Spinvis - Trein Vuur Dageraad (2017)

Label: Excelsior

1. Ergens Toen (0:43)
  2. Hallo, Maandag (4:27)
  3. Van de Bruid en de Zee (4:29)
  4. Artis (3:55)
  5. Tienduizend Zwaluwen (3:38)
  6. Stefan en Lisette (7:05)
  7. Nachtwinkel (2:28)
  8. De Kleine Symfonie (4:59)
  9. Dageraadplein (3:01)
  10. Alles Is (4:02)
  11. Wat Blijft (2:31)
  12. Trein Vuur Dageraad (6:58)
  13. Hij Danst (2:45)
  14. Serenade (1:11)
avatar van Juveniles
wibro schreef:
Prachtig album dat zeker niet onderdoet voor Spinvis' uitstekende debuut uit 2002. Heb Spinvis trouwens afgelopen donderdag zien optreden in Doornroosje in Nijmegen. Geweldig concert . Ik moet zeggen dat die Erik de Jong ook best wel gevoel heeft voor humor. Tja, en dan die dames Saartje (Zij zong o.a. Nachtwinkel) en Merel. Die deden het bovendien ook erg goed. Zagen er best leuk uit trouwens.

Gisteravond in het Paard te DH was het ook meer dan geweldig!! Live voegt de band zoveel meer toe aan de studio albums. Zelfs Nachtwinkel was te doen! Eervolle vermelding voor de violist.
En ja, de dames mogen er zijn

avatar van sj0n88
Juveniles schreef:

En ja, de dames mogen er zijn

Dit soort berichten hoort op VrouwenMeter jongens

avatar van nelnontwisa
alles is, wat blijft en hij danst vind ik bijna lastig om naar te luisteren. helemaal omdat bijna alles wat ervoor komt van erg hoog niveau is. ik vind die drie nummers zo slap dat ik het bijna niet voor elkaar kan krijgen het album af te luisteren. erg jammer want de rest hoort meiner meinung nach tot het beste wat spinvis ooit op een plaat heeft gezet.

avatar van luigifort
Dit zijn juist 3 gevoelige prachtnummers...een mooie coda

avatar van Nicolage Rico
luigifort schreef:
Dit zijn juist 3 gevoelige prachtnummers...een mooie coda

Eens. Het opgehemelde Trein Vuur Dageraad (het lied dan) is daarentegen een skipmoment.

avatar van luigifort
Vind ik wel mooi, maar ook iets te theatraal en overschat..

avatar van -SprayIt-
Luister deze de laatste dagen weer veel. Artis, De Kleine Symfonie en de titeltrack, Trein Vuur Dageraad zijn hier veruit favoriet. Laatstgenoemde lijkt ingrediënten te hebben uit het laatste album van Radiohead, trouwens. Vooral het piano'tje (volgens mij uit Daydreaming) en verschillende geluidseffecten.

avatar van Chameleon Day
En zo moet ik bij het slot van Stefan & Lisette, als die (synthetische) viool inzet, altijd meteen denken aan How to Disappear Completely. Zelfde sfeer.

Dim
Nachtwinkel had wat mij betreft achterwege gelaten mogen worden en Van De Bruid En De Zee is een twijfelgevalletje, maar voor de rest: prachtige arrangementen en teksten.

avatar van Frenz
Hmmmm, mss TVD toch iets te snel afgeschreven na een paar luisterbeurten. Het viel me rond de jaarwisseling al op dat dit album zo hoog stond op vele lijstjes.

Er zit iets zij-igs in zijn stem, bij gebrek aan een beter woord, waar ik moeilijk overheen stap, hoor fraai de liedjes ook zijn.

avatar van devel-hunt
Normaliter heb ik niets met Nederlandstalig, maar spinvis is uitzonderlijk goed, bijna on-Nederlands zeg maar, behalve de heerlijke surrealistische teksten in een badje van dagdromend de wereld in kijkend dan. Goede muzikale omlijsting en de warme productie doet de rest

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Bericht over nieuw nummer verplaatst naar Spinvis