt me toch iets voor de krenten! = )

Zeker ! Het is nog geen 3 juni

avatar van Edgar18
Hier ben ik wel benieuwd naar, vorig jaar zag ik deze man live en dat beviel me uitstekend.

avatar van heartofsoul
Prachtig album, dat via deze link tijdelijk is te beluisteren:

First Listen: William Tyler, 'Modern Country' : NPR

heartofsoul schreef:
Prachtig album, dat via deze link tijdelijk is te beluisteren:

First Listen: William Tyler, 'Modern Country' : NPR

ik geraak al niet voorbij 'Highway Anxiety', wauw!

avatar van Slowgaze
Mooi album, ben hier na twee luisterbeurten (of eigenlijk al na de eerste) goed over te spreken. Straks nog eens rustig draaien, maar deze instrumentale americana verrast en overtuigt. Ducoz, Stijn_Slayer, dit lijkt me ook wel jullie kopje thee.

Stijn_Slayer
Zeker, een eigenaardig plaatje dit. Ik hoor Link Wray, Brian Eno, Neil Youngs 'Emperor Wyoming', en zelfs Steve Reich, wat tezamen leidt tot een verrassend geheel van country, psych en ambient. 'Folk' is ironisch genoeg juist in de verste verte niet aanwezig op dit album.

avatar van heartofsoul
Voor mij een van de verrassingen van dit jaar. Het is, zo las ik ergens op internet, een liefdesbrief aan het verdwijnende Amerika. Het staat inmiddels op Spotify, dus iedereen kan dit op zijn gemak uitproberen. Straks even kijken of mijn platenboer het heeft ontvangen. Ik hoor trouwens óók, en zeer duidelijk, verwijzingen naar Steve Reich. Dit is een album dat ik nog vaak zal beluisteren.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: William Tyler - Modern Country - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Gitarist William Tyler draait al een tijdje mee in de muziek scene van Nashville, Tennessee. Hij stond op het podium met onder andere Lambchop, The Silver Jews en Bonnie Prince Billy, timmerde kort aan de weg met zijn band The Paper Hats en maakte de afgelopen jaren ook al twee soloplaten.

De derde, het onlangs verschenen Modern Country, is zijn meest ambitieuze plaat tot dusver en het is bovendien een plaat van een bijzondere schoonheid.

William Tyler liet zich voor Modern Country inspireren door het veranderende Amerika dat hij zag tijdens talloze roadtrips door het uitgestrekte land.

Hij dook uiteindelijk in Wisconsin de studio in met multi-instrumentalist Phil Cook, bassist Darin Gray en meesterdrummer Glenn Kotche, waarna de plaat in Nashville werd afgemaakt.

Modern Country opent met het maar liefst 9 minuten durende Highway Anxiety dat direct laat horen wat je van William Tyler moet verwachten op Modern Country. De instrumentale track wordt gedragen door veelkleurig en ruimtelijk gitaarwerk, dat rondzweeft op atmosferische klanken. Het is muziek die onmiddellijk beelden op het netvlies tovert en het zijn in mijn geval beelden van uitgestrekte Amerikaanse landschappen.

William Tyler heeft een bijzondere stijl, die af en toe wel wat doet denken aan die van Bill Frisell. Zijn medemuzikanten zorgen voor een fraaie en gloedvolle basis, waarna William Tyler de weidse vlakken op fraaie wijze inkleurt met zijn gitaren.

Door het repeterende gitaarspel roept de muziek van de Amerikaan ook associaties op met de minimale muziek van onder andere Steve Reich en de ambient van Brian Eno en consorten, maar van moeilijkdoenerij is gelukkig nergens sprake.

Ook in de 31 minuten die volgen moet Modern Country het doen zonder vocalen, maar dat is nergens een gemis. William Tyler laat zijn gitaren steeds net iets anders klinken en zijn medemuzikanten vullen op fraaie en avontuurlijke wijze de ruimtes die de gitarist uit Nashville open laat.

Bij iedere track lijk je weer een andere staat in te rijden en verandert langzaam maar zeker het landschap. Het gitaarspel op de plaat is zo mooi dat je geen moment verlangt naar vocalen, waar ook helemaal geen ruimte voor zou zijn. Het is soms onnavolgbaar, soms experimenteel, soms heerlijk rootsy, maar altijd sfeervol en zeer functioneel.

