Weyes Blood - Front Row Seat to Earth (2016)

Folk
Label: Mexican Summer

1. Diary (5:36)
  2. Used to Be (4:32)
  3. Be Free (6:22)
  4. Do You Need My Love (6:25)
  5. Generation Why (5:21)
  6. Can't Go Home (4:40)
  7. Seven Words (4:37)
  8. Away Above (5:18)
  9. Front Row Seat (1:55)
avatar van Sunderland
Seven Words is alvast een pareltje!

Weyes Blood herinner ik mij omdat zij mij eerder wist te pakken met een nummer. Welke weet ik niet meer en zal ik nog eens opzoeken. Een heel album was echter voor mij teveel van het goede.

Het 'avant-gardistische' laat ze blijkbaar nu ook wat meer varen met dit album, waardoor het voor mij wat aantrekkelijker gaat worden dit album een kans te geven.

12 november staat ze op Le Guess Who en 17 november in Amsterdam, OCCII.

avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren via NPR first listen

Het tweede album dat vandaag mijn aandacht trok op NPR, straks even luisteren.

Fijn om een harp te horen in het openingsnummer Diary naast die Piano. Overigens vind ik de streamingkwaliteit (bitrate) van NPR voor dit album lager klinken dan van andere albums. Klinkt doffer bijna op mono af alsof ik naar een oud cassettebandje luister. Jammer, maar het is goed genoeg om een goed idee te krijgen dit werk.

De stem van Natalie Mering klinkt in elk geval prachtig hoog, richting Ethereal. Ook de eenvoudige aankleding van de nummers is erg fijn. Precies genoeg om het nummer vorm mee te geven en dus de focus te leggen bij de stem en de teksten.

Favoriet: Do You Need My Love

avatar van E-Clect-Eddy
Diary is een van de mooiste openingstracks die ben tegen gekomen op een 2016 release.

Pas 4x beluisterd maar denk dat deze is elk geval mijn Top 25 albums van 2016 gaat halen misschien zelfs veel hoger.

avatar van E-Clect-Eddy
Nog eens een halfje erbij...

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Weyes Blood - Front Row Seat To Earth - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Front Row Seat To Earth is de opvolger van The Innocents, waarmee Weyes Blood ongeveer twee jaar geleden indruk maakte.

Het alter ego van de Amerikaanse singer-songwriter Natalie Mering maakte het de luisteraar met deze plaat zeker niet makkelijk, al was dat ook niet te verwachten wanneer een plaat labels als avant garde folk of freak folk krijgt opgeplakt.

Die labels waren overigens slechts in beperkte mate van toepassing op The Innocents en gaan nog veel minder op voor Front Row Seat To Earth.

Vergeleken met het eerdere werk van Natalie Mering (die ook muziek maakte Weyes Bluhd en verder deel uit maakte van Jackie-O Motherfucker) is de nieuwe plaat van Weyes Blood een behoorlijk toegankelijke plaat. Het is een plaat waarop de mooie stem van Natalie Mering centraal staat en dat is een wijs besluit.

Het is een stem die het goed zou hebben gedaan in de pastorale folk van de jaren 60 en 70, maar die het even goed zou hebben gedaan in de psychedelica uit deze periode. Invloeden uit de folk en psychedelica uit vervlogen tijden spelen een belangrijke rol op Front Row Seat To Earth, maar in tegenstelling tot de meeste van haar soortgenoten slaagt Natalie Mering er in om een eigen draai te geven aan deze invloeden.

De nieuwe plaat van Weyes Blood heeft zich ook zeker laten beïnvloeden door de grote singer-songwriters uit de jaren 70 en maakt hiernaast uitstapjes richting The Cocteau Twins. Namen die minder vaak opduiken, maar die ik maar niet kan verdringen zijn die van Lana Del Rey en vooral die van Enya.

Front Row Seat To Earth wordt zoals gezegd gedragen door de mooie en bijzondere vocalen van Natalie Mering, maar ook de instrumentatie op en de productie van de plaat verdienen positieve woorden. Bijgestaan door Chris Cohen is de nieuwe plaat van Weyes Blood voorzien van een gloedvol, veelkleurig, vaak vol en soms honingzoet geluid, dat uitstapjes maakt binnen een aantal decennia popmuziek. Veel tracks op de plaat klinken daarom direct vertrouwd, al is het totale plaatje een plaatje dat in de jaren 60 en 70 nog niet was uitgevonden.

Waar ik af en toe nog wel wat moeite had met The Innocents slaat deze fraaie opvolger zich als een warme deken om je heen. Dat de warmbloedige songs nog veel dieper graven dan je bij eerste beluistering zult vermoeden blijkt vervolgens vanzelf. Het maakt van Front Row Seat To Earth een buitengewoon aangename, maar ook buitengewoon knappe plaat, die het hier uitstekend gaan doen nu de blaadjes weer gaan vallen. Erwin Zijleman

erwinz schreef:
Zoals Judee.

avatar van Sunderland
Geweldig!! Een paar dagen na de release heeft het album al meer stemmen dan haar vorige twee albums bij elkaar. En wat een gemiddelde! Wow!

En terecht; geweldig album wat bij mij alleen maar nog meer kan groeien.

