Iron Maiden - BBC Archives (2002)

Alternatieve titel: Eddie's Archive

Label: EMI

1. Iron Maiden (3:45)
  2. Running Free (3:10)
  3. Transylvania (4:02)
  4. Sanctuary (3:44)
  5. Wrathchild (3:31)
  6. Run to the Hills (5:35)
  7. Children of the Damned (4:48)
  8. The Number of the Beast (5:28)
  9. 22, Acacia Avenue (6:36)
  10. Transylvania (6:19)
  11. The Prisoner (5:49)
  12. Hallowed Be Thy Name (7:36)
  13. Phantom of the Opera (7:01)
  14. Iron Maiden (4:57)
  15. Prowler (4:26)
  16. Remember Tomorrow (5:59)
  17. Killers (4:43)
  18. Running Free
  19. Transylvania (4:49)
  20. Iron Maiden (4:56)
  21. Moonchild (5:43)
  22. Wrathchild (3:00)
  23. Infinite Dreams (5:51)
  24. The Trooper (4:04)
  25. Seventh Son of a Seventh Son (10:26)
  26. The Number of the Beast (4:42)
  27. Hallowed Be Thy Name (7:09)
  28. Iron Maiden (6:01)
MetalDex
Minste cd uit de box. De eerste vier nummers van de Friday Rock Session klinken goed (volgens Harris beter dan op Iron Maiden), maar verder heeft het niet veel meer te bieden, het geluid is niet overal evengoed, vooral niet op de laatste tracks, opgenomen op Monsters of Rock '88. Het was eigenlijk de bedoeling geweest daar een live-album op te nemen, maar omdat het geluid te slecht was, moesten ze wachten. De volgende live-cd werd Live in Donnington, het geluid is daar duidelijk beter, maar de setlist is duidelijk minder. Jammer.
Verder vind ik het ook een beetje te veel van het goede om op een album 4 keer Iron Maiden te horen en 3 keer Transylvania (ik heb ook een terugzet knop op mijn cd-speler)

avatar van vielip
Kan wel zijn allemaal maar ik vind dit absoluut een puike cd!! Alleen al vanwege uit historisch oogpunt bezien is ie dat. Als je naar de opnames van Donington '88 luistert voel je gewoon dat het een speciale dag was toen. Het klinkt misschien niet perfect maar slecht is het ook allerminst vind ik!
Het hoesje is ook erg leuk trouwens!

avatar van Edwynn
De nummers 21 t/m 28 zijn ooit eens uitgezonden op Vara's Vuurwerk in een Monsters Of Rock special. Ik heb dat nog opgenomen op cassette. Mooi was die tijd dat nummers als Moonchild en Seventh Son nog gewoon gespeeld werden. De band klinkt daar inderdaad groots zoals Donington een groots festival was. Niet perfect, maar er hangt een speciale vibe omheen zoals Vielip aanhaalt.
De andere opnamen ken ik niet.

avatar van Edwynn
BBC Archives is onderdeel van de fantastische Eddie's Archive box. Een box die elke Iron Maidenverzameling opwaardeert tot museale proportie. Toch vind ik het zonde dat de cd's die erin zitten niet afzonderlijk voor normale prijzen verkrijgbaar zijn. Want hoe leuk ook. die honderden euro's die je er op Ebay voor moet uitgeven, is best wat gortig.

Wat treffen we aan op de BBC archives dubbelcd? De eerste vier nummers zijn opgenomen voor de Friday Rock Show in 1979. Met Doug Sampson nog op de drums en ene Tony Parsons als tweede gitarist. Het betreft een aantal sterke premature versies van oude Maidenkrakers waar een magische cirkel omheen hangt. Ik kan daar geen genoeg van krijgen. De opnamen zijn niet perfect, maar de gretigheid en energie is tastbaar.

De rest van de eerste cd wordt opgevuld met een registratie van een optreden op het Reading festival in 1982. Tijdens de Beast On The Road tour. Ook hier klinkt de band buitengewoon hongerig. Toch zijn de opnamen niet zo memorabel als die van Beast Over Hammersmith. Het is wel puur en het barst van de fouten. Wat me opvalt is dat Bruce Dickinson nog heel anders articuleert dan nu. Veel onrustiger. Links en rechts is het zo vals als een kraai en vergeet hij ook goed te timen. In Number Of The Beast gaat het helemaal verkeerd. Wel is men al professioneel genoeg om te herpakken en gewoon door te gaan. Toch zijn de opnamen buitengewoon amusant en charmant. De band vlamt en dat compenseert de rommeliigheid. De zinderende versie van Transylvania is illustratief daarvoor.

De tweede cd opent met een registratie van een optreden op opnieuw het Readingfestival maar dan in 1980. Opnieuw een toffe show van een band on the rise.

Hoe dat vroege hongerige spul contrasteert met een opname van een gearriveerde Maiden tijdens het destijds prestigieuze Doningtonfestival in 1988, is ook een boeiende waarneming. Iron Maiden is niet in haar beste doen, maar zet hoorbaar een show neer waarbij iedereen uit de hand van vooral de slecht bij stem zijnde frontman eet. De setlist is met nummers als Moonchild, Infinite Dreams en Seventh Son om van te watertanden.

Voor de fan is het een onmisbaar document. Het bevat niet de meest waardevolle opnamen van Iron Maiden, maar ze hebben wel stuk voor stuk die vibe waar het mij als Maidenfan allemaal om te doen is. Zowel de vroege jonge hondenopnamen als de opnamen in hoedanigheid de wereldleider op de heavy metalmarkt.

avatar van vielip
Niks aan toe te voegen Edwynn! Werkelijk schitterende cd's uit de Archive box. Ik heb ze destijds los op Marktplaats gekocht voor ik meen €25,- per stuk. Ook niet goedkoop maar ja, ik wilde ze toch wel héél erg graag hebben!