King Crimson - Radical Action (To Unseat the Hold of Monkey Mind) (2016)

Label: DGM

1. Larks’ Tongues in Aspic, Pt. One (10:38)
  2. Radical Action (To Unseat the Hold of Monkey Mind / Meltdown / Radical Action II (3:40)
  3. Meltdown (4:22)
  4. Radical Action II (2:27)
  5. Level Five (6:46)
  6. The Light of Day (5:49)
  7. The Hell Hounds of Krim (3:38)
  8. The ConstruKction of Light (6:22)
  9. The Talking Drum (3:48)
  10. Larks’ Tongues in Aspic, Pt. Two (6:44)
  11. Peace (2:07)
  12. Pictures of a City (8:14)
  13. Banshee Legs Bell Hassle (1:37)
  14. Easy Money (8:23)
  15. Suitable Grounds for the Blues (4:48)
  16. Vrooom (4:53)
  17. Interlude (2:20)
  18. The Letters (6:28)
  19. Sailor's Tale (6:38)
  20. A Scarcity of Miracle (6:50)
  21. Red (6:29)
  22. One More Red Nightmare (6:00)
  23. Epitaph (8:41)
  24. Starless (12:14)
  25. Devil Dogs of Tessellation Row (2:58)
  26. The Court of the Crimson King (6:57)
  27. 21st Century Schizoid Man (10:57)

avatar van Tony
Luxe en dus dure versie van Live in Toronto, als je 't mij vraagt. Doe je niet? Ongevraagd dan! Ik laat m liggen in ieder geval.

avatar van Brunniepoo
Ik heb hem wel gekocht, zij het met enige tegenzin. Binnen een jaar eerst een live-album met slechts een beperkte hoeveelheid materiaal (Live at the Orpheum), toen een volledig audio-concert (Live in Toronto) en als derde deze, met nu ook beeldmateriaal. Beetje overdreven, en als van tevoren dit releaseschema bekend was geweest dan had ik me enkel tot deze set beperkt. Dat neemt verder niet weg dat eigenlijk alle KC-releases van zeer hoge kwaliteit zijn, dus genieten is het absoluut.

avatar van vigil
Brunniepoo schreef:
Ik heb hem wel gekocht, zij het met enige tegenzin.

Ja ik kan nogal dwingend overkomen

avatar van Tony
Vind Toronto een heel gave release, die recht doet aan al dat kippenvel dat in Utrecht maar niet van mijn arm te krijgen was. Dat is voldoende voor mij. Een DVD met standbeeld Fripp heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Ik heb natuurlijk wel de herinnering van het erbij geweest zijn.

Tony schreef:
Een DVD met standbeeld Fripp heeft voor mij geen toegevoegde waarde.

Een bluray met de drie drummersbezetting

avatar van Brunniepoo
Nou, gisteren voor het eerst gezien en dat is toch wel smullen hoor. Toronto is goed, maar eigenlijk vind ik deze dus nog beter.

Valt me wel op dat de trackvolgorde van de cd anders is dan die van de bluray, er is dus kennelijk wat gerommeld met de volgorde op de cd's.

avatar van liefkleinhertje
De drie bijgeleverde CD's zijn ontdaan van het geluid van het publiek en in een andere volgorde gezet
CD I Mainly Metal (1 tm 10)
CD II Easy Money Shots (11 tm 20)
CD III Crimson Classics (21 tm 27)
Op de bijgeleverde Blu-ray staat wel het hele concert met publiek en dat is gewoon weg fenomenaal
Ik vind dus de 3 CD's totaal geen toevoegende waarde hebben want zelfs als je dit concert wil ondergaan zonder beeld heb je er nog niet veel aan (gecastreerde fokstier)
Er komt ook nog een 3CD/2DVD/1Blu-ray pakket aan maar wat die 2 DVD's toe gaan voegen mag Joost weten (tenzij je geen Blu-ray speler hebt)

avatar van Don Cappuccino
Vreemd dat hier nog geen enkele beoordeling staat. King Crimson leek mij toch een vrij populaire en gewaardeerde band op MusicMeter. Ik heb vandaag de liveregistratie helemaal gehoord en ik moet zeggen dat ik er met veel plezier naar heb geluisterd. In 160 minuten krijg je een mooie doorsnede van 45 jaar King Crimson met muzikanten die tot de absolute top behoren. Dat hoge technische niveau zorgt er ook voor dat het aan de afgemeten en klinische kant wordt, iets dat vooral bij tracks als 21st Century Schizoid Man en de twee Larks' Tongues in Aspic-delen opvalt. Hier mist de dreiging en energie die de originele versies typeert. Wat ik dan wel weer een groot pluspunt vind aan deze registratie is de set-up met drie drummers (Harrison, Mastelotto en Rieflin). Ik vroeg me of ik dat geen overdaad zou zijn, maar het tegendeel is waar. Jakko Jakszyk heeft een goede en vooral flexibele stem, maar hij mist het randje op de rauwere tracks. Alles bij elkaar genomen vind ik dit een uitstekende registratie die geluidstechnisch ontzettend goed is.

