Patrick Doyle - Eragon (2006)

Score
Label: RCA

1. Eragon (4:12)
  2. Roran Leaves (3:22)
  3. Saphira's First Flight (2:12)
  4. Ra'zac (2:48)
  5. Burning Farm (3:08)
  6. Fortune Teller (3:55)
  7. If You Were Flying (2:56)
  8. Brom's Story (2:53)
  9. Durza (2:19)
  10. Passing the Flame (3:06)
  11. Battle for Varden (9:58)
  12. Together (2:18)
  13. Saphira Returns (1:50)
  14. Legend of Eragon (2:05)
  15. Avril Lavigne - Keep Holding On (3:57)
  16. Once in Every Lifetime (4:15)

met Jem

Wat mij betreft is Doyle op zijn best wanneer hij lekker zwaar, donker en bombastisch tekeer mag gaan. Frankenstein is wat dat betreft uiteraard het hoogtepunt, maar ook Harry Potter and The Goblet of Fire had prachtige momenten.

Eragon lijkt wat dat betreft het droomproject; middeleeuwse fantasy, episch opgezet... ik verwacht een rijk thematische score, bombasme en koor! Oeh, dit kan geweldig worden... (dit in tegenstelling tot de film, overigens).

avatar van eviljoke
Waar zijn de tracktijden neo, geen goede job

Ik heb hem toegevoegd, en die zijn nog niet bekend. Als je ze ergens vind, mag je hem corrigeren

Op de officiele site kan je tien minuten horen van Doyles score en het klinkt ongelooflijk goed. Veel zware precussie met daarboven veel koper. Je kan twee thema's horen maar vooral het stuwende krachtige thema is enorm memorabel. Een Doyle score die me wsh meer zal bevallen dan Harry Potter vorig jaar.

Jazzthieve
Ik verwacht veel van deze score. Hopelijk stelt deze mij niet teleur.

Helaas... Hoewel Eragon best een leuk avonturenscore-tje is geworden, met een stel leuke motieven en thema's, blijft het allemaal teleurstellend lowkey. Geen koor, geen frisse draai, Doyle neemt genoegen met hetzelfde traditionele orkest als hij ook al voor The Goblet of Fire gebruikte. Maar dan... niet zo zwaar, minder bombastisch.

Tijdens de actiecues valt er best wat leuks te beleven (hoe kan het ook anders?), maar Battle for Varden somt dat alles leuk op. Casual geinteresseerden hebben dan ook aan deze track vermoedelijk genoeg, hoewel ik moet toegeven dat ik het geheel enkel nog maar in de film heb gezien (wat een draak van een film, trouwens).

de score is veelal gericht op het enige thema, en de variatie is niet jedat, maar Doyle maakt er gewoon een leuke boel van door veel met luide momenten af te komen, hij is makkelijker direct van te genieten dan van Harry Potter, maar das dan ook omdat hij er zo goed op gelijkt, zelfde orkestratie en vooral heroish getint

Doyle komt beter uit de hoek in andere scores, maar qua epic moments heeft de score er genoeg om een 4 te geven

Jazzthieve
Op één of andere manier heb ik toch wel mijn twijfels over de 0.5 stem van Sissy boy. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand een score afbreekt omdat de film teleurstelde. Misschien kan deze persoon eens zijn stem komen motiveren, dat zou eens interessant zijn.

Gezien de andere muziek uit zijn collectie, betwijfel ik ook of hij de score uberhaubt wel op CD heeft gehoord...

Mijn gedacht ook.

avatar van SiSsY bOY
Nee hoor, ik heb deze cd netjes gedownload en een keer beluisterd. Normaal gesproken zou ik dit nooit luisteren maar aangezien hij hier zo prominent aangekondigd werd dacht ik "kom laat ik het eens proberen".

Het klopt dus inderdaad dat ik in mijn top tien totaal andere muziek heb staan en dit valt dan ook zwaar voor een paar op rock georienteerde oren. Helemaal als je het maar 1 luisterbeurt gunt natuurlijk, maar ik heb gewoon totaal niet de drang om deze plaat nog een keer te beluisteren.

Bovendien riep het ook gevoelens bij me op van een film die ik echt absoluut niet wil zien. Ik ken de film verder niet maar het zal wel weer een of andere heroïsche avonturen film zijn. Met draken en andere fictieve nonsense (Als ik zo eens naar de cover kijk).

Al met al een welverdiende 0,5* wat mij betreft.

avatar van eviljoke
Veel cd's worden op mume nogal eens na 1 luisterbeurt dadelijk beoordeeld. Meestal geeft dat een zeer onjuist beeld, omdat een cd vaak groeipotentieel heeft. Ik zeg niet dat dit met deze score zo is - nog niet gehoord. Maar aan die 0,5* zal ik dan ook geen geloof hechten. Ergerlijk kan het soms wel zijn.

EDIT:
ik zie net dat onze gulle stemmer toch 2 albums heeft staan die eerst 2* hadden en nu al 5. Dus toch kans op een hogere score

avatar van SiSsY bOY
Nee hoor, dat heeft er mee te maken dat de scroll functie af en toe in het stem vakje blijft staan als ik gewoon de pagina wil scrollen. Misschien dat ik ooit, in de verre toekomst deze score nog eens opzet. Maar de kans is nihil.

neo
SiSsY bOY schreef:

Hehe. Dat systeem dat kiest er een waarbij een release datum is ingevoerd. Indien er bij scores een datum is ingevoerd, wat nog vaak niet het geval is of te laat, dan komt ie zelden zo 'prominent' op de hoofdpagina.

Het thema steekt na een tijd echt wel tegen. Goeie variaties allemaal ja, maar wat is er nu zo mahctig aan dat thema? Gelukkig brengt Doyle in de laatste fase de actiemuziek toch meer gevarieerd en gaat verder dan dat ene thema. Battle for Varden is een hoogtepunt.

zeer goede score zoals de film die ook heel goed was. hij gebruikt idd elker keer de zelfde theme, maar er zit toch genoeg variatie in.

avatar van JohnWilliams
Eragon is een echte fantasy score.
Toen ik deze score hoorde dacht ik gelijk aan The Last Legion en aan Harry Potter 4. Wat mij betreft heeft Doyle wel oog voor fantasy omdat hij de juiste instrumenten weet te gebruiken etc.
Eragon is een verhaal over een draak en die thema's dat Eragon vliegt zijn mooi gecomponeerd. Verder nog een uitstekend "fight" thema wat wel wat weg heeft van Harry Potter 4.

Verder mis ik de vrolijke thema's maar gelukkig weet Doyle wel een emotioneel punt te raken. Zo passen de strijkers goed bij deze fantasiefilm en heeft Doyle 1 hoofdthema geschreven wat steeds terug komt. Soms kan dat irritant zijn maar het hoofdthema van deze film was erg mooi gecomponeerd, een echte Doyle! Fans van deze man hebben deze vast al maar ook als je een fantasy fan ben zou ik zeggen: Een aanrader!