Iron Maiden - Best of the B'Sides (2002)

Alternatieve titel: Eddie's Archive

Label: EMI

1. Burning Ambition (2:42)
  2. Drifter [Live] (6:03)
  3. Invasion (2:38)
  4. Remember Tomorrow [Live] (5:28)
  5. I've Got the Fire (2:39)
  6. Crossed-Eyed Mary (3:55)
  7. Rainbow's Gold (4:59)
  8. King of Twilight (4:53)
  9. Reach Out (3:32)
  10. That Girl (5:04)
  11. Juanita (3:47)
  12. The Sheriff of Huddersfield (3:35)
  13. Black Bart Blues (6:40)
  14. Prowler '88 (4:09)
  15. Charlotte the Harlot '88 (4:12)
  16. All in Your Mind (4:31)
  17. Kill Me Ce Soir (6:16)
  18. I'm a Mover (3:28)
  19. Communication Breakdown (2:42)
  20. Nodding Donkey Blues (3:17)
  21. Space Station No. 5 (3:47)
  22. I Can't See My Feelings (3:49)
  23. Roll over Vic Vella (4:48)
  24. Justice of the Peace (3:33)
  25. Judgement Day (4:03)
  26. My Generation (3:37)
  27. Doctor Doctor (4:50)
  28. Blood on the World's Hands [Live] (6:06)
  29. The Aftermath [Live] (6:45)
  30. Futureal [Live] (3:00)
  31. Wasted Years [Live] (5:06)
MetalDex
Het viel me op dat de cd's uit Eddie's Archive hier nog niet bijstonden. Van die drie cd's is dit mijn favoriet, vooral het eerste deel. Het is mooi om te horen wat Maidens invloeden waren, en hoe ze daaraan hun eigen draai hebben gegeven.
Er staat ook een cover op van Kill Me Ce Soir, omdat Steve Harris fan is van Golden Earring Ook het eerste nummer, Burning Ambition, is geweldig. Komt nog uit de tijd van een Harris' eerdere bands.

avatar van c-moon
Is deze release apart te krijgen? Of onderdeel van een Box Set of zo? "Eddie's Archive" = box ??

De enige b-kantjes die ik ken zijn diegene waarvan ik de vinyl-singles heb... zo ben ik enorm te spreken van het hilarische "Black Bart Blues"! Lachen!

MetalDex
Volgens mij is het alleen in die box te verkrijgen, maar zoals alle Maiden-cd's zal het nog wel een keer opnieuw uitgebracht worden. Misschien dan ook met nieuwe b-sides, zoals The Age of Innocence.... How Old?, daar zingt Nicko
Als je Black Bart Blues lachen vond, moet je ook eens luisteren naar The Sherrif of Huddersfield (gaat over hun manager Rod Smallwood die naar LA is verhuisd), dat accent door Bruce is echt fantastisch .

avatar van c-moon
MetalDex schreef:

Ah.. thankx!!!
Enne;. Die box: wat omvat die verder nog behalve die live, BBC en b-sides? Zal wel een dure grap zijn neem ik aan?

't rare is: de cd's staan wel afzonderlijk op MuMe maar ze zijn dus niet afz. te krijgen? Hmm..

Dit staat op de site:
EDDIE'S ARCHIVE

A Limited Edition casket containing The BBC Archives, Beast Over Hammersmith and Best Of The B'Sides, as well as a crystal Eddie Head shot glass and an individually numbered Pete Frame family tree on parchment scroll, detailing the complete Iron Maiden history and rolled in a specially designed Eddie ring!

Dus drie cd's, kristallen shotglaasje in de vorm van Eddies hoofd, een 'stamboom' van maiden op perkament opgerold in een eddie ring.
Best duur dus denk ik, daarom denk ik, maiden kennende, dat deze albums vast nog wel ooit los worden uitgebracht.

