Electric Light Orchestra & Olivia Newton-John - Xanadu (1980)

Label: MCA

1. Olivia Newton-John - Magic (4:31)
  2. Olivia Newton-John - Suddenly (4:02)

met Cliff Richard

3. Olivia Newton-John - Dancin' Round and Round (5:17)

met The Tubes

4. Olivia Newton-John - Suspended in Time (3:55)
  5. Olivia Newton-John - Whenever You Are Away from Me (4:22)

met Gene Kelly

6. Electric Light Orchestra - I'm Alive (3:46)
  7. Electric Light Orchestra - The Fall (3:34)
  8. Electric Light Orchestra - Don't Walk Away (4:48)
  9. Electric Light Orchestra - All over the World (4:04)
  10. Electric Light Orchestra - Xanadu (3:28)

met Olivia Newton-John

avatar van FunkStar
De film was beslist geen kassucces, maar de soundtrack (met nummers van Olivia en E.L.O.) deed het erg goed en stond in Nederland 8 weken op nr. 1 in de albumlijst. De muziek vind ik dan ook zeer de moeite waard. De soundtrack bevat sfeervolle, romantische (soms ietwat zoete) nummers en geven goed het "gevoel" van een droomwereld als Xanadu weer. Mijn favoriete tracks zijn Magic, All Over The World en natuurlijk de titelsong 'Xanadu'.

avatar van Madonna
"Magic" is een prachtig liedje. Olivia heeft een prachtige stem. "Suddenly" zingt zij samen met Cliff Richard. De titelsong "Xanadu" is een vrolijk lied met een bombastisch orkest. Eigenlijk vind ik alleen de liedjes van Olivia het best. Geschreven door John Farrar die heel wat hits op zijn naam heeft staan. Hij heeft ook liedjes gemaakt voor "Grease".

-3-

EVANSHEWSON
ELO en Olijfje op hun commercieelst, zeg maar. Maar de hitdeuntjes van ELO, zij het wat vlakker dan we van ze gewend waren, waren best te pruimen.
All Over The World en I'm Alive als mijn favo's hier.

***1/2

stuart
Mijn vriendin heeft deze nog op plaat. De eerste helft zijn Olivia Newton John songs en zijn zoet , maar aangenaam voor wie daarvan houdt; wel wisselvallig. Kant B zijn de ELO nummers , commercieel, maar toch met een paar aardige nummers imo, met name All Over The World.

Father McKenzie
ELO was al flink over hun topperiode heen en voor de rest zijn de deuntjes van Olivia best aardig. Dat is het zowat, erg matige plaat dus.

Pieter Paal
Ik draaide toen vooral de 2e plaatkant met al die E.L.O.-nummers.
Wel een vreemde combinatie The Tubes en Olivia Newton-John.

avatar van musician
Ja, ook gekocht voor het ELO-gedeelte. Er staat toch een vijftal nieuwe ELO-songs op, per slot van rekening.

Die vallen geheel in de lijn tussen voorganger Discovery en opvolger Time. Aardige bubblegum rock, met als leukste uitschieters I'm alive en All over the world.

Een 'mini' cd dus van ELO.
De rest van het album probeer ik angstvallig te vermijden.

Misterfool
slecht slechter slechtst. ik ben een redelijk groot elo luisteraar maar ik zou hier haast verdrietig van worden.

Tussen haakjes: op de 3 CD-box Flashback van E.L.O. staat een nieuwe versie van Xanadu, die door Jeff Lynne zelf gezongen wordt. Ik ga hier ook voor de tweede plaatkant met de E.L.O.-nummers.

avatar van kaztor
3 sterren voor ELO.

Dat gedeelte heb ik samen met op ELO's Classic Albums Collection ontbrekend restmateriaal op een cd-r gebrand. Xanadu-gerelateerde nummers, zoals het b-kantje Drum Dreams, Xanadu Overture en het door Lynne gezongen titelnummer, heb ik daar uiteraard ook bij gedaan .

Dat ONJ-gedeelte kan me overigens gestolen worden, maar dat was waarschijnlijk wel duidelijk.

avatar van Thorgal
Ge-wel-dige cd! Xanadu, Magic, Suddenly zijn enorme toppers met Olivia, All over the World en I'm Alive zijn en blijven geweldig. Heerlijke cd bij een flop van een film.

avatar van musiquenonstop
Ik ben één van de weinige die het album goed vind, beide zijdes, en de film.... ik kan er ook niks aan doen.....

