Earth and Fire - Song of the Marching Children (1971)

Label: Polydor

1. Carnaval of the Animals (2:42)
  2. Ebbtide (3:07)
  3. Storm and Thunder (6:25)
  4. In the Mountains (3:03)
  5. Song of the Marching Children (18:24)
  6. Lost Forever * (2:47)
  7. Invitation * (3:50)
  8. Song of the Marching Children [Single Version] * (4:10)
  9. Storm and Thunder [Single Version] * (4:51)
  10. Memories * (3:22)
  11. From the End 'Til the Beginning * (4:56)
avatar van Alicia
BoyOnHeavenHill schreef:
Nou, twee van die "radiohitjes" staan trouwens ook op een ándere geweldige plaat van Earth & Fire die je niet mag missen, To the world of the future. En eigenlijk hoort het titelloze debuut ook gewoon tot hun klassieke werk...

Ook die zoeken we nog weleens een keertje op! Bedankt voor de tip!

avatar van Karma_To_Burn
Best spacende muziek! Ik kende enkel een greatest hits en had dit niet echt verwacht. Positief verrast wel maar tegelijkertijd duidelijk een album die nog moet groeien en niet na 1 luisterbeurt perfect op waarde geschat kan worden.
Voor nu dus een 3 met zeker kans op verhoging.

avatar van Marco van Lochem
Album 2 van E&F is een stap voorwaarts, waarbij vooral het titelnummer "SONG OF THE MARCHING CHILDREN" erg tot de verbeelding spreekt. Het uit 7 delen bestaand meesterwerk laat het mooiste en beste van de band horen. "STORM AND THUNDER" is een Nederpop klassieker en ook "EBBTIDE" vind ik erg mooi.

avatar van schizodeclown
Sprookjesachtig en avontuurlijke prog, precies mijn ding. Deze album kan zich meten met het beste symfo wereldwijd. En Jerney Kaagman zit dankzij deze plaat in me top 3 beste zangeressen ooit.

avatar van RuudC
Staat dit al jaren nauwelijks beluisterd in de kast? Altijd leuk wanneer je eigen platenverzameling nog een soort snoepwinkel is, maar aan de andere kant is het ook wel enigszins beschamend. Dit is top notch symfonische rock. De broertjes Koerts leveren hier fantastisch werk af en Jerney Kaagman is beduidend beter gaan zingen. Dit hele album voelt aan als een soort droom. Je hebt helemaal geen hallucinerende drugs nodig om in vervoering te raken. Ik ben dol op het rustige, zweverige karakter van Carnaval Of The Animals en Ebbtide. De spanning van Storm And Thunder is heerlijk en dan ben ik nog niet eens toegekomen aan de machtige titeltrack. De gelijkenissen met Genesis (Nursery Cryme verscheen een maand later) zijn erg opvallend. Wat een prachtig album is dit.

Tussenstand:
1. Song Of The Marching Children
2. Earth & Fire

avatar van lennert
Ja, Song Of The Marching Children (het lied) is een van de meest progressieve en kunstzinnige stukjes de we ooit uit Nederland hebben gehoord. Hier is het helemaal duidelijk dat occult rock als nieuwer genre flink schatplichtig is aan wat Earth And Fire hier precies doet. Kaagman is hier op haar beste kunnen, de compositie heeft veel afwisseling en vooral lekker veel dromerige stukken waarbij vooral de toetsenpartijen fantastisch zijn. Het nummers is zo goed, dat de rest van het materiaal ietwat tegenvalt in vergelijking met de titeltrack. Gelukkig zijn opener Carnival Of The Animals en Storm And Thunder eveneens fantastisch, al kan ik niet heel erg veel met In The Mountains. Buiten dat minpuntje wel een absoluut meesterwerk dat zich met gemak kan meten met de betere werken van andere proggiganten uit de vroege jaren '70.