Ook al was het een box, het waren drie aparte cd's, en los is het ook wat overzichterlijker dan alles onder elkaar, want dan krijg je 77 tracks onder elkaar, en dan staat er 5 keer Iron Maiden op, 4 keer Transylvania, enz.

avatar van eddy_lives
staan zeker een paar pareltjes op deze cd! vooral kill me ce soir en burning ambition zijn geweldig!

avatar van HammerHead
MetalDex schreef:

Tja, toch is het de bedoeling dat de box als 1 release op de site wordt toegevoegd en niet in losse delen, omdat dat overzichtelijker zou zijn. Hij is als 1 box gereleased en moet dus ook in die hoedanigheid toegevoegd worden.

MetalDex
Ben ik het niet mee eens, ten eerste heeft elke cd zijn eigen cover, en is er geen cover voor de complete box-set. Ten tweede vind ik het apart veel overzichtelijker om de redenen die ik heb aangegeven, en kun je aan de alternatieve titel zien dat de drie albums in één box zitten.

avatar van realvimfuego
Reach out vind ik echt een goed nummer, de znag van Adrian et Bruce als achtergrondkoortje is een geweldig iets.....

avatar van Eddie
Leuke cd met en heleboel songs die erg lastig te krijgen zijn eigenlijk de meest interesante van de box-set. Beast over hammersmith is grappig, die bbc cd is leuk maar dit is de enige waarop songs staan die zelfs de meeste fans niet hebben. Beste song is zonder twijfel Burning Ambition.

avatar van manontheedge
Door wie wordt het nummer Reach Out gezongen?
Ik had ergens gehoord (ik geloof op een van de First Ten Years singles) dat dit nummer door geheel iemand anders gezongen wordt...... iemand meer info??

MetalDex
Check de tracklist maar eens: Adrian Smith zingt dit nummer.
Meer informatie is hier te vinden. Erg interessante site, trouwens, voor de fan natuurlijk

avatar van Kronos
Erg goed, die cover van Crossed-Eyed Mary van Jethro Tull.
Het zou bijna zomaar een echt Maiden-nummer kunnen zijn.

avatar van Germ
De CD's uit de Eddie's Archive box zijn vaak wel los te krijgen om CD beurzen en CD stands op festivals. Dit zullen ongetwijfeld bootlegs zijn, maar je hoeft in ieder geval niet die dure box aan te schaffen.

avatar van Edwynn
Losse cd uitgaves zouden zeer welkom zijn. Dit is een leuke verzameling b kantjes. Zeker als je lang niet alle singles hebt, zoals ik. En er zitten leuke covers tussen zoals I've Got The Fire en Cross-Eyed Mary of Kill Me Ce Soir.
Ook nummers van de eerste singles zoals het stokoude Burning Ambition en Invasion zijn niet te versmaden. De grote afwezigen zijn natuurlijk de eigen composities Total Eclipse en Twilight Zone. Dat waren ondanks het feit dat ze tegenwoordig zomaar op regulier albumpersingen komen te staan, toch ook b-kanten?
Waarom staat Adrian Smith eigenlijk als gastmuzikant vermeld bij Reach Out. Het is opgenomen tijdens de Somewhere In Time sessie en toen zat Smith nog gewoon bij de band.

avatar van Eddie
Omdat hij daar de lead vocals deed en dus als een soort van gast zanger optrad denk ik

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Altijd klaar om een helpende hand te geven, ik heb de EP Wasted Years en Reach Out staat hier als tweede nummer op, met twee asterisken: "Adrian Smith, lead vocals". Zou dit dan een fout zijn op Best of the B'Sides? In het jaar van uitgave van dit album (2002) zat hij alleszins ook in Iron Maiden. Foutje van EMI, denk ik.

avatar van Edwynn
Smith was gewoon onderdeel van Maiden inderdaad. Niks gastmuzikant. Dat hij de vocalen deed of de bongo's bespeelt, doet niet terzake. Hij was lid van Iron Maiden.

avatar van Eddie
Luister nu 'Kill me ce soir' niet omdat ik nu een maiden fan ben, ik ben ook een groot liefhebber van Golden Earring, maar deze versie vind ik stukken beter dan het origineel.

