Hattie Briggs - Young Runaway (2016)

1 stem

9. Talk to Me
  10. You Only Live Once
  11. The River
avatar van Lura
Vorig jaar verscheen het debuutalbum Red & Gold van Hattie Briggs, de jonge, frisse verschijning uit het Engelse Stroud. Een debuut wat indruk maakte en dat niet alleen vanwege haar prachtige, heldere stem.

Ook haar eigen geschreven liedjes wisten te overtuigen, zoals bijvoorbeeld A Beautiful Mind, een nummer over folklegende Pete Seeger. Maar ook de cover van Sting's Fields of Gold wist ze helemaal naar zich toe te trekken. Betrekkelijk snel na Red & Gold is opvolger Young Runaway klaar.

Voor opener The Lake werd Hattie geïnspireerd door de prachtige omgeving van het Gardameer. Vooral door de ondergaande zon gereflecteerd op het water. Het leverde een fraaie, door de zang, enigszins mysterieus aandoende song. De stemmige cello van Asha McCarthy is een duidelijke meerwaarde.

In Lift Me Up komt de ietwat melancholische kant van Hattie's stem volledig tot zijn recht. Het is ook de eerste song waarin voor het eerst op ingenieuze wijze country-invloeden doorklinken. Here's to Hoping is een terugblik op de eerst zeventien gelukkige jaren van haar nog jonge leven die zij beleefde in een prachtig huis in West Sussex.

Over het grijpen van de kansen die zich voordoen in je leven gaat On Your Way. Tot de mooiste liedjes behoort zeker Digging to Australia, wat voorzien is van een ijzersterk refrein. Het enthousiasme van de muzikanten spat ervan af.

Nog een song die ze tijdens haar vakantie vorig jaar in Italië schreef is Summertime Man. Hierin probeert ze de relaxtheid die ze toen voelde vast te leggen. Misschien wel de fraaiste song van het album is Have We Met Before?, wat ze samen met een ander groot talent schreef, Jack Cookson.

Dit jaar werd hij genomineerd voor BBC R2 Young Folk Award (Net als Hattie in 2014). Hij beschikt over een bijzonder prettige stem, wat een kruising lijkt van die van Bob Dylan en Cat Stevens. Dit duet met Hattie komt erg goed tot zijn recht en hopelijk gaat deze samenwerking in de toekomst meer vruchten afwerpen, want dit nummer smaakt zeker naar meer. Het werd overigens geschreven vlak voordat ze de studio ingingen.

Gelukkig krijgt de piano een prominente rol in melancholische Castle on the Sand, wat over gebroken harten gaat. Soms is het niet erg om je zwakte te tonen, daarover gaat Talk to Me. De boodschap van You Only Live Once is, het leven is te kort om dingen te doen die je haat.

Afsluiter The River wordt ingeleid met prachtig gitaarspel en een weemoedige cello. Het onderwerp van de song is het proces van kind- naar volwassenheid. Ze schreef het samen met producer Peter Waterman en Asha McCarthy.

Young Runaway is muzikaal gezien duidelijk een stap voorwaarts, maar ook een bewuste stap meer richting mainstream én van folk richting country.

Hattie Briggs en Jack Cookson live in Nederland:
14-6 OENTSJERK: Landgoed Stania State
15-6 Nog open
16-6 ROTTERDAM: LiveUitLloyd (Live radio sessie)
17-6 STEENDAM: Podium Café "Peter en Leni"
18-6 BODEGRAVEN: Huisconcert
19-6 Nog open

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Hattie Briggs - Young Runaway - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Net iets meer dan een jaar geleden debuteerde de jonge Britse singer-songwriter Hattie Briggs met het bijzonder fraaie Red & Gold. Het bleek een debuut dat bol stond van de potentie en belofte.

Hattie Briggs maakte op haar debuut indruk met haar prachtige stem en haar afwisselende songs vol mooie verhalen. De Britse muzikante wist hiernaast te imponeren met een fraaie instrumentatie vol invloeden uit de traditionele Britse folk, maar ook voldoende uitstapjes buiten de gebaande paden van deze Britse folk.

Hattie Briggs ging na de release Red & Gold uitgebreid de boer op met haar eerste plaat, maar komt desondanks relatief snel met een tweede plaat op de proppen. Het uitbrengen van een tweede plaat na een goed ontvangen debuut is over het algemeen geen eenvoudige taak, maar Hattie Briggs lijkt er weinig moeite mee te hebben.

Young Runaway maakt direct vanaf de eerste noten een onuitwisbare indruk en houdt het hoge niveau moeiteloos 11 tracks en 39 minuten vol. Alle ingrediënten die het debuut van Hattie Briggs zo mooi en bijzonder maakten zijn ook op Young Runaway van de partij en hebben alleen maar aan kracht gewonnen.

Zo vertelt Hattie Briggs ook op haar tweede plaat weer mooie verhalen. Het zijn verhalen die geïnspireerd kunnen zijn door mooie vakantieherinneringen of herinneringen aan haar jeugd op het Engelse platteland, maar ook een oude koffer, het besluit om de universiteit vaarwel te zeggen en te kiezen voor een onzeker bestaan in de muziek en de strijd van het opgroeien hebben Hattie Briggs geïnspireerd tot songs die iets te vertellen hebben.

Net als op haar debuut is goed te horen dat Hattie Briggs de traditionele Britse folk met de paplepel ingegoten heeft gekregen, maar ook Young Runaway beperkt zicht niet tot de Britse folk en maakt ook uitstapjes richting pop of Americana (met een hoofdrol voor country). Het wordt allemaal fraai ingekleurd met de gitaar en de piano van Hattie Briggs, maar net als op haar debuut duiken af en toe prachtige cello klanken op.

Het mooiste is nog niet eens benoemd, want dat is ook dit keer de stem van Hattie Briggs. De Britse singer-songwriter beschikt over een prachtige heldere stem en het is een stem met een bijzonder eigen geluid, dat nog wat wordt versterkt door de fraaie wijze waarop Hattie Briggs emotie in haar songs weet te leggen.

Red & Gold stond iets meer dan een jaar geleden zoals gezegd bol van de potentie en belofte, maar met deze razend knappe tweede plaat is Hattie Briggs de belofte ver voorbij. Young Runaway is een prachtplaat van een van de meest getalenteerde singer-songwriters die het Verenigd Koninkrijk momenteel rijk is. Ga dat horen. Erwin Zijleman