Nujabes - Modal Soul (2005)

Japan
Hip-Hop / Jazz
Label: Hydeout

1. Feather (2:55)

met CYNE

2. Ordinary Joe (5:08)

met Terry Callier

3. Reflection Eternal (4:17)
  4. Luv (Sic.) Part 3 (5:36)

met Shing02

5. Music Is Mine (4:20)
  6. Eclipse (3:34)

met Substantial

7. The Sign (4:49)

met Pase Rock

8. Thank You (4:09)

met Apani B

9. World's End Rhapsody (5:41)
  10. Modal Soul (4:41)

met Uyama Hiroto

11. Flowers (3:59)
  12. Sea of Cloud (3:01)
  13. Light on the Land (3:55)
  14. Horizon (7:20)
avatar van Harderwiek
Ben bezig met mijn eindopdracht voor dit jaar. En wat is het heerlijk om deze plaat dan op te hebben staan, heerlijk ontspannend en je kan je er goed bij concentreren!! (nu moet alleen musicmeter nog offline!)

avatar van Teunnis
Met zo'n geweldige klassieker als Feather begon ik vol goede moed aan deze plaat. Helaas zijn de verwachting niet helemaal uitgekomen. Het blijft iets te veel hangen op het niveau "onwijs relaxed", maar bijna nergens komt het tot het niveau "indrukwekkend".

Zoals gezegd is Feather een hoogtepunt van absolute klasse. De combinatie piano en rap doet het altijd goed bij mij. Maar daarna is het allemaal wat minder. Het luistert allemaal wel lekker weg, maar de productie is niet echt heel spectaculair. Simple jazzdeuntjes met een beat, het is een beetje flauw gekruid. Eclipse en The Sign zijn dankzij respectievelijk de raps en spoken word uitzonderingen.

Flowers en Music Is Mine zijn de andere hoogtepunten. In tegenstelling tot de rest van de instrumentals, die toch echt wel heel weinig inhoud hebben, zijn dit heerlijke mixen van interessante jazz en instrumentale hiphop. Maar over het algemeen is alles op deze plaat wel heel relaxt, vandaar toch nog een krappe 3,5*.

avatar van kobe bryant fan
Mooi stuk je verwoord hier ook precies mijn mening.
Maar ik vind Reflection Eternal toch ook wel een Hip-Hop klassieker.

avatar van andnino
Leuke producties hoor, maar wat mij betreft mogen die rappers wel hun mond houden. Het werkt gewoon niet zo voor mij.

kobe bryant fan schreef:
Maar ik vind Reflection Eternal toch ook wel een Hip-Hop klassieker.

Helemaal mee eens, geweldig nummer!

avatar van ecktepatrick
Waar is deze nog te krijgen? Op Amazon betaal je meer dan 75 euries...

avatar van Harderwiek
MJ_DA_MAN schreef:
Ew@a hiierr kun ju du album fixen G, shit s wel fcking veel monnie brada & ju heb un creditcardd nodug.

Overigens kun je op HMV weer alle Nujabes-albums en Hyde Out-albums bestellen.

Thanks thanks!

avatar van Silky & Smooth
Waarom krijgt Light On Land zo weinig stemmen? Natuurlijk heeft dit album een supervet begin, maar dat nummer vind ik echt zo mooi! Zo kalm, die vogelgeluidjes en dan een mysterieuze fluit er doorheen. Echt prachtig!

avatar van Ernie
Deze voel ik veel minder dan Metaphorical Music. Feather kan natuurlijk niet stuk. 1 van zijn beste nummers overall gezien maar de rest van de plaat houdt dit hoge niveau niet aan waar bij Metaphorical music het ene hoogtepunt na het andere volgt...

avatar van Ernie
4 maanden later besef ik dat mijn bovenstaande post op niets slaat Heerlijke plaat! Luistert gezellig weg maar als je goed op de beats en en melodieen let hoor je dat dit heel ingenieus in elkaar zit. Zelfs 'simpelere' songs als Music is mine klinken nu heel anders en gelaagder. Persoonlijke favorieten zijn Feather, The sign en uiteraard Luv (Sic.) Part 3! wat een beat

avatar van -SprayIt-
Er is niet tot weinig gestemd op Gramatik, wat ik liefhebbers kan aanraden, als is het van een andere kwaliteit als Nujabes, heerlijke muziek!

Gramatik

avatar van -SprayIt-
En nog maar een tipje: Depakote en het Nederlandse Kratos Himself.

avatar van niels94
"Whenever you ah, feeling blue keep walking and we can get far
Wherever you ah" - Shing02

avatar van popstranger
Dit is een album dat bij de eerste beluisteringen snel op de achtergrond raakte of niet de volledige aandacht opeiste maar nu na een tijdje en meerdere beluisteringen zich toch ontwikkelt tot een sterk jazzy hip hop album of welke sticker je er ook op wil kleven. Vooral begin en einde zijn sterk. In het midden zijn er nummers die wat blijven wegzakken onder de lat die hij zelf hoog legt met Feather, Reflection Eternal, Luv part 3, Light on Land en Horizon.

avatar van EttaJamesBrown
Met dit soort platen wordt het nog eens wat tussen hip-hop en mij.

avatar van EttaJamesBrown
Zo ben ik nu met Horizon aan het koken.

avatar van LP LIGHTZ
Ik heb er jaren op moeten wachten, eindelijk op vinyl.
Voor de liefhebber bij hhv.de nog verkrijgbaar.

avatar van alexander-r
LP LIGHTZ schreef:
Ik heb er jaren op moeten wachten, eindelijk op vinyl.
Voor de liefhebber bij hhv.de nog verkrijgbaar.

Meteen besteld evenals Metaphorical Music, toch bijzonder om deze ook fysiek in bezit te krijgen

avatar van Edgar18
In mijn enthousiasme ging ik direct naar hhv.de, maar de prijs doet me toch even terugdeinzen.

Voor het eerst in tijden weer eens opgezet. Blijft toch een ontzettend sterk en relaxt album

avatar van alexander-r
Vanavond weer eens opgezet. Dit is tijdloze muziek. Vooral de eerste vier nummers zijn van buitengewoon niveau. Reflection Eternal zoekt het randje op qua zoetheid maar vind ik persoonlijk een buitengewoon stukje muziek. Ik ga 'em weer vaker oppakken.

Edit: Leuk hoe de twee verses van Shing02 op Lub Sic pt3 elkaar sterker maken. Ook een erg goed nummer

avatar van Shelter
Ik vind Shing02 altijd zo hakkelend over komen, alsof het aantal zinnen in zijn tekst net niet passen en hij daarom het maar even snel afrommelt. Hij leest het ook meer op dan dat hij echt flowt. Op de een of andere manier kan ik het hebben op Nujabes beats maar een heel Shing02 album zou ik niet trekken .