Jay-Z - 4:44 (2017)

Label: Roc Nation

1. Kill Jay-Z (2:58)
  2. The Story of O.J. (3:52)
  3. Smile (4:50)

met Gloria Carter

4. Caught Their Eyes (3:26)

met Frank Ocean

8. Moonlight (2:24)
  9. Marcy Me (2:54)
  10. Legacy (2:57)
  11. Adnis * (2:26)
  12. Blue's Freestyle / We Family * (4:23)

met Blue Ivy

13. MaNyfaCedGod * (3:18)

met James Blake

avatar van ArthurDZ
Nu eindelijk op Spotify te vinden! Ga dit meesterwerk ontdekken, mensen!

avatar van thgryda
Gaan we doen. Na 1 luisterbeurt niet overtuigd maar wel al blij om een paar classics terug een draai te geven.

avatar van Johnny Marr
Blijft een geweldig album. Classic durf ik zelfs te stellen na drie jaar.

avatar van Lighthouse
Dit is een geweldige plaat gebleken en gebleven. Wordt met de jaren zelfs urgenter. Ook geen enkel inkakmomentje vind ik. Het verhaal wordt zo goed verteld hier vind ik, en dat met grote klasse van een icoon die weet hoe het moet.

avatar van VDB79
Deze moet echt dringend eens op vinyl uitgebracht worden.

avatar van Yestsida
Meesterwerk.

De meeste zullen het wel met mij eens zijn dat zeker niet elk album van Jay-Z even sterk is maar hij toch een aantal duidelijke klassiekers op zijn naam heeft staan. De naam Jay-Z betekend tegenwoordig veel meer dan vroeger al klonk hij vroeger wel scherper. Maar meer dan ooit krijgt een nummer/project veel aanzien als deze heer een gastbijdrage verzorgd, meestal voelen zijn strofes de laatste jaren ook groots, speciaal en tekstueel heel sterk aan.

Dit jaar zal 4:44 alweer 5 jaar oud worden en ik durf wel stellen dat we hier te maken hebben met een moderne klassieker. Jigga heeft iets te zeggen op dit album en kleedt dit ook mooi aan. Vroeger kwam hij raptechnisch sterker naar voor uiteraard maar hij laat toch absoluut horen nog steeds bij de top te horen hoor. Hier draait het meer om de teksten. Teksten over zaken in zijn leven nu en hij probeert de luisteraar ook wijze lessen mee te geven.
Verfrissend dat hij groeit als artiest en niet blijft rappen over zijn verleden en criminele praktijken die daarbij hoorden.

Zijn dertiende album is volledig geproduceerd door No I.D., enkel Hov zelf heeft op een aantal tracks ook producer-credits. Op de 3 bonustracks James Blake ook tweemaal en Dominic Maker één keer.
De producties zijn gebouwd rondom samples van een aantal favoriete nummers van deze levende legende. Ze zijn perfect en duidelijk niet gemaakt voor commerciële doeleinden en om plat gespeeld te worden op de radio.
Family Feud en voornamelijk Bam zijn de enigen die misschien niet zouden misstaan op een commerciëlere radiozender.

Gastartiesten komen niet in de vorm van andere rappers. Er moest een verhaal vertelt worden en andere woordenbuigers hoorde niet in dit concept, dit had niet gepast. Enkel zangers (en zijn moeder en oudste dochter) mochten op vocaal vlak een bijdrage leveren op deze LP.

Thuis heb ik een fysiek exemplaar liggen van dit album maar ik ben jammer genoeg niet meer in het bezit van een cd-speler. Toch onfortuinlijk dat die 3 geweldige bonustracks niet op Spotify staan!

Indien er OOIT nog een soloalbum zou komen hoop ik dat hij deze richting verder uitgaat, al zou ik ook tevreden zijn dat dit zijn zwanenzang zou zijn en we enkel zo nu en dan nog maar sublieme gastbijdrages krijgen te horen.

Persoonlijk vind ik dit misschien wel zijn beste album... al heeft hij wel moeilijke concurrentie met The Black Album (en anderen in iets mindere maten).
Sowieso mijn favoriet album afkomstig uit 2017!

Verhoging naar 4,5*

avatar van Frank West
Ik denk dat ik nu na bijna 5 jaar wel kan zeggen dat dit mijn favoriete Jay-Z album is. Waanzinnig van begin tot eind, maar mijn grote favoriet is wel Marcy Me

avatar van Kondoro0614
Prachtig dit.

avatar van Johnny Marr
Kondoro0614 schreef:
Prachtig dit.

Hard vooral. Z'n beste sinds The Blueprint. Heel misschien wel z'n allerbeste tout court. Wat een prestatie van ome Hov. Grote meneer als ie deze nog overtreft. Maar het is al een tijdje stil, zou de beste man met pensioen zijn?

avatar van Frank West
Johnny Marr schreef:

Hov heeft een tijdje geleden aangegeven op het moment niet actief met muziek bezig te zijn, maar dat hij niet met pensioen is.