Tussenstand:
1. Song Of The Marching Children
2. Earth & Fire

avatar van spoiler
Naar aanleiding van alle Aandacht voor Earth & Fire op dit forum maar eens deze plaat gedraaid vanavond.

Wat blijft het toch een prachtige plaat zeg. Na Atlantis werd het helaas wel rap minder met de mooie deuntjes

Wat een prachtig album! Vandaag maar even een tweede exemplaar op vinyl gekocht.

avatar van Blu-ray
lennon schreef:

Ik ook, en wil m graag verkopen! dus mocht er nog iemand interesse hebben....
Dan heb ik wel interesse.

avatar van lennon
Blu-ray schreef:
Dan heb ik wel interesse.

Helaas....4 jaar verder, verkocht.

avatar van B.Robertson
Heb hier een mooi gave elpee van (hoes niet) en ben haast met stomheid geslagen hoe hemels goed dit album wel niet is. Alleen In the Mountains vind ik dan wat minder, doet in de gitaarpartijen wel iets Focus-achtig aan, althans mijn beleving. Toch overrompeld genoeg door schoonheid en klasse om de volle score te verlenen.

D'Ouwe Nelis

Ik vind dit ook een mooie elpee. Ik ben met jou eens, dat the Mountains sterk doet denken aan Focus.

avatar van Marco van Lochem
Het tweede album van het Nederlandse Earth & Fire behoort tot de klassiekers in de Nederpop, maar ook bij de beste album binnen het symfonische, progressieve rock genre.
De band kende zijn oorsprong eind jaren zestig in Voorburg en bereikte met “SEASONS”, geschreven door Golden Earring gitarist George Kooymans, voor het eerst de Top 40, en het juweeltje schoot door tot nummer 2 in die lijst. Het debuut dat in hetzelfde jaar verscheen, is eveneens een prachtig, zij het een nog wat fragmentarisch album, waar nog nog 2 andere top 10 hits op te vinden zijn, “WILD AND EXCITING” en “RUBY IS THE ONE”.
Toen de groep aan de opvolger van dat succesvolle debuutalbum begon, bestond de groep uit zangeres en blikvanger Jerney Kaagman, gitarist Chris Koerts, toetsenist Gerard Koerts, drummer Ton van der Kleij en bassist Hans Ziech.
Het als “SONGS OF THE MARCHING CHILDREN” in de herfst van 1971 verschenen meesterwerkje, leunt voor het grootste deel op het titelnummer, dat de volledige kant 2 van het album vult. Het magnum opus van Earth & Fire duurt bijna 18 en een halve minuut en bestaat uit 7 delen. Na een instrumentaal gedeelte “THEME OF THE MARCHING CHILDREN”, klinkt de zang van Kaagman door de speakers in het deel “OPENING OF THE SEAL”, een prachtig progressief deel, met heerlijke drumpartijen en mooie samenzang. Daarna gaat het nummer verder met een prachtige toetsensolo en zang, waarna halverwege het nummer het tempo verandert en het er weer een prachtig gezongen deel komt en het tempo weer tot het nulpunt zakt. Subtiel gitaarwerk luidt het volgende deel van dit magistrale nummer in, via een deel met zang en dreigend arrangementen en met een marsritme, het instrumentale “THE MARCH” komt het nummer tot een einde. Daarmee dus ook kant 2, van de vroegere vinyl exemplaren, maar we mogen de eerste 4 nummers absoluut niet vergeten.
Het album gaat van start met ‘CARNIVAL OF THE ANIMALS”, met mooie mellotron en tegendraads drumwerk en mooi, kenmerkende zang van Kaagman. “EBBTIDE” is een rustig nummer. Prachtig gezongen, subtiele gitaarwerk en een hoofdrol voor de fluit. De single “STORM AND THUNDER” kent een langere album uitvoering, want het intro duurt op deze versie zo’n 2 minuten alvorens deze topper in het oeuvre van Earth & Fire pas echt begint. Met een rustig gezongen passage waarbij het tempo langzaam opgevoerd wordt tot wat we in het refrein horen, wat een track! “IN THE MOUNTAINS” is het derde korte nummer op het album en tevens een instrumentaaltje, met ook weer subtiel gitaarwerk, mooie toetsenpartijen en een heerlijke gitaarsolo.
Na dit meesterwerk bracht de band in 1973 het eveneens prachtige “ATLANTIS” uit, met onder andere de hit “MAYBE TOMORROW, MAYBE TONIGHT”, “TO THE WORLD OF THE FUTURE” uit 1975 is ook nog erg goed, daarna werd het wat mij betreft langzaam minder interessant. In 1972 scoorde de band een nummer 1 hit met de symfonische rock single “MEMORIES”, een geweldig nummer en ook in 1979 stonden ze weer bovenaan de Nederlandse Top 40. Dit keer met het huppelende niemendalletje “WEEKEND”, waarmee de band liet horen inmiddels voor een compleet ander geluid te kiezen. Langzaam viel de band dan ook uit elkaar, maar gelukkig blijft dit album tot in lengte van dagen een genot om naar te luisteren en, zoals gezegd, een klassieker in de Nederpop.