avatar van i.Ron S.
Zeker niet slecht maar een beetje flauw. Ik mis de gekkigheid en passie, iets wat een bvb. Adrian Belew wel kon toevoegen.

avatar van Borik_K
Sterk album van een formatie waarbij de muziek voorop staat en de taken gelijkmatig verdeeld zijn.

avatar van daniel1974nl
Tony schreef:

Nope. Zeker de BR is opgenomen in Japan.

avatar van ABDrums
Toen het oeuvre van King Crimson nog niet via streamingdiensten beschikbaar was moesten de Spotify-gebruikers het doen met live-registraties van King Crimson. Op zich was dat geen ramp, aangezien King Crimson natuurlijk het beste tot zijn recht komt wanneer er live naar ze geluisterd wordt. King Crimson op een album is leuk (en weergaloos goed), maar de essentie van de band komt pas echt naar voren wanneer ze live spelen.

Als fervent gebruiker van Spotify heb ik deze toentertijd een x-aantal keer laten draaien. Ik was niet echt bekend met King Crimson, maar de hele mystiek om de band heen (het niet kunnen draaien van hun albums via Spotify, de vele goede verhalen over In The Court Of The Crimson King) gaf mij het beeld dat King Crimson een soort legendarische status had. King Crimson was, in mijn perceptie, een legendarische band die muziek maakte waar 'de gewone mens' niet zomaar bij mocht en kon komen. Het toebedelen van die legendarische status aan King Crimson is, nu achteraf gezien, natuurlijk terecht, gegeven het feit dat King Crimson de muziekwereld behoorlijk heeft beïnvloed met alles waar ze de afgelopen 50+ jaar mee bezig zijn geweest.

Middels illegale praktijken op het internet (je moet wat, hé) heb ik In The Court toentertijd digitaal weten te beluisteren, maar mijn eerste echte kennismaking met de band was toch wel dit live-album (en dan specifiek de geweldige versie van Starless, die ook op YouTube te vinden is). Op de albumpagina van Spotify stond deze als meest recente aangegeven, dus die keuze was dan ook snel gemaakt. In 160 minuten voert King Crimson ons mee door het gehele oeuvre van de band: de ideale dwarsdoorsnee van één van de meest progressieve bands sinds de jaren '70.

Ik ben het echter wel eens met de kritische kanttekeningetjes die Don Cappuccino reeds heeft benoemd. Bij vlagen missen de nummers de energie, de onheilspellendheid en de sfeer die ze op het album of op andere live-registraties wel hebben. Daarnaast ben ook ik van mening dat de stem van Jakszyk soms net een beetje power en vuur mist (rauwigheid was inderdaad een goede omschrijving), iets wat een Greg Lake en zeker John Wetton wel hadden. Het zijn echter slechts schoonheidsfoutjes die, naar mijns inzien, geen afbreuk doen aan de algehele beleving en genietbaarheid van deze plaat. Maar toch denk je soms ergens in je achterhoofd: 'het had nóg beter gekund'. Maar ja, je kunt niet altijd zes gooien in het leven...

Gezien het feit dat deze live uitvoering mijn 'toegangspoort' tot King Crimson is geweest geef ik 'm vijf sterren, maar niet alleen daarom. Ook de rol die deze plaat heeft gespeeld in mijn beeld en perceptie van King Crimson draagt bij aan de welverdiende vijfsterrenscore. Daarnaast is de kwaliteit van de plaat op zich natuurlijk ook reden voor een dergelijke hoge score: geluidstechnisch is deze plaat verbluffend, de plaat biedt een puik overzicht van de carrière van de band en als kers op de taart staat op deze plaat één van de mooiste live-uitvoeringen van een nummer ooit geregistreerd. Ik doel op Starless, het mooiste nummer ooit gemaakt.