Bij instrumentale platen heb ik altijd wat reserves, maar Modern Country van William Tyler is een instrumentale plaat om zielsveel van te houden en om heerlijk bij weg te dromen. Keer op keer en de dromen worden alleen maar mooier. Erwin Zijleman

erwinz schreef:

... maar Modern Country van William Tyler is een instrumentale plaat om zielsveel van te houden en om heerlijk bij weg te dromen. Keer op keer en de dromen worden alleen maar mooier. Erwin Zijleman

Yep, dat is 'm!
Zeer vreemd, maar ik kan niet echt vatten wat deze muziek met me doet. Wegdromen, dat zeker, maar het gevoel zit veel dieper dan dat. Uniek.
Ik was al fan van Impossible Truth, maar dit is voor mij nóg mooier.

avatar van philtuper
Voor de mensen die hier bij wegdromen: luister ook eens naar Voice of the Seven Woods. Ook prachtig!

Michael Rother: Flammende Herzen - Sterntaler ea met Jaki Liebezeit op drums.
Moet hij zeker gehoord hebben

Prachtig, sfeervol album van William Tyler. Liefhebbers hiervan en van o.a. Michael Chapman, John Fahey etc. zouden ook eens Joost Dijkema (uit Groningen) en zijn album Sacred Revelations moeten checken.

bertito
Prachtig alternatief en instrumentaal country album. Ik was verkocht vanaf de eerste seconde, en draai het maanden later nog steeds erg veel. Er zit veel gevoel in de muziek, een melancholie waarvan ik houd. Goeie composities en heel bewerkelijk uitgevoerd, met lekker veel dynamic range die ik zo node mis in de hedendaagse pop. Hier krijg ik nooit genoeg van! William Tyler is mijn held Hij weet een zuiver en eerlijk levensgevoel uit te dragen op muziekinstrumenten, en dan heb je er geen schreeuwerd bij nodig.

kuifenco
jeminee wat een schoonheid. nikste streaming. een must voor mijn verzameling.

Hendrik68
Volledig instrumentaal hoeft niet persé een probleem te zijn, maar in dit geval toch zeker wel. Bij elke nummer bekruipt je het gevoel, van "shit, het nummer moest nog worden ingezongen maar hij ligt al in de winkel". Geïnspireerd door het veranderende Amerika? Leuk bedacht, maar het slaat helemaal nergens op. Dan zouden de gitaarsolo's en drumexplosies toch uit de speakers moeten knallen. Dan ga je geen aaneenschakeling van voortkabbelende muziekjes maken. Sorry, maar dit slaat de plank voor mij volledig mis.

Hendrik68 schreef:

De muziek moet op zichzelf kunnen staan, zonder de achtergrond of motief van de artiest te moeten weten. Neen ik hoor er ook geen veranderend Amerika in, maar wat zou het, ik ben dan ook een Belg. Eerlijk gezegd schrik ik wel wat van jou score en review Hendrik. Ik lees vaak leuke reviews van jou, en meestal ben ik het daar mee eens. Ik luister bijna nooit naar instrumentale muziek (beetje elektronisch), maar ik vind dit simpelweg wondermooie muziek. Ik kan er niet bij dat een nummer als Highway Anxiety mensen onbewogen laat. Ach ja, een subjectieve materie zeker =).
Als je hier een twee aan geeft, vraag ik me wel af welke instrumentale muziek je wel apprecieert.

avatar van Edgar18
Ik kan het negatieve commentaar ook niet helemaal volgen maar ieder zijn mening natuurlijk. Live kwam dit ook enorm goed uit de verf.

Hendrik68
Edgar18 schreef:
Ben het eerlijk gezegd allang weer vergeten. Zal het voor de gein nog eens proberen. Wie weet draai ik wel om als een blad aan een boom.Dan ben ik de eerste die het toegeeft.

avatar van Gladius
Zie je op een avond een geweldige docu over Woodstock (canvas), hoor ik daar bij de laatste beelden toch wel Highway Anxiety zeker?! Treffend!

avatar van popstranger
Eerste album dat ik vd man hoor en smaakt naar meer! Heerlijke gitaarmuziek die me in gedachten doet cruisen door een Amerikaans landschap naar keuze...