Sufjan Stevens - Carrie & Lowell Live (2017)

Pop / Folk
Label: Asthmatic Kitty

1. Redford (For Yia-Yia and Pappou) (3:27)
  2. Death with Dignity (4:06)
  3. Should Have Known Better (6:04)
  4. All of Me Wants All of You (6:29)
  5. John My Beloved (5:49)
  6. The Only Thing (5:41)
  7. Fourth of July (6:41)
  8. No Shade in the Shadow of the Cross (3:33)
  9. Carrie & Lowell (4:38)
  10. Drawn to the Blood (4:27)
  11. Eugene (2:52)
  12. Vesuvius (8:13)
  13. Futile Devices (3:36)
  14. Blue Bucket of Gold (5:35)
  15. Blue Bucket Outro (12:45)
  16. Hotline Bling [Encore] (4:43)

met Gallant

avatar van swoon
Yeey! Trip down memory lane

avatar van meneer
Staat op.

avatar van Manfield
Benieuwd!

avatar van Edgar18
Schitterend, net als het album.

Live albums.......meestal heb ik er niet zo veel mee. Ben ik er zelf bij geweest dan is het een mooi souvenir en ook dan draai ik het maar zelden. Ik weet niet wat het is.
Toch zijn er wel eens uitzonderingen: de versies zijn compleet anders en weten te overrompelen of het is gewoon magisch.

En dat is Sufjan Stevens live ten tijden van de Carrie & Lowell tour die ik zag in Carré: magisch.
Nu helpt zo'n theater al aardig om de vreugde te verhogen, maar het wordt alleen maar mooier als de nummers van dat schitterende album Carrie & Lowell een hoofdrol krijgen. De lichtshow staat in mijn geheugen gegrift en dan maakt het allemaal niet meer uit dat de opnames op dit album niet gemaakt zijn in Carré, maar in North Charleston Performing Arts Center in South Carolina.

Dit optreden beluisteren doet me alleen maar weer beseffen hoe terecht die 5* voor Carrie & Lowell (het album) van mijn kant zijn. Ook nu in deze versies weet het kippenvel op te roepen en het mooie is dat ik de beelden weer in mijn geheugen terug krijg. Ik heb daar de video opnames die hier ook bij zitten niet eens voor nodig. Ik heb sowieso niet zo veel met muziek dvd's in welke vorm dan ook (clips, live opnames).

Wat moet er eigenlijk nog gezegd worden hierover? Dat het prachtige nummers zijn? Dat Stevens enorme gekte kan neerzetten op het podium, maar ook weet te ontroeren?

Carrie & Lowell Live is en blijft een live album, wel eentje van formaat.

avatar van Manfield
De versie van "All of Me Wants All of You" is echt prachtig!

avatar van Justinx
Ik ben juist nog niet helemaal van mijn sokken geblazen. Carrie & Lowell is prachtig, omdat het zo'n intieme plaat is. Hoewel Stevens in een intieme setting deze nummers live speelt, wordt het geheel toch al snel iets grootser. Al is het alleen al door de grote ruimte van een concertzaal. Bovendien zijn er op nummers drums toegevoegd, die iets van de intimiteit wegnemen.

Carrie & Lowell Live klinkt evengoed erg sterk en laat zien dat Stevens ook live zijn mannetje kan staan. Maar ik denk dat je dit toch live hebt moeten zien om volledig te kunnen genieten van deze liveplaat.

avatar van Bruno_6
Sufjan heeft een video van het optreden op Vimeo gezet.

Justinx schreef:

Dat weet ik wel zeker. Dat is sowieso altijd mijn probleem met live albums.

avatar van Cygnus
Mooi hoor. Maar die toegift. Waarom?

Die toegift vind ik ook een minpuntje van deze registratie.

avatar van Edgar18
Lekker luchtige afsluiter toch, niks mis mee.

avatar van Appels123
Hoewel ik een zeer groot Sufjan Stevens fan ben vind ik dat Sufjan live moeite heeft dit album goed te brengen. Dit is ook natuurlijk een vreselijk moeilijke taak, gezien hoe intiem en emotioneel Carrie & Lowell is. Maar vooral bijvoorbeeld het "semi-rock" einde op "All Of Me Wants All Of You" doet heel erg af een het sprookjesachtige wat dit album heeft. En dat is jammer. Toch 3* want het is onmogelijk te zeggen dat Sufjan deze nummers niet goed live brengt.

avatar van Norrage
Live was het fantastisch, maar niet op deze plaat. Komt totaal niet over.

Yann Samsa
Appels123 schreef:

Ik volg je lichte kritiek, terwijl All of Me Wants All of You (en Blue Bucket Outro) de nummers zijn die van mij net wel een ster kregen toebedeeld. Ik vind deze registratie ook bleekjes uitvallen, er niet in slagen de "intieme en emotionele" sfeer van de reguliere plaat even goed te brengen, maar net daarom vind ik de momenten die er genoeg van deviëren ook de meest verrassende en sterke momenten. Vele nummers blijven zo dicht bij het origineel en dat zou goed zijn, moesten ze niet aanvoelen als wat fletse, verwaterde versies van het origineel - bijgevolg zijn de afwijkende delen voor mij ook de uitschieters.

Geen misse plaat uiteindelijk, maar dat komt volgens mij veel eerder door het ijzersterke songmateriaal dan door de uitvoering. Niet echt een essentiële release dus...

avatar van Grizzly Bear
Heb de afgelopen dagen stukje bij beetje de Vimeo versie zitten kijken. En met beeld erbij vind ik het in ieder geval erg goed. Wat een bijzondere show was het in Carre. Door de beelden te bekijken heb ik het weer lekker kunnen herbeleven.

avatar van Cor
Cor
Gewoon weer kippenvel op de armpjes, hoor, bij deze live-vertolking van Sufjan's masterpiece van twee jaar geleden. Met idd veel herinneringen aan zijn Carre-show, waar ik bij mocht zijn.
Live blijft de intentie van de nummers prima overeind. Gelardeerd met wat electronica van The Age Of Adz. Vreemde combi, maar het werkt.

avatar van AOVV
Mooie registratie, dit album. Het album begint meteen goed met het sfeervolle Redford, waarna heel wat songs van Sufjan's meest intimistische en persoonlijke plaat, Carrie & Lowell, volgen. Meestal volgt Stevens de rode draad van de studio-versie, maar geregeld wordt er ook wat Age of Adz-gekkigheid bijgebracht, en dat maakt deze live-plaat zeker het beluisteren waard (want het intense en intieme karakter van de studio-versies wordt hier niet gehaald, wat geen schande is).

Stevens werd hier bijgestaan door o.a. Casey Foubert (nu lid van The Shins) en de singer-songwriter Dawn Landes, die we regelmatig als tegenstem horen.

Spannend en van toegevoegde waarde zijn ook de versie van Vesuvius en Futile Devices, wondermooie songs natuurlijk. De toegift begrijp ik niet zo goed, maar dat geeft de ongrijpbaarheid van deze artiest eens te meer weer, zeker?

4 sterren

Stijn_Slayer
Uitstekende live registratie. Het geheel is net iets sprankelender en soms iets uitbundiger dan de studio plaat.