A Tribute to Dan Fogelberg (2017)

Jazz / Rock
Label: BMG

1. Garth Brooks - Phoenix (4:09)
  2. Donna Summer - Nether Lands (5:31)
  3. Michael McDonald - Better Change (2:40)
  4. Amy Grant - Longer (3:37)

met Vince Gill

5. Train - Same Old Lang Syne (5:03)
  6. Dobie Gray - Don't Lose Heart (4:24)
  7. Fool's Gold - Old Tennessee (3:42)
  8. Casey James - As the Raven Flies (4:37)
  9. Randy Owen - Sutter's Mill (5:02)
  10. Nitty Gritty Dirt Band - Run for the Roses (3:50)

met Richie Furay

11. Boz Scaggs - Hard to Say (4:03)
  12. Eagles - Part of the Plan (3:19)
  13. Jimmy Buffett - There's a Place in the World for a Gambler (5:18)
  14. Zac Brown - Leader of the Band (5:07)
avatar van E-Clect-Eddy
Ken bijzonder weinig van Dan Fogelberg, eigenlijk alleen de hit Longer. Zie net dat het bijna 10 jaar geleden is dat hij is overleden dus dat verklaard de komst van dit tribute dat blijkbaar al lang in de planning stond.

Zo duikt er ruim 5,5 jaar na haar dood nog een onbekend nummer op van Donna Summer. Volgens een post op haar Facebook pagina is deze in 2010 opgenomen. De orkestratie van het origineel is ook gebruikt voor de cover, opgegraven in de archieven van het label. Ken het origineel niet maar deze versie van Donna is in elk geval heerlijk, ze is prima bij stem amper 2 jaar voor ze door longkanker geveld werd.

Wat me op valt is hoezeer het klinkt als en broertje van Donna's MacArthur Park. Maar eigenlijk ook niet verwonderlijk want dat nummer en het origineel van Nether Lands stammen uit nagenoeg hetzelfde jaar (1977 - 1978). Wellicht hetzelfde orkest gebruikt? Overigens is er ook een vergelijkbaar orkest te horen op nummers van Donna's album een jaar eerder Once upon a Time ... (1977)

De rest van het album deze week verkennen.

avatar van E-Clect-Eddy
Omdat ik slecht 1 van de originele nummers van Dan Fogelberg ken kan ik onbevangen naar de covers luisteren, er is geen vergelijking te maken. Dus plak ik meteen de originelen er ook maar achter.

Ik als fan van Donna Summer ben natuurlijk bevooroordeeld toch meen ik oprecht dat haar versie van Nether Lands mooier is, Dan Fogelberg zit op de top van zijn stem in bepaalde passage knijpt hij dan net iets te veel. Donna kan er net iets beter bij, ook als het voor haar behoorlijk hoog gaat. Op YouTube staat een mash waarin de twee versie's tot één duet is gesmeed.

Michael McDonald is weer prima op dreef op zijn versie van Better Change

Het origineel van Longer blijft de mooiste versie, maar het ingetogen licht melancholische duet dat Amy Grant en Vince Gill ervan maken is ook niet mis.

Casey James - As the Raven Flies - een ronkende cover met ditto mini gitaar-solo's.

Dit tribute luistert lekker weg, goed voor de donkere dagen, beetje uplifting en beetje melancholie in de nummers die uitstekend naast elkaar passen. Op Discogs in het Jazz Rock hokje gestopt maar diverse nummers passen eerder onder Soft Rock / Easy Listening anderen hebben een dot Country. Niks mis mee want de teksten en arrangementen zijn uitstekend, de uitvoerende prima bij stem en hebben hun best gedaan om Dan's nummers op een prima manier te coveren.

avatar van Jester
Ik was op zoek naar een verzamelalbum van Dan Fogelberg en kwam bij toeval dit album tegen, en het bevalt goed. Lekker afwisselend, al vind ik persoonlijk dat de stem van Michael McDonald iets teveel uit de toon valt hier. Jazz Rock vind ik niet echt passend hier, de nadruk licht wat mij betreft op Country. Hoogtepunten genoeg, maar de uitvoering van Donna Summer van Nether Lands mag er zeker zijn, net als As The Raven Flies. Mooi album!