Sun Kil Moon - Common as Light and Love Are Red Valleys of Blood (2017)

Folk / Rock
Label: Caldo Verde

1. God Bless Ohio (10:36)
  2. Chili Lemon Peanuts (8:58)
  3. Philadelphia Cop (10:47)
  4. The Highway Song (7:54)
  5. Lone Star (9:13)
  6. Window Sash Weights (6:29)
  7. Sarah Lawrence College Song (5:13)
  8. Butch Lullaby (8:33)
  9. Stranger Than Paradise (12:23)
  10. Early June Blues (7:16)
  11. Bergen to Trondheim (7:59)
  12. I Love Portugal (7:58)
  13. Bastille Day (5:38)
  14. Vague Rock Song (7:08)
  15. Seventies TV Show Theme Song (7:29)
  16. I Love You Forever and Beyond Eternity (6:13)
avatar van Lennonlover
Een nieuw jaar, een nieuwe Kozelek zeker? Elk album dat hij uitbrengt is van een constant niveau. soms wat beter, soms iets minder maar het verveeld nooit. Het doet het beste verhopen voor deze plaat. Alleen jammer dat het er weer naar uitziet dat het een ellendig lange plaat zal worden.

Lennonlover schreef:

Meer dan 2 uur zelfs deze keer, verschillende nummers gaan vlotjes boven de 10 minuten door. Niet evident om uit te zitten in één luisterbeurt.

avatar van meneer
Staat ook op Spotify, dus staat nu aan. Mooie start van de dag.

En wat een heerlijke teksten weer over de USA ! Hij begint steeds meer een folk-rapper te worden

avatar van tumkie
loving : i love portugal

avatar van MVW
MVW

Redelijk complex geschreven en cynische recensie maar wel grappig om te lezen. Of zoals in één van de comments staat: Mark Kozelek maakt muziek zoals recensenten hun kritieken schrijven. Maar juist die recensenten kunnen dit niet echt waarderen. De giftigheid die in de lyrics van SKM voorkomt, is inderdaad opvallend aanwezig in deze review.

Wat ik er zelf van vind, ben ik nog niet over uit. Het is wel weer een paar versnellinkjes lager dan de vorige platen en zelfs behoorlijk pittig voor de die-hard SKM-liefhebber. Niet iets wat je dagelijks zal opzetten. Als er een selectie was gemaakt (bijv. een uur lang) dan was hij waarschijnlijk al een stuk toegankelijker geweest. Maar dat zal Kozelek waarschijnlijk een worst zijn en dat siert hem toch ergens ook wel.

avatar van SébastienY
Hoe dan ook: toch is het weer een classic Kozelek. Hij zingt alsof hij ieder moment een crise kan doen.

thrm
MVW schreef:

Ik moet de plaat ook nog luisteren maar van een goed beargumenteerd en geformuleerd stuk galspuwerij als bovenstaand ben ik nooit vies. Bovendien kan ik me de ergernis van de recensent zeer goed indenken. Ergens is Mark Kozelek ook gewoon een troll, alleen dan een offline-variant. Iets wat ik overigens zeer in hem waardeer. Zoals iemand anders in de comments opmerkt: je kunt niet uitsluiten dat hij een nummer van deze recensie maakt.

Auteur van dat stuk is ook wel dezelfde recensent die Benji aan de immer hippe muzieksite Pitchfork sleet als één van de beste albums van 2014 waarna Mark Kozelek bedankte met een heleboel vreemd gedoe (voor iemand die eens een concert van de man bijwoonde wel geen verrassing in feite) waaronder die eenzijdige beef met War on Drugs en seksistische persoonlijke aanvallen aan het adres van een andere recensente van Pitchfork. Maakt wel een aantal terechte punten maar aan de nogal bittere ondertoon merk je die geschiedenis toch wel.

avatar van Norrage
Staan weer hele mooie nummers op, maar 2 uur is te lang. Kan dus niet voorbij de 3.5e ster komen...

avatar van Cor
Cor
Norrage schreef:
Same here. Ondanks het repetitieve karakter van zijn songs, verveelt Kozolek niet snel. Maar de lengte van het album doet het geheel geen goed en is toch net iets 'too much'. Ik vond overigens het hier eerder gebezigde begrip 'folk-rapper' wel heel treffend voor zijn stijl.