Voor 7 euro kan je haar bewonderen over 3 weken in OCCII in Amsterdam (17 nov).

avatar van DirkM
Ik laat hem nog even bezinken, maar dit klinkt in eerste instantie als een bijzondere plaat. En wat een prachtige stem heeft deze dame. Kwam het album op het spoor omdat Pitchfork het als 'best new music' heeft bestempeld: http://pitchfork.com/reviews/albums/22463-front-row-seat-to-earth/, dus dat zou nog weleens de nodige aandacht kunnen genereren.

De manier waarop Weyes Blood zich een geluid uit een bepaalde periode eigen heeft gemaakt om er vervolgens iets nieuws mee te doen, doet me een beetje aan Jacco Gardner's Cabinet of Curiosities denken.

avatar van titan
titan (crew)
Weyes Blood zit inderdaad in de freak folk en avant garde folk hoek, maar is daarbinnen toch één van de toegankelijkste acts. Regelmatig moet ik denken vrouwelijke singer-songwriters van eind jaren '60 en begin jaren '70 en mede door de prachtige stem van Natalie Mering zijn ook Rumer en The Carpenters (!) niet ver weg. Het zoetsappige van die laatste twee acts heeft Weyes Blood echter niet. In plaats daarvan zijn de liedjes overgoten met een licht psychedelisch sausje en dat mixt heel goed met haar pastorale folkmuziek. Met name in Do You Need My Love, toch één van de mooiste nummers die ik dit jaar gehoord hebt, pakt dat hemels uit. Warm aanbevolen!

avatar van ekim
Fantastisch album. Een van vele mooie platen van 2016! Mijn eindlijst komt behoorlijk vol te zitten zo....
Do You Need My Love is idd een van de mooiste nummers van afgelopen jaar....

avatar van E-Clect-Eddy
Verdulleme... moet ik gaan kiezen voor optreden van Weyes Blood of Hannah Georgas !

Van die laatste is de datum gewijzigd en de locatie.. balen want is wel gratis die van Hannah Georgas. En vermoedelijk beiden even mooi om te bezoeken

Pats, boem, verliefd op dit plaatje. Zo makkelijk kan dat gaan

avatar van Sunderland
Zo hemels klinkt Do You Need My Love dus in het echie.

aERodynamIC schreef:
Pats, boem, verliefd op dit plaatje. Zo makkelijk kan dat gaan

En dat begint al bij opener Diary waar de pracht van dit album zich gelijk al ontvouwt. Klinkt als dames uit het noorden maar dan iets meer folk en uit de Verenigde Staten.

Ah, weer zo'n folk-juffrouw zult u denken. Nee. Want singer/songwriter/producer Natalie Mering voegt net wat kleine extra snufjes toe die het apart maken. Zoek die snufjes vooral in de elektronische hoek. Een beetje Susanne Sundfør, maar dan veel minder dansbaar of pop. Anna von Hausswolff, maar dan veel minder symfonisch en rockerig. Heel subtiel allemaal. Een beetje zoals op de albums van Philip Selway, die dat ook doet.

Het zijn die vervreemdende laagjes die dit album zo mooi maken. Karen Carpenter op de psychedelische toer (Used to Be), of Enya op de spannende manier (Can't Go Home).

Het nummer Generation Why wordt door velen gezien als de sleuteltrack van het album. Absoluut een mooi nummer die ook qua tekst bijzonder te noemen valt. Hier pakt ze met humor onze hedendaagse maatschappij aan waarin ze start met “Y-O-L-O, why?”. We zijn met z'n allen verslaafd aan onze smartphones. “Going to see end of days. I’ve been hanging on my phone all day, and the fear goes away,” aldus Mering. Fraai, en hiermee toont ze de klasse aan die dit hele album kenmerkt.

Front Row Seat to Earth is er eentje die langzaam bij de luisteraar binnenkomt, zich langzaam in je brein nestelt, om vervolgens van die venijnige weerhaakjes uit te slaan die ervoor zorgen dat het je nooit meer loslaat.

avatar van muziekobsessie
Wat n dijk van n stem zeg! Dit zal live indrukwekkend zijn. Jammer dat ik amsterdam heb gemist. Niks voor mij eigenlijk om dit pas 3 maande na de releasedatum te ontdekken. Beetje de vrouwlijke marlon williams.

avatar van Manfield
Grappig enkele nummers als 'Be Free' doen me ook wel wat denken aan de sfeer op het album Ponzo van Janne Schra.

Dit is een erg sterk album en ik ga dan ook verhogen met 0,5*

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Ik hoor de muzikaliteit wel, maar ik word er totaal niet warm of koud van. Zowel instrumentaal als vocaal kabbelt het een beetje voort voor mijn gevoel. Dus helaas maar 2 sterren van mijn kant

avatar van Edgar18
Een heel album van dit gejengel is teveel van het goede maar er staan zeker mooie liedjes tussen.

Dim
Ongelooflijk, dat je na twee prachtige nummers verzandt in oever- en zouteloze kost. Alleen het laatste nummer is dan weer heel mooi, maar die is dan helaas weer zo voorbij.

avatar van dix
dix
Sunderland schreef:
Zo hemels klinkt Do You Need My Love dus in het echie.

bababa bababa bababa ...
Een beetje een kerstplaat, niet?