Twee jaar terug kwam vanuit het niks een musical uit van Xanadu en werd een hit op Broadway, en zover ik weet draait hij nu nog in Amerika en Japan. Hoewel Jeff Lynne nog steeds achter de muziek op deze plaat staat (zowel die van zijn eigen E.L.O. als van Olivia) is hij toen niet naar de film geweest en nu niet naar Broadway.

avatar van PEN15
Over enkele dagen wordt Olivia zeventig jaar. Ik kan me voorstellen waarom Xanadu laag scoort. Enerzijds door teleurgestelde E.L.O.fans (gok ik) en anderszijds, omdat je de songs beter begrijpt na de musical te hebben gezien. Ik heb daar heel lang mee gewacht o.a. omdat badmovies.org dat bijvoorbeeld één gifdruppeltje geeft uit vier met als omschrijving Olivia Newton John, roller skates, and glowing blue people.

Die film is me niet eens zo slecht bevallen en achteraf werd het me duidelijk dat #5 een droomscene was met Gene Kelly en #3 een 40's vs late 70's dance act. Het eerste idee wat je hebt is dat er een fout zit in de opnames. Omdat Olivia maar één keer zong op de muziek van E.L.O. en de andere helft dueten betrof had ik destijds alleen de voor mij mooiste nummers op cassette opgenomen en ontelbaar vaak naar geluisterd. Ik vind Magic en Xanadu zo waanzinnig mooi klinken en kan er nog steeds geen genoeg van krijgen. Ik heb na het zien van de musical de plaat er weer eens bijgepakt en eigenlijk staat er veel sterke muziek op. Dat was indertijd natuurlijk al een feit toen de plaat veel succesvoller was dan de musical.

Op het laatst zingt muze Kira (Olivia) een Xanadu-medley voor Sonny, omdat Zeus het haar verbiedt met hem op aarde een relatie te beginnen. Een van die stukjes is een swingend country-dance nummer waarin Olivia verkleed is als cowgirl. Dat Xanadu nummer was totaal onbekend voor me en staat spijtig genoeg niet op deze plaat. Volgens tegengekomen geruchten zou dat nummer mogelijk bestaan genaamd "fool country" als B-kant van de Xanadu single, maar ik vermoed dat dit dezelfde opname is uit de musical en niet het gehele lied.

avatar van gaucho
PEN15 schreef:

Dat nummer is inderdaad Fool country, de B-kant van de Xanadu-single.

Geen idee of het je op weg helpt, maar de B-kant van de single duurt 2.30 minuten en in de film is de song onderdeel van een medley waarin hij krap 2 minuten duurt. Dus ik krijg wel het idee dat de B-kant van de Xanadu-single het gehele nummer bevat. Bovendien ontbreken de geluidseffecten en de 'cheers' die je in de film wel hoort.

Dit is de versie op de B-kant van de single overigens. In sommige landen stond het ook op de achterkant van de Magic-single.

Mijn mening over dit album: deel mij maar in bij de teleurgestelde ELO-fans die hoopten op verbetering na de ook al tegenvallende voorganger Discovery. Muzikaal is deze 'halve' ELO-plaat min of meer een voortzetting daarvan, terwijl het tevens een heel natuurlijke aanloop is naar de wel geslaagde opvolger Time. Aardig, met de twee singles I'm alive en All over the world als uitschieters, maar niet bijzonder.

Ik vond Olivia Newton John een mooie vrouw met een dito stem (nog steeds trouwens), maar muzikaal weet ze me doorgaans niet echt te raken. Wel veelzeggend dan dat ik Magic en Xanadu de sterkste nummers van het album vind...

avatar van PEN15
Jazekerwel, dat is fijn om bevestiging te hebben. Ik had al een vermoeden dat rond de twee minuten te kort zou zijn om die gehele song te bevatten, die mixes van DJ Tony zijn ook nog wel welkom.

Ik denk dat ik je mening wel deel; ondanks die geweldige stem van Olivia gaan veel liedjes langs me heen, maar dan niet uit de periode 1978t/m1982 en zeker niet op deze Xanadu plaat. Suddenly vind ik ook nog wel prachtig en vind I'm Alive vrij opgewekt en plezierig klinken. Daarbij moet ik zeggen dat ik aardig wat van E.L.O. heb in te halen. Eldorado ligt al een tijdlang op de plank om (volledig) te gaan beluisteren.

Nou, nog gefeliciteerd dan vandaag, Olivia. Zeventig kaarsjes uitblazen. Ik neem aan dat ze haar verjaardag in Australië viert, komen de felicitaties niet te vroeg haha.