Ik denk dat dat komt omdat Iron Maiden uit betere muzikanten bestaat, over de drummer kunnen we van mening verschillen, Cesar is ook een zeer goede drummer, maar feit is absoluut dat Bruce een beter zanger is dan Barry, net zoals Dave Murray en Jannick Gers betere gitaristen zijn dan George Kooimans.

verder overigens niets dan lof over Golden Earring

avatar van Edwynn
Dat is denk ik appels met peren vergelijken. Maiden maakt hier een soort heavy versie van het nummer. Het film noir sfeertje van het origineel wordt m.i. daardoor volledig verpest.
Ergo, ik vind de cover om te huilen.

avatar van Eddie
Juist door de beperkte kwaliteiten van met name Barry Hay heb ik bij het origineel altijd het gevoel dat het beter moet kunnen. niet dat het heel erg slecht is in tegendeel.

Ik heb dat gevoel trouwens heel vaak bij de earring, het kan met een betere zanger echt heel erg goed zijn. maar goed laten we niet te veel off topic gaan.

avatar van vielip
Ik had ooit zelf al eens een verzamel cd gemaakt van alle b-kantjes die ik gaaf vind. Ik leende van m'n buurjongen alle The first ten years cd's dus toen was ik al een heel end
Veel van die nummers staan ook op deze cd uit de Eddie box. Er staat genoeg te genieten tussen vind ik. Nummers als King of twilight, Juanita, Reach out, That girl, Burning ambition, Invasion, Rainbow gold, Cross eyed Mary en I've got the fire vind ik super!!
Naar het einde toe wordt het op deze cd toch wel minder. Ik hou het dus maar bij m'n eigen verzamelaartje

Nieuwstad
Edwynn schreef:

Twilight Zone was een a-kant Maar je hebt wel een punt, had het ook leuker gevonden als je alle non album tracks in 1 keer bijmekaar zou hebben. Sanctuary en Women In Uniform hadden er dan ook op gekund. En de Metal For Muthas versie van Wrathchild is ook erg gaaf. En de Soundhouse Tapes natuurlijk.

Als je erover nadenkt waren de b-kantjes in hun begintijd het beste en juist die hebben ze weggelaten...

Leuke Verzamelaar, Jammer dat die dan weer moeilijk te verkrijgen is zowel los als in de box versie.

Van vooral de 1ste cd vraag je je af waarom sommige nrs niet gewoon op een album werden gezet.

MindRuler
En jammer dat Misson From 'Arry hier niet opstaat. Ok, het was dan geen écht nummer maar toch ontzettend grappig om Nicko oa "F**k my old boots" te horen zeggen. Bijna Monty Pythonesque en toch niet geënsceneerde discussie.

avatar van Casino Boogie
Ik vind Rainbows Gold werelds....had naadloos op Powerslave zelf gepast ipv als b-kant.

avatar van Edwynn
Liever niet. Het is een cover.

Nieuwstad
Ja dat zou een rare keuze geweest zijn.

avatar van vielip
Ondanks dat ik het ook een geweldig nummer vind in de uitvoering van Maiden had het wat mij betreft ook nooit op Powerslave mogen staan!

avatar van Spock2011
Ik kan het wel waarderen dat Maiden al hun b-kantjes op een cd heeft gebundeld. De meeste zijn niet sterk, maar er staan wel een aantal aardige nummers op. De cover van Led Zeppelin en het nummer waarop Adrian Smith zingt (Reach Out of Juanita, ben vergeten welke) zijn wel leuk om eens te horen. Alleen een groot nadeel dat deze alleen in die dure doos te verkrijgen was. De bibliotheek had hem destijds aangeschaft en ik heb gelukkig nog de andere extraatjes uit die doos weten te krijgen .

avatar van Casino Boogie
Nieuwstad schreef:

Ik kocht ooit een Japanse verzamelaar van Maiden, getiteld "B-Sides Of The Beast. Daar staan al die stand-alone singles wel op.

avatar van Brutus
Ik mis hier ook op:
I live my Way gezongen door Blaze.
Geweldig nummer.