Led Zeppelin - BBC Sessions (1997)

Alternatieve titel: The Complete BBC Sessions

Label: Atlantic

1. You Shook Me (5:14)
  2. I Can't Quit You Baby (4:22)
  3. Communication Breakdown (3:12)
  4. Dazed and Confused (6:39)
  5. The Girl I Love She Got Long Black Wavy Hair (3:00)
  6. What Is and What Should Never Be (4:20)
  7. Communication Breakdown (2:40)
  8. Travelling Riverside Blues (5:12)
  9. Whole Lotta Love (6:09)
  10. Somethin' Else (2:06)
  11. Communication Breakdown (3:05)
  12. I Can't Quit You Baby (6:21)
  13. You Shook Me (10:19)
  14. How Many More Times (11:51)
  15. Immigrant Song (3:20)
  16. Heartbreaker (5:16)
  17. Since I've Been Loving You (6:56)
  18. Black Dog (5:17)
  19. Dazed and Confused (18:36)
  20. Stairway to Heaven (8:49)
  21. Going to California (3:54)
  22. That's the Way (5:43)
  23. Whole Lotta Love (Medley) (13:45)
  24. Thank You (6:37)
  25. Communication Breakdown * (3:00)
  26. What Is and What Should Never Be * (4:14)
  27. Dazed and Confused * (11:08)
  28. White Summer * (8:22)
  29. What Is and What Should Never Be * (4:44)
  30. Communication Breakdown * (4:54)
  31. I Can't Quit You Baby * (5:26)
  32. You Shook Me * (4:10)
  33. Sunshine Woman * (3:06)
totale tijdsduur: 2:32:43 (3:21:47)
avatar van Chronos85
Oke, misschien is het gitaarwerk op de eerste Whole Lotta Love slordig maar als leek zie ik toch een fantastisch energiek nummer met een grotere spanningsopbouw dan op de studioversie. En als Page dan met die (slordige?) solo inkomt zetten na dat dreigende middenstuk. Bam!

Stijn_Slayer
Je hoort hem zoeken naar wat hij gaat doen tot 'ie te laat is en hij maar een lullig nootje aanslaat, nah. Klein smetje, maar het verziekt inderdaad niet meteen het hele nummer.

Page speelt nog een paar keer slordig op deze cd's, maar dat vind ik lang niet altijd een nadeel. Niets zo saai als van die (sessie)muzikanten die overal netjes de standaard toonladders afmaken.

avatar van henk01
Zoist maar net, Stijn.

Daarom luisteren we ook zo graag naar NY.
Want al zijn albums zou je kunnen 'verbeteren' als je ze gepolijster wilt hebben. (wel een andere zanger nemen dan)

Ik denk alleen dat de meeste fans dan afhaken.

avatar van Ronald5150
Mooie "BBC Sessions" van Led Zeppelin. Ik moet wel zeggen dat ik de eerste CD een stuk minder vind dan de tweede. Het studiowerk komt af en toe wat rommelig en gehaast op me over. Ook het feit dat "Communication Breakdown" drie keer voorbijkomt helpt niet echt. De tweede CD met live opnamen is duidelijk beter. Mooie lange uitgesponnen versies, prachtig intens gitaarspel van Page, stuwende ritmesectie van Bonham en Jones en mooie uithalen en vocale prestaties van Plant. Als echte bluesliefhebber hoor ik duidelijk de roots van Led Zeppelin.

Stijn_Slayer schreef:
De hele reeks 11-13 kun je eigenlijk skippen.

Nr. 13 is superieur aan aan nr. 1. Nrs. 11 en 12 sla ik wel over. Ik heb I can't quit you Baby altijd als een inferieure versie van You shook Me beschouwd en dan vind ik wel prettig dat hij geconcentreerd is ipv uitgerekt.

Ah, vergeet BBC Sessies. Vergeet ook The West en The Song.
Zo goed als dit was Led Zep nooit op het podium.

Led Zeppelin - Live at the Royal Albert Hall 1970 (Full Concert) - YouTube

Ze bespelen hun instrumenten niet, maar ranselen de noten er uit. En Plant klinkt fantastisch.

avatar van frankholst182
Mee eens, vooral bring it on home is fantastisch

sugartummy
we moeten gewoon dankbaar zijn dat dit er is. zoveel is er niet van led zep. dit is een ijzersterke compilatie van hun eerste 4 albums

Stijn_Slayer
Momenteel voor de bijna schandalige prijs van 5 pond te koop bij amazon: BBC Sessions: Amazon.co.uk: Music

