Tina Brooks - True Blue (1960)

Jazz
Label: Blue Note

1. Good Old Soul (8:06)
  2. Up Tight's Creek (5:17)
  3. Theme for Doris (5:50)
  4. True Blue (4:58)
  5. Miss Hazel (5:32)
  6. Nothing Ever Changes My Love for You (7:52)
  7. True Blue [Alternate Take] * (5:08)
  8. Good Old Soul [Alternate Take] * (7:34)
avatar van LeRoi
Via de Volkskrant / Hans Dulfer Box 2007 in mijn bezit gekregen. Titelnummer is weergaloos ('blijft zo lekker hangen in je brein'-nummer)! Voor het overige een plaat die ik de ruimte ga geven om te gaan groeien...start met 3,5.

avatar van LeRoi
CD na 2 jaar maar weer eens opgezet. Het is weer even 'indribbelen', maar naar het einde toe groeit ie weer als een tierelier. Vooral de laatste 2 'alternate takes' knallen er uit.
Kortom, ook na 2 jaar niet geluisterd te hebben blijf ik bij mijn 3,5 waardering!

avatar van Larzz
Mooi trompet werk van Freddie Hubbard ook. Wat een power. Ze spelen ook samen op Freddie's debuut LP Open Sesame (1960).

Soledad
Tina Brooks - The Waiting Game (1961)

Voor de liefhebbers van deze plaat: deze is minstens net zo goed, zo niet beter!

avatar van Tony
Bijna allemaal Tina Brooks composities op dit album, behalve Nothing Ever Changes, en allemaal klasse. Vooral het soleerwerk van Tina Brooks springt in het gehoor. Heel fijn plaatje van een wat in de onbekendheid gebleven tenorsaxofonist. Vreemd toch, want uitgegeven op het grote Blue Note label en titelnummer True Blue bijvoorbeeld, heeft in potentie alles in zich om als een jazz standard uit deze periode de geschiedenisboeken te zijn ingegaan, niet dus. Wrang ook, want de eveneens nog onbekende trompettist Freddie Hubbard zou wel naam en faam in de jazz scene gaan maken. Mooie ontdekking Tony!!

Soledad
Zeker een mooie ontdekking. Brooks op Blue Note = gegarandeerd genieten. Jammer dat hij zo vroeg stierf, anders had hij wellicht wel die sterrenstatus bereikt. Ik vind hem boeiender dan Blue Note huissaxofonist Hank Mobley.

avatar van Mssr Renard
Jongens, wat een fantastische plaat van deze getroebleerde ziel. Een carrière van nog geen vijf jaar en dan al zulke meesterlijke platen inspelen, zowel als sideman en als leader een ondergewaardeerde ster. Zijn frasering is heerlijk en zijn timing ook.

Fantastisch hoe ogenschijnlijk simpele bluesschema's worden omgezet in geweldige, ritmische en avontuurlijke songs. Hubbard en Brooks klinken formidabel samen.

En wat een ritmesectie. Deze plaat ga ik in huis halen hoor.

avatar van madmadder
madmadders (her)ontdekkingsreis door de sixties en seventies #8: Tina Brooks – True Blue

Mijn ontdekkingstocht door de klassiekers van de jaren zestig (en ja, inderdaad, na een jaar hang ik nog steeds in 1960) brengt mij deze keer bij een album van een artiest waar ik nog nooit van gehoord had. Het verhaal van jazz saxofonist Tina Brooks is vrij tragisch. True Blue is het enige album dat tijdens zijn leven uitkwam. Hij nam als bandleider nog vier sessies op voor het beroemde Blue Note label, maar die werden pas jaren na zijn dood uitgebracht. Het label had in die tijd duidelijk andere oogappels, zelfs True Blue, de plaat die dus wel uitkwam, werd niet actief gepromoot. Brooks zou na 1961 geen muziek meer opnemen. Zijn heroïneverslaving leidde op 42-jarige leeftijd tot leverfalen waar hij aan stief.

True Blue heeft niet de grote schare fans die een aantal tijdgenoten heeft, maar Brooks' albums worden wel hoog gewaardeerd door de mensen die het kennen. Voor mij genoeg reden om dit album in te duiken. We horen Brooks zelf op tenor saxofoon, Freddie Hubbard op trompet (die wrang genoeg wel een succesvolle carrière tegemoet zou gaan), Duke Jordan op piano, Sam Jones op bas en Art Taylor op drums. Van de zes nummers op deze plaat zijn er vijf van Brooks zelf en het is meteen duidelijk wat een begenadigd componist Brooks was. De nummers dansen om verschillende emoties heen, soms wat melancholisch, soms wat vrolijker, maar er zit een aanstekelijke energie en groove als rode draad door het geheel heen verweven die alles mooi bij elkaar houdt.

Dit zorgt er ook voor dat de muziek iets uitermate ontspannends heeft. Dit is eerder heupwiegen dan helemaal los gaan en eerder fijn om met een drankje in goed gezelschap in het zomerzonnetje te beluisteren dan in je eentje 's nachts in het donker. Brooks' leven mag dan tragisch zijn geweest, zijn muziek, in ieder geval op dit album dan, heeft iets lichtvoetigs. Droefheid en melancholie zijn zeker wel aanwezig, maar voor mij voeren vrolijkheid, speelsheid en avontuur toch wel de boventoon op dit album.

Dat avontuurlijke zit hem vooral in de opbouw van de nummers. Brooks slaat vaak meerdere zijweggetjes in, wijkt vaak af van het pad waar hij op begint. Zijn medespelers krijgen ondertussen de ruimte om hun ding te doen, om uiteindelijk gezamenlijk weer terug te keren bij het thema waar het nummer mee begon. Het zorgt voor een bepaalde spanning en onvoorspelbaarheid, wat maakt dat je hier heel vaak naar kunt luisteren zonder er op uitgekeken te raken.

True Blue is geen nieuwe persoonlijke klassieker, maar wel eentje die al vaak heeft bewezen uitermate fijn gezelschap te zijn wanneer ik uit werk kom. Het is allemaal niet al te ingewikkeld, maar wel uitdagend genoeg om er vaak naar terug te willen keren. Fijne ontdekking, en eentje die ook echt wel bij veel meer mensen in de smaak zou kunnen vallen.

Next stop: Ornette Coleman – Change of the Century

Tina Brooks - True Blue

avatar van Mssr Renard
Mssr Renard schreef:

En wat een ritmesectie. Deze plaat ga ik in huis halen hoor.

Inmiddels uit de serie Classic Blue Note aan de collectie toegevoegd. Eigenlijk moet ik ook eens een wat uitgebreidere recensie schrijven. Maar dat komt nog wel.