Bert Jansch - The Black Swan (2006)

Folk
Label: Sanctuary

1. The Black Swan (6:25)
  2. High Days (3:47)
  3. When the Sun Comes Up (3:54)

met Beth Orton

4. Katie Cruel (2:59)

met Beth Orton en Devendra Banhart

5. My Pocket's Empty (3:49)
  6. Watch the Stars (2:54)

met Beth Orton en Kevin Barker

7. A Woman Like You (4:13)
  8. The Old Triangle (4:06)
  9. Bring Your Religion (3:05)
  10. Texas Cowboy Blues (3:07)
  11. Magdalina's Dance (3:19)
  12. Hey Pretty Girl (3:02)
avatar van paul.groenen
Een geweldige plaat!! Bert speelt zoals je gewend van 'm bent, de songs zijn (bijna) allemaal erg sterk en hij wordt bijgestaan door Beth Orton (top!) en anderen.
Bert verdiend met deze plaat dezelfde waardering/aandacht als 'Ome Bob' voor 'Modern Times' kreeg.

paul.groenen schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens!

tondeman
Wat een mooi plaatje! Misschien niet de beste om mee te beginnen (?) maar a la, er zal me nog wel wat te wachten staan dan

fredpit
mooi hoor...

Was door mijn slaap heen, ben maar naar beneden gegaan, computer aangezet, nog wat recent beluisterde albums becijferen...Koffie in de mok en Bert Jansch uit de headphone.

De juiste muziek op het juiste moment....magisch!

begin met 4*

Social_Mask
Die nummers met Beth Orton zijn werkelijk wonderschoon. Met name When the Sun Comes Up is schitterend. Verder ook een sterke plaat. Het vertrouwde gevoel van Bert Jansch's muziek is bijzonder fijn. Ook zijn zang, die afwijkt van zijn debuut, begin ik op waarde te schatten. FIjne plaat.

avatar van Svendra
Delicate muziek is dit.

Dat begint al met het titelnummer, uitstervend in een duet tussen cello en gitaar.
A Woman Like you is circa 40 jaar eerder ook al door Jansch opgenomen (solo en met Pentangle). Anno 2006 wordt het nummer loom en bluesy gezongen. En ook dat pakt geweldig uit.
De bijdrage van Beth Orton werkt goed bij When the Sun Comes Up, maar het infantiele Watch the Stars is een misser. Gelukkig is dat de enige zwakke schakel van het album.

paul.groenen schreef:
Bert verdient met deze plaat dezelfde waardering/aandacht als 'Ome Bob' voor 'Modern Times' kreeg.

Die vergelijking met Dylan is nooit in me opgekomen, maar Texas Cowboy Blues had zowaar ook van hem kunnen zijn.

avatar van Masimo
Wat een mooi album, een goeie stem met een miracules gitaarspel: ik vind het zeker naar meer smaken.. Na dit album te hebben geluisterd kan ik toch concluderen dat 't een fantastische folkartiest is, al helemaal nadat het blijkt dat deze man al ongeveer 40 jaar muziek maakt en dus een enorm oeuvre heeft om nog te kunnen ontdekken! Dat worden dus nog een paar extra CD'tjes van deze Jansch, denk ik..

Vooralsnog 4 sterren, misschien stijgt 'ie nog wel naarmate ik 'm luister..

avatar van Svendra
Van de albums is dit zijn zwanenzang geworden.
Bert Jansch, de fabelachtige gitarist en meeslepend songwriter is er niet meer .
Zojuist The Black Swan opgezet... echt prachtig.

avatar van Supersid
Bert in vorm, een van m'n favorieten van zijn soloplaten!

avatar van AOVV
Svendra schreef:

Die associatie heb ik nou ook. En het titelnummer is ook erg knap!

Een weergaloos album van Bert Jansch. Inderdaad zijn zwanenzang. Wat is deze man belangrijk geweest voor de folkmuziek. Pentangle, samen met mede gitaar virtuoos John Renbourn, daarna vele soloalbums. In de jaren 90 wat vergeten, maar na 2000 weer opgepikt. Mede door de muzikanten van de new folk beweging en dat is op deze plaat ook goed te merken. Al deze new folk artiesten zijn desolaat van Bert Jansch. Producent Noah Georgeson heeft veel platen van new folk artiesten uitgegeven speelt mee en produceert. Verder twee leden van Espers (Helena Espvall/cello en Otto Hauer/drums) spelen op een aantal nummers mee. De cello van Helena op het eerste nummer is prachtig melancholisch. Verder boegbeeld van de new folk Devrenda Banhart zingt op een paar nummers en ook Beth Orton zingt de sterren van de hemel . Gaat dit allemaal niet ten koste van Bert Jansch. Absoluut niet, Bert blijft met gemak overeind, speelt weer virtuoos gitaar en banjo en op zijn 63e is hij nog steeds goed bij stem. Drie nummers speelt hij solo en ook deze zijn prachtig. Deze plaat wordt wel vergeleken met zijn hoogtij dagen in de jaren 60 en 70. Hier ook die geweldige pastorale sfeer, Engelse/Keltische folk wordt soms vermengd met bluesy en jazzy elementen en ook de Appalachan folk is nooit ver weg. A Woman like you is een oud Pentangle nummer, dat nu in een andere versie wordt neergezet. Beth Orton klinkt als een jaren 60 folk diva, prachtig hoe dit in het geheel past.
Bob Dylan moet in 2006 met Modern Times ook een ommezwaai hebben gemaakt. Dit is niet echt een ommezwaai van Bert Jansch, maar mede door zijn aanbidders stijgt hij boven zich zelf uit, als dat al mogelijk is. Een prachtig album waar prachtig subtiel wordt gemusiceerd en alle muzikanten enkel willen bijdragen aan dit meesterwerkje ter ere van Bert Jansch.