Sla je slag.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik krijg soms het idee dat deze band in een soort eigen tijdszone opereerde (en nog steeds opereert). Waar de platen van de meeste andere bands altijd wel op een bepaalde manier "aan hun tijd hangen" (overigens vrijwel altijd zonder dat mij dat stoort), lijkt het wel of de muziek op Zeps eerste vijf à zes platen helemaal buiten de tijd staat en als het ware in een parallel universum tijdloos voortbestaat (terwijl met name de eerste twee platen toch zulke duidelijke wortels in de blues hebben). Hoewel ik sommige van hun platen al 40 jaar ken ontdek ik er nog steeds nieuwe (muzikale èn emotionele) dingen in, en het lijkt wel alsof ik ze elk jaar nóg een procent beter ga vinden. Deze live-opnames zijn een prachtige aanvulling op hun reguliere werk, scherp en direct en toch ook weer met die magie waardoor de muziek aan het hier en nu ontstijgt. Aan de berichten hier te lezen is How the West was won het verplichte volgende station...

avatar van wizard
Als iemand die de muziek van Led Zeppelin best aardig vindt, maar het niet dagelijks (of wekelijks) luistert, geloof ik niet dat ik tot de doelgroep voor deze cd behoor.

Bij de eerste schijf, een verzameling van verschillende sessies, neem ik aan dat die het interesantst is voor Zeppelinfans. Mits die de bootlegs nog niet hadden, uiteraard. Voor mij zijn er hier net wat teveel nummers die twee of drie keer voorbij komen.
De tweede schijf, met het concert uit 1971, vind ik daarom interessanter omdat het meer een geheel is. Daar staat dan weer tegenover dat bijna alle nummers die op deze schijf staan, ook op How the West Was Won staan. Ondanks een mooie uitvoering van Thank You, heb ik aan 1 album, die ik in de vorm van HtWWW al in huis heb, toch wel genoeg.

Met de muziek hier is niks mis (hoewel de zang van Plant voor mij hier en daar een beetje op het randje is van wat ik gedurende langere tijd aan kan horen), en uiteraard is Led Zeppelin een sterke liveband, maar deze BBC sessions vind ik niet echt interessant.

3.0*

avatar van Brutus
Thank You is voor mij de beste ballad song van Led Zeppelin. Helaas niet op single uitgebracht.

buizen
Brutus schreef:
Thank You is .. ... Helaas niet op single uitgebracht.

Waarom is dat zo belangrijk dan?
Op het album is het toch te beluisteren?

Going To California is ook mooi.

avatar van lennon
Eindelijk op lp. Mooie box hoor. Ik ga er eens voor zitten.

lennon schreef:
Eindelijk op lp. Mooie box hoor. Ik ga er eens voor zitten.

Ik heb 'm dan toch nog bij dodax.nl kunnen kopen, voor 'maar' 83 euro thuis bezorgd (binnen een week). Ben erg blij dat ik al dit fraais nu op 5LP heb. Inderdaad een mooie box, met een nog mooiere inhoud die geweldig klinkt.

Het tweede deel (CD2 / LP3&4) van dit BBC Sessions is Led Zeppelin In Concert en wel at Paris Cinema, London at Thursday, April 1, 1971. Als je ook nog de 2 bonustracks hiervan erbij pakt, heb je een uitstekend en compleet Led Zeppelin concert te pakken. In een klein theater zingt en schreeuwt Robert Plant zijn longen eruit en gaat Jimmy Page vakkundig uit zijn dak. Grappig om te horen is dat het publiek rustig moet reageren, want het moet immers 3 dagen later op de radio worden uitgezonden.

Eigenlijk is vrijwel alles erg goed, dus is het lastig om er hoogtepunten uit te pakken. Opvallend goed zijn in ieder geval Immigrant Song, Heartbreaker, Since I've Been Loving You, Black Dog, Stairway to Heaven, Whole Lotta Love (medley) & Thank You.

Op het eerste deel (CD1 / LP1&2) staan verschillende sessies opgenomen in een aantal studio's in London uit 1969. Ook hier speelt de band vaak intens en sterk en hoor je nog de bluesrock van hun eerste 2 albums terug. Soms klinkt het wat rommelig, maar dat heeft juist ook weer zijn charme. Opvallend goed vind ik hier o.a. de bluessongs You Shook Me (2x) & I Can't Quit You Baby (2x) + Dazed and Confused & Whole Lotta Love. Alles bij elkaar zijn deze BBC Sessions ijzersterk en zeer aan te raden.

avatar van B.Robertson
Een messcherpe en loodzware opening met You Shook Me, alvorens er met Dazed and Confused een voorlopig hoogtepunt wordt bereikt. Het is hier idd. nog veelal de bluesrock die de toon zet. What Is and What Should Never Be en Whole Lotta Love worden subliem neergezet en in de staart drie nummers van een optreden, met de nodige improvisaties en langgerekte solo's. En dat optreden van disc 2 is genieten, met favorieten als Black Dog, Thank You en een blokje rustige nummers. Val zelf onder de mensen die de akoestische aanpak van III prefereren boven de blues van II, maar dat terzijde. Die medley-aanpak van Whole Lotta Love vind ik dan in de regel minder geslaagd.