Big Star - 3rd (1978)

Label: PVC

1. Stroke It Noel (2:04)
  2. For You (2:45)
  3. Kizza Me (2:45)
  4. You Can't Have Me (3:11)
  5. Nighttime (2:53)
  10. O, Dana (2:35)
  11. Big Black Car (3:37)
  12. Holocaust (3:55)
  13. Kanga Roo (3:47)
  14. Thank You Friends (3:05)
  15. Nature Boy * (2:30)
  16. Till the End of the Day * (2:13)
  17. Dream Lover * (3:31)
  18. Downs * (1:43)
  19. Whole Lotta Shakin' Going On * (3:20)
avatar van Mctijn
Afgelopen vrijdag heb ik een geniale cover van Holocaust gehoord door Sivert Hoyem (voormalig lead singer van Madrugada). Gouden stem heeft die vent.

Dit is een tuubje van de cover (ander concert, dat wel):
YouTube - Sivert Høyem - Holocaust (Big Star cover) - Kulturkirken Jakob, Oslo - 13-10-2012

Stijn_Slayer
De meest consistente plaat van Big Star en ik vind het ook hun beste. Er staat ook eigenlijk geen ondermaats nummer op. De nummers zijn vaak wat eenvoudiger of minder uitbundig (de elektrische gitaar is niet zo prominent aanwezig als voorheen) waardoor het beter lukt om emotie over te dragen. Mooi gebruik van strijkers en blazers, daar kunnen andere artiesten nog wel wat van leren.

'Kanga Roo' vind ik erg sterk. De ietwat experimentele inslag op zo'n klein, intiem liedje zorgt voor een mooi contrast. 'Nighttime' doet me een beetje denken aan Wilco.

avatar van Tony
Consistent vind ik een woord dat bij een uitgebalanceerde, evenwichtige plaat hoort, maar dus niet zo van toepassing op deze eigenlijk. Hoewel zwartgalligheid, frustratie en cynisme vrij consequent zijn doorgevoerd in slordig spel van de begeleiders en tegen het valse aan zingen van Alex. Als je het zo bedoelt is het wel consistent ja.

avatar van Obscure Thing
Wat zitten er toch oneindig veel onvergetelijke momentjes in deze plaat. Dat pianostukje aan het einde van Big Black Car, de strijkers uit Stroke It Noel, het breekbare meesterwerkje Nightime. Een onwaarschijnlijk naargeestige doch briljante plaat.

avatar van brandos
Ik had er veel van voor gesteld deze plaat, lang naar gezocht ook. Toch is het ook een moeilijke plaat om je aan te hechten, hij is nogal ongenaakbaar, op momenten ook naargeestig (holocaust). Toch is ie ook volledig tijdsbesteding, verveelt ie nooit en is het een uniek referentiepunt in de popgeschiedenis. Aantrekken en afstoten (of vervreemden). For you is een van de mooiste liefdesliedjes uit de popgeschiedenis, zo niet het mooiste. Uiteindelijk ben ik toch blij dat ik hem ken.

avatar van raymondkeuters
Ook ik kwam bij Big Star trrecht via de prachtige covers van This Mortal Coil, way back. Prachtig werk dit! ??

avatar van henkiev
Briljante plaat!

avatar van Nevele
Dit album kwam voorbij op mijn 1001-album challenge.
Een album waar ik nooit eerder naar geluisterd heb. En toch ken ik al een redelijk aantal van deze nummers omdat ze zijn gecoverd door bands die ik leuk vind (This Mortal Coil, Placebo, Jeff Buckley) of zelf covers zijn zoals Femme Fatale.

Een zeer interessant rammelend album dat meer succes lijkt te hebben gehad onder muzikanten dan commercieel.

En nu ik het hele album voor de 4e keer beluister, dringt het tot me door waarom dat zo is. Mijn eerste luisterbeurt was een uitgesproken 'meh'-ervaring. Maar het groeit naar grote hoogten na meerdere luisterbeurten, vooral nummers als Holocaust en Kanga Roo. Het is donker, het is emotioneel, er wordt vreselijk slordig gespeeld.

Absoluut geweldig album. 4,5*

avatar van hobbyrocker
Ik ben met de podcast-serie bezig van 1001 albums. Daar ben ik nu wel redelijk aan verslaafd geraakt. Daardoor ben ik in aanraking gekomen met Big Star. Natuurlijk kende ik de naam en wist ik dat ze een wat ongelukkige carrière hebben gehad, maar echt geluisterd heb ik het nooit. Wat is dit een interessante plaat. Het is gedesillusioneerd, dronken, gefrustreerd tot op het bot. Ze kunnen allemaal de tering krijgen. En toch ook de onverbeterlijke liefde voor muziek om met goede, interessante songs te komen en hele mooie arrangementen.