Prachtig album! Hoogtepunt in de Nederlandse proggeschiedenis.

avatar van Roxy6
Marco hierboven heeft het perfect beschreven.

Dit is Grand Cru Nederlandse popmuziek van de bovenste plank.
Heel knap hoe een groep die debuteerde met een album gevuld met single's en losse nummers daarna voor de dag komt met een conceptalbum van internationale allure.

In de 70-er jaren behoorden de gebroeders Koerts en het componisten duo Koopman-Scherpenzeel (van Kayak) tot de Hollandse eredivisie van de popmuziek.

avatar van viking1
Vandaag de lp weer eens gedraaid, na lange tijd. Had er maar zo zin in. Heerlijk prog/rock album van Nederlandse bodem. Ook gelijk hun beste plaat. Was weer even genieten!

avatar van Roxy6
Ook deze meesterlijke plaat van Eart and Fire, kwam zondag weer langs over de boxes, altijd weer een feest!

Het eerste conceptalbum van de band en direct een goed schot in de roos.
Tevens de grote staalkaart van Jerney Kaagman die zowel in Storm and Thunder als in de de lange concept titel track laat horen waartoe ze in staat is: de groep voorzien van een volstrekt uniek geluid.

Ook na 52 jaar is dit een album om te smullen, dat zal ik ook regelmatig blijven doen.

In deze cd - tijd zijn er singles toegevoegd aan het originele album., dat is in het geval van Memories geen doodzonde aangezien dit een van de beste singles is die dit land heeft voortgebracht, alleen al die specatculaire opening...

Het terughoren van al dat moois bracht mij wel in een weemoedige bui, zo lang geleden alweer dat de band groot was in Nederland, maar ik hoor van diverse kanten dat er nog zeker een grote groep tijdgenoten zijn die hun werk in ere houdt, en terecht!

avatar van matthijs
Je verwacht dat bonustrack 'Song of the Marching Children' (single version) een geamputeerde radioversie is van het album-meesterwerkje maar het is gewoon een heel ander nummer, en ook verzonnen en opgenomen lang voor het album (zelfs voor het plan voor het album er was). Bovendien: GEWELDIG NUMMER!!!

De hits ken ik al lang maar LP is echt een meesterwerk (Pink Floyd waardig). Ongelofelijk dat een Nederlandse band zo een geweldige plaat heeft uitgebracht. 10/10

avatar van spoiler
1958.Prutske schreef:

Absoluut waar. En toch heb ik het gevoel dat deze band een beetje in de vergetelheid dreigt te raken.

