Sandra Kim - J'♥ la Vie (1986)

Alternatieve titel: J'aime la Vie

België
Label: Carrere

1. Tokyo Boy (3:54)
  2. Liberté (3:31)
  3. Laurence (3:58)
  4. Magic (3:45)
  5. Envie de Tout Donner (3:41)
  6. J'aime la Vie (3:00)
  7. Sorry (4:04)
  8. Ne M'oublie Pas (4:42)
  9. Sûre de Moi (3:59)
  10. Je Sais Pourquoi (4:11)
avatar van musicfriek
Voor mij toch wel een van de slechtste songfestivalnummers aller tijden: J'aime La Vie

Ik vind hem wel leuk, maar het is ook één van mijn eerste muzikale herinneringen.

avatar van kaztor
Mag dit zomaar op MuMe?

(okee, brand maar los... )

Wammel
musicfriek schreef:

Maar wel een winnend songfestivalnummer. Nu is dat een prestatie die ik persoonlijk als van nul en gener waarde beschouw maar ..het songfestival wordt in Nederland toch nog steeds een status toegedicht die grenst aan het onwaarschijnlijke. Immers, wanneer je de Toppers, als je ultieme troef uit gaat spelen, geef je toch wel het signaal af dit ultieme en internationaal gezien zo belangrijk toernooi serieus te willen nemen.
Ik ben van mening dat we (Nederland) hier toch al lang hadden kunnen bedanken voor de eer. Om Gerard Joling (voormalig Toppers-dissident) nog maar eens te quoten "Hier ben ik toch veel te groot voor geworden" Die quote komt helaas uit een Remia-reclame o.i.d. maar was in dit kader zeer wel bruikbaar geweest.

Hoe dan ook In 1986 won Sandra Kim voor België. En voor een meisje van nog geen 14 jaar kan ik me voorstellen dat dit een weergaloze ervaring was. Net Henny Huismans mini-playbackshow ontgroeid (of nog net niet) en dan op dit grote internationale podium mogen staan. En al die onnozelen, die allerlei vage voorselecties hielden, wel of niet ondersteund met tapeopnames omdat ze hun eigen nummers niet helemaal beheersten, werden door haar vakkundig naar de galerij van de vergane glorie verwezen.

Frizzle Sizzle werd dat jaar voor Nederland 13e. En als er één Nederlandse afvaardiging in de geschiedenis van het Songfestival had mogen winnen dan hadden het voor mij de 4 meiden van Frizzle Sizzle mogen zijn. Zij hadden als voormalige kinderen vóór kinderen de concurrentie met Kim wellicht nog aan kunnen gaan.

avatar van musicboy
Kan iemand eigenlijk een winnend nummer noemen dat iets voorstelde? 'Waterloo' van ABBA is best wel aardig, er zullen er nog wel zijn, maar echt goede nummers? Neen zeker.

France Gall's Poupée de Sire, Poupée de Son won ook het songfestival en dat vind ik toch wel een echt goed nummer.

avatar van musicfriek
Wammel schreef:

Qua act hadden ze van mij ook mogen winnen (die blote voetjes zijn legendarisch), maar het nummer is vrij zwak. Maar nog altijd beter dan sjemme sjemmelafie

En een nummer wat ik echt goed vond was My Number One van Helena Paparizou (Maar meer door de herinneringen die ik eraan heb).

Father McKenzie
Het meisje had geen présence, het liedje had niets om het lijf, de productie doet pijn aan de oren, neen, dank U vriendelijk.

avatar van LucM
Sandra Kim was natuurlijk een handige marketingstrategie : een onschuldig tienermeisje waarbij geheimzinnig rond haar leeftijd werd gedaan, een simpel en aanstekelijk nummer met een positieve tekst, ik was voor de uitzending vrijwel zeker dat dit het winnende nummer zou zijn. "J'aime La Vie" vind ik nog nog steeds een charmant en leuk nummer, "Tokio Boy" werd ook nog een hit in België, nadien is ze in de vergetelheid weggezakt.
Ze probeerde later nog in het Nederlands met tenenkrommende duetten met o.a. Luc Steeno en Frank Galan, maar inderdaad, Sandra Kim is weer een typische songfestivalact : het ESF winnen en dan in de anonimiteit verzeilen (ze zit al heel lang zonder platencontract).
Opmerkelijk dat België het ESF won uitgerekend in het jaar dat de Belgische popmuziek in een diep dal zat.

Sandra Kim heeft zich toch laten verbouwen tot Marilyn Manson, en is daarmee in de USA redelijk groot geworden?

Waar het winnen van het songfestival goed voor is.

avatar van dix
dix
musicboy schreef:

Ik herinner me een francaise van noordafrikaanse afkomst die een keer derde werd met een liedje dat er zijn mocht. Dat zal zo'n 10, 15 jaar geleden zijn geweest.

avatar van LucM
"Le dernier qui a parlé" van Amina? Het eindigde 2de op het ESF in 1991. Toen vond ik het nog goed maar nu vind ik het melig klinken. De meeste ESF-nummers zijn toch wel vergankelijk en de deelnemers snel vergeten, uitzonderingen daargelaten (Abba, France Gall).

avatar van sheep67
Gewoon een schatje he!

Tuurlijk is het muzikaal allemaal niet vernieuwend maar ze kan toch wel zingen als een nachtegaal.
Volg haar carriere door de jaren heen om verschillende redenen maar het is een
volhoudertje hoor en actief op diversen fronten.
Zag laatst optreden (24-01-2011) in Vorst Nationaal Brussel....petje af voor haar!
Eigenlijk is Belgie te klein voor haar en had het maar eens moeten zien als haar wiegje in een engelstalig land stond................categorie Barbra Streisand-Celine Dion.

avatar van PEN15
Leuke discussie hier.. volgens mij was er een paar jaar daarvoor ook al een jong Belgisch meisje van ongeveer 14 jaar met een hitje My Love Won't Let You Down / Mon Coeur Qui Craque. Als ik deze hoes van haar bekijk was ze nog niet in de groei.

De Franstalige versie maakte eigenlijk niet uit, omdat de top40 versie al half Engels/Frans was. De refreinen waren gedeeltelijk Ecoute, mon coeur, qui cra-cra-craque , Ecoute, mon coeur, qui cra-cra-craque . Ik kan er geen volledig album van vinden, waarschijnlijk heeft zij er toen nooit een gehad. Dat zal altijd een los singeltje zijn net als bv Tia - Toy Boy en Commanchero - Raggio Di Luna (Moon Ray) die leuke jaren tachtig nummers waren.