Van Morrison - Versatile (2017)

Jazz
Label: Legacy

1. Broken Record (3:14)
  2. A Foggy Day (3:33)
  3. Let's Get Lost (3:37)
  4. Bye Bye Blackbird (3:45)
  5. Skye Boat Song (4:00)
  6. Take It Easy Baby (4:07)
  7. Makin' Whoopee (4:51)
  8. I Get a Kick Out of You (4:09)
  9. I Forgot That Love Existed (3:36)
  10. Unchained Melody (4:32)
  11. Start All Over Again (4:40)
  12. Only a Dream (5:28)
  13. Affirmation (6:03)
  14. The Party's Over (3:09)
  15. I Left My Heart in San Francisco (6:01)
  16. They Can't Take That Away from Me (3:31)
avatar van Joshua68
Van Morrison announces new album Versatile
Onverwachte Sinterklaas surprise van meneer Morrison!

avatar van heartofsoul
De twee vrijgegeven nummers van dit wel erg onverwachte nieuwe album (Makin' Whoopee en I Get a Kick Out of You) vind ik best aardig, d.w.z. ik weet na een paar maal luisteren nog niet precies wat ik er van moet vinden. Van's stem vind ik geleidelijk steeds minder; of misschien ligt dit repertoire hem niet zo goed. Aan de begeleiders ligt het m.i. in ieder geval niet - ik vind het een lekker orkestje. Maar oordeel zelf: de vrijgegeven nummers staan op Spotify.

avatar van Zwaagje
Broken record klinkt lekker...

avatar van AOVV
heartofsoul schreef:

Daar zal het inderdaad zeker niet aan liggen. Aan de stem van Van the Man overigens ook niet, want die staat na al die jaren (wat mij betreft, althans) nog steeds als een huis.

Op dit soort albums die naar het oudere werk teruggrijpen (lees: jazz, blues, folk!) slaagt Morrison er vaak in een knusse, warme sfeer op te roepen, en de begeleiding speelt daar meer dan prima op in. Dat zorgt er jammer genoeg soms wel voor dat het wat voorspelbaar en zelfs cliché wordt (de manier They Can't Take That Away from Me de plaat afsluit, zou in menige inleiding tot de Amerikaanse muziek mogen staan), maar ach, wat maakt het uit, deze man heeft alles al bewezen. Hij zal er zeker nog steeds een aardige cent aan verdienen, maar het kan toch gewoon niet anders dan dat artiesten als Morrison blijven musiceren omdat ze dit het leukst vinden om te doen en er zelf ook enorm van blijven genieten?

De rauwheid van de jongere jaren is allang vervlogen, maar ik mag hier toch graag naar luisteren. De begeleiding alleen al slaagt er in een aantal songs in een brede, melancholisch aandoende glimlach op mijn gelaat te toveren; als Van zich er dan ook nog 'ns tussen komt mengen, is het plaatje helemaal af. Niet elke song heeft dat vermogen, maar van pakweg Let's Get Lost en I Left My Heart in San Francisco word ik gewoonweg vrolijk..

Niets bijzonders, wel goeie (eeuwige) muziek.

3 sterren

avatar van janneman
De release gemist. Nu een heerlijke zondagavond al een klein uurtje aan het genieten van dit album. Een echte rustige jazzy sound zoals hij vaker gemaakt heeft maar dat is helemaal niet erg.

Luistert mooi rustig weg, geen top maar absoluut ook geen flop. Een keurige 3.0 sterren tot nu toe.

avatar van Tonio
Binnen het imposante oeuvre van Van The Man heeft dit album een vrij lage waardering. Dat snap ik op zich best: een aantal covers uit The Great American Songbook, aangevuld met eigen werk dat hier naadloos op aansluit. De stijl is easy listening, en dat maakt het allemaal niet echt spannend.

Desondanks merk ik dat ik het album relatief vaak draai. En niet alleen als aangename achtergrondmuziek, maar ook bij aandachtiger beluistering vind ik de muziek bij nader inzien toch wel erg prettig.

avatar van Twinpeaks
Van bewandeld wat platgetreden paden, maar muzikaal is het wel lekker te behappen. Mooie plaat voor de vroege of late uurtjes, met een boek , whisky/koffie en een tevreden snurkende hond in je knieholtes. Wederom die constante kwaliteit, wat natuurlijk ook een kwaliteit is. Van is voor mij nog nergens door de ondergrens gezakt . Nu ook weer niet 3 en halve ster.