Ihor Cymbrows'kyj - Przyjdź Aniele (1996)

Oekraïne

Vertel eens, Masimo.

avatar van Masimo
niels94 schreef:
Vertel eens, Masimo.

Er was eens ... een Oekraïense folkmuzikant, edelmoedig en begaafd voorvechter van de magie van verstilde orgel- en pianomuziek. Met zijn falsettostem als strijdtuig doorkliefde hij de dekking van menig tegenstander. Hiervoor gebruikte hij voornamelijk zijn ruim tien minuten durende slotlied, waarbij de goed hoorbare aandrukken van zijn orgeltoetsen, en zijn acrobatische, steeds hoger en hoger opklimmende zangpartij de arm- en nekharen van zijn opponenten keer op keer overeind deden staan. Toen ging hij op queeste in het turbulente Europa en had hij geen succes bij de prinsessen. Eind goed, album goed.

In het Koka Records-koninkrijk zijn overigens ook de ruïnes van de Nianio-burcht te vinden, die voor een nostalgisch toerist zeker de moeite van een bezoek waard zijn.

avatar van Masimo
En nu is er op een obscure soundcloudpagina een nieuw(?) nummer opgedoken. Onmiskenbaar Cymbrowski (stem en piano), stem wat voller en lager - en nu in het Frans.

Sous Le Pont Mirabeau by tsymbr | Free Listening on SoundCloud

Benieuwd of er nieuw werk aan zit te komen. 'Przyjdź Aniele' (het slotlied) vind ik een van de bijzonderste folkliedjes die ik ken.

Ihor Cymbrows'kyj - Przyjdź Aniele - YouTube