avatar van philtuper
*Pakt Ghosts Of The Great Highway uit de platenkast*

avatar van hailtotherainbow
Common as Light and Love are Red Valleys of Blood (!??) is een minder introspectief album geworden dan Benji, om toch maar eens de obligatoire vergelijking te maken met dat album. De vertelstijl is gedetailleerd (soms nodeloos, soms intrigerend) en droog, Kozelek neemt geen tijd voor poëtische verbloemingen of metaforen en hoewel die manier van songschrijven vaak onwennigheid met zich meebrengt voelt het toch eerlijk aan, ongecensureerd, vrij. De schaarse akkoorden worden in het keurslijf gedwongen van de teksten en niet andersom. Het album is een luisterboek dat vaak moeilijk leest maar bij momenten zijn vruchten afwerpt. Sun Kil Moon moet een schetsboekje gehad hebben waar hij, op doodse momenten, op de tourbus of op het vliegtuig vluchtige impressies neerpent. Via een verhaling van een gebeurtenis in de wereld of een bepaalde wereldproblematiek gaat Mark Kozelek over tot persoonlijke mijmeringen. Er staan officieel geen remmen meer op de man en dat resulteert in een album dat maar liefst twee uur duurt, een groot narratief lappendeken dat meerdere decennia en continenten overlapt, elk hoofdstuk heeft nauwelijks verband met het vorige en dat maakt de thematiek divers, hoewel religie nadrukkelijk aanwezig is. Sun Kil Moon neemt geen blad voor de mond en dat levert een tonnenvracht aan what the fuck’s en shit’s op. Ik kan er mee leven dat hij zichzelf niet censureert in de nummers maar aan de lengte van het album had hij toch iets kunnen doen. Ik snap dat Mark Kozelek misschien gewoon alles wou delen met de wereld maar veel nummers hebben een grote b-side factor (Vague Rock Song en Seventies TV Show zijn daar goede voorbeelden van, die nummers zijn ook qua teksten verwaarloosbaar, banaal en de humor die er misschien achter schuil gaat ontgaat mij volledig). Common as Light and Love bevat echter een aantal nummers die echt de moeite zijn om te beluisteren en omdat 2uur een lange zit is, heb ik even een voorselectie gemaakt voor de mensen die, als casual luisteraars zoals ik, wel even de essentiële nummers samengebracht, een best-of om u tegen te zeggen:

God Bless Ohio
The Highway Song
Window Sash Weights (beste tekst op het album)
Sarah Lawrence College
Butch Lullaby
Bergen to Trondheim (het beste nummer van de plaat)
I Love You Forever and Beyond Eternity

avatar van Lost
I love Portugal mag er ook bij

avatar van Gyzzz
Goed idee inderdaad om hier een selectie van te maken: beste uur is wederom fenomenaal, maar andere helft moddert (soms aangenaam, soms vermoeiend) een beetje aan.

avatar van Ducoz
Hij is nu te preorderen via Caldo verde op 4x LP! 400 stuks daar te preorderen alleen.. dus ik vrees op is op.. ik heb hem besteld. 81$ inc verzenden.. damn.

avatar van Leeds
Ducoz schreef:

Inderdaad. Meer dan 40 dollar verzendkosten. Maar eens de plaat hier toekomt in België, dan komt er toch nog meer dan 20 euro importtaksen op. Aangezien er 2000 van geperst worden ga ik toch es rondkijken of ze hier in Europa goedkoper aangeboden worden.

thrm
Ik geloof dat ik het nog langer dan de gemiddelde luisteraar heb volgehouden met Sun Kil Moon maar bij deze plaat ben ik echt afgehaakt. De verbale diarree die hij tegenwoordig uitspuwt doet denken aan de productie van een Gucci Mane en zijn onaflaatbare stroom aan mixtapes. Misschien is het daarom ook raadzaam dat de heer Kozelek net als zijn rappende evenknie een aantal jaren de bak indraait, voor een stukje zelfreflectie in de hoop dat zijn output weer een enigszins vaste vorm zal aannemen.

avatar van Bartjeking
Ik heb er inmiddels drie luisterbeurten op zitten en dat zijn toch kleine marathonsessies geworden. Hoe graag ik ook naar zijn verhalenwaterval luister, dit zat toch op het randje van 'teveel van het goede'. Ik steek altijd wel weer wat wikipedia-feitjes op van zijn teksten, dat is mooi meegenomen Genoeg kwaliteit te vinden, dus een ruime voldoende wat mij betreft. In de toekomst pik ik de fijnste nummertjes eruit, want 2 uur 10 minuten Sun Kil Moon, daar maak ik mijn ega ook niet blij mee.

avatar van Silky & Smooth
Arme band... Ik hoop dat ze dit album niet eindeloos gerepeteerd hebben. Ruim 2 uur aan constant, monotoon geneuzel. En het is niet eens slecht. Het is bij vlagen interessant en de manier waarop de teksten verteld worden i.c.m. de muziek is op zich mooi, maar twee uur lang. Doodzonde.

avatar van rebjuh
Redelijk saai albumpje hoor. Geen nummers die er voor mij uitspringen. Twee uur van mijn leven hè. Niet dat het zo erg was, maar ja. Het is wel jammerlijk ofzo.