De eerste 4 platen zijn zonder uitzondering echt geweldig

avatar van LucM
Earth and Fire moest het meer hebben van hun prima hitsingles dan hun albums. Dit neemt niet weg dat hun eerste 4 albums er nog steeds mogen zijn. Symfonisch getint mede door de mellotron waarin de zang van Jerry Kaagman goed in past. Misschien wat pretentieus maar heden ten dage best genietbaar.

Uitgebracht in 1971 toen ik net op de overgang van lagere school naar het hoger onderwijs zat. Zo noemden we dat toen. Storm and thunder kende ik, mijn oudste broer had platen van Ekseption, dus het symfonische was wel aanwezig en mijn zus had deze single !
Wat verder meespeelde dat ik Earth and Fire altijd wel heb gewaardeerd is dat mijn wiskunde leraar vlak bij mij in de buurt woonde en Koerts heette. Redelijk alternatief met paarse lamellen voor de ramen en zo bleek een broer van de twee Koertsen te zijn in Earth and Fire. Daar had hij het trouwens nooit over, maar hij leek wel sprekend op zijn 2 broers met hetzelfde sluike lange haar en dito baartje. Hij was trouwens een uitstekende wiskunde leraar met humor, maar dat heeft natuurlijk met deze plaat en muziek niets te maken. Maar anekdotes zo nu en dan maken de reacties in ieder geval leesbaar.
Storm and Thunder kende ik vooral via TopPop en een ieder kan zich wel voorstellen wat de bloedmooie Jerney Kaagman in lederen pakje te weeg bracht bij een jongen van rond de 13, waar de hormonen parten begonnen te spelen en in de klas enkel 13 jarige meisjes uit het platteland tegen kwam.
Natuurlijk als 13 jarige had ik geen geld voor een elpee maar de single van mijn zus die heb ik heel vaak op het kleine pick upje gedraaid, wat we thuis hadden.
Pas veel later de vinyl lp aangeschaft toen die door de cd revolutie voor een euro te krijgen was. Pas toen ontdekt wat voor geweldige plaat het was en veel later de cd (met 3 bonustracks) aangeschaft.
Zeker bij prog/symfonische muziek kijk ik graag naar de website van progarchives en daar wordt dit album bijzonder hoog beoordeeld (4,16 op een schaal van 5). Ook de commentaren zijn lovend over deze Nederlandse plaat. En terecht ! Het is pure klasse wat de gebroeders Koerts ons hier voorschotelen en wat een geweldige stem heeft Jerny Kaagman.
Een echte begin jaren 70 symfonische plaat, mede door het gebruik van de mellotron. In één van de commentaren van progarchives staat over Earth and Fire een kruising tussen King Crimson en Grace Slick.
Het titelnummer 'Songs Of The Marching Children' gaat over reïncarnatie, die broers Koerts waren naast bijzonder muzikaal ook nog redelijk intelligent. En zoals het hoorde in deze jaren direct maar een lengte van 18,5 minuut.
Hierna kwam de plaat 'Atlantis' ook weer een mooie symfonische plaat en daarna ging Earh and Fire de pop/disco toer op. Dat was jammer, afgezien van de pakjes die Jerney toen droeg, want die mochten er zeker zijn.
Een aanrader deze plaat, zonder meer.
'Storm and thunder' heeft als hoogste positie in de Top 40 de zesde plaats gehad, maar....in de Top 2000 alle jaren vertegenwoordigd ! Gelukkig maar, want op deze groep mogen wel in Nederland trots zijn.

avatar van Roxy6
In het hedendaagse Nederlandse pop-aanbod is er niets dat aan dit waanzinnig goede album kan tippen naar mijn idee en smaak...

Waar zijn de prachtige jaren van Earthe & Fire (al hun conceptalbums zijn zeer d moeite waard)
Maar ook groepen als Kayak -vooral in de begin period met Max Werner als zanger.
Trace (de groep die Rick van der Linden oprichtte na zijn Ekseption periode en internationaal goed werd ontvangen) etc.etc. those were the days......