Nakhane - You Will Not Die (2018)

Zuid-Afrika
Label: BMG

1. Violent Measures (4:11)
  2. Clairvoyant (3:06)
  3. Interloper (4:09)
  4. You Will Not Die (3:52)
  5. Presbyteria (4:34)
  6. The Dead (4:06)
  7. Star Red (4:08)
  8. Fog (4:08)
  9. By the Gullet (4:34)
  10. All Along (3:09)
  11. Teen Prayer (4:17)
  12. Clairvoyant [Radio Mix] * (3:00)
  13. New Brighton *

met ANOHNI

14. Sweet Thing *
  15. Age of Consent *
  16. Medicine *
  17. Hey, Lover *
  18. New Brighton [DJ Maphorisa Version] *
Er komt eind deze maand een deluxe versie uit met daarop wat nummers van de Clairvoyant EP: de Bowie cover Sweet Thing en het prachtige Hey, Lover.

Ook nieuwe tracks waaronder New Brighton met niemand minder dan ANOHNI.

Madonna, ANOHNI, het kan niet op!

Vandaag heb ik de deluxe versie cd binnengekregen. Voorlopig alleen te bestellen in Frankrijk, omdat hij bij een Frans label een contract heeft. De rest van Europa volgt in januari.

New Brighton is een nummer met ANOHNI. Dat werd live al gespeeld en is nu dus ook verkrijgbaar in een studioversie. Ongelooflijk swingend en grijpt terug naar zijn debuut. Voor mij live telkens een hoogtepunt, maar ook als nummer van hem nu al gaan behoren tot mijn favorieten van Nakhane.

Sweet Thing is een cover van David Bowie (te vinden op diens Diamond Dogs). Deze was al te horen op de EP Clairvoyant. Het is een wat zwoele, soulversie geworden. Hij doet dit niet onverdienstelijk.

Ik kende zijn versie van New Order's Age of Consent ook al (onder zijn naam Nakhane Touré). Blij dat het nu op deze deluxe versie is terecht gekomen. Vocaal trekt Nakhane alle registers open (hij heeft daar dit jaar live enorme indruk mee gemaakt bij menigeen). Deze versie wijkt totaal af van de uptempo versie van New Order. Dit is traag, gruizig en stroperig. Zeer geslaagd wat mij betreft, omdat Nakhane het nummer hier een heel eigen twist meegeeft.

Medicine is het enige nummer dat ik totaal nog niet kende. Hier draait het vooral om zijn stem en piano met wat toevoegende geluidseffecten. Het is een prachtige soul-ballade in de stijl van zijn grote held Marvin Gaye. Hij gebruikt hier zijn falsetto stem en toont daarmee aan dat hij vocaal veel aan kan. Prachtig nummer, dat helaas niet op het album terecht is gekomen wat ik wel begrijp omdat het er ergens niet goed tussen past. Als bonustrack voldoet het uitstekend.

Hey Lover staat ook op de EP Clairvoyant, maar dit is een heel andere versie. Veel kaler en in stijl met zijn EP Abraham en de EP Just Music Sessions. Alleen op zijn gitaar. Ik geef sterk de voorkeur aan de andere versie die ik warmer vind. Bovendien is Nakhane gewoon niet een heel erg sterke gitarist. Maar die stem..... die stem maakt alles goed, Die schittert weer als een briljant op dit nummer.

En dan eindigen de bonustracks met de zogenaamde DJ Maphoria Version van New Brighton. Nee, dit is geen dance mix of zo. Het is een versie zonder ANOHNI en heeft een iets ander arrangement gekregen, maar ook niet heel schokkend anders dan de versie met ANOHNI. Ook in deze variant een heerlijk nummer, maar het kan niet tippen aan die andere. De power die ANOHNI het meegeeft mis ik hier een beetje. Maar swingen doet het nog steeds!

Ja, Nakhane mag gerust mijn meest favoriete 'nieuwe' artiest genoemd worden. Ik hoop dat we nog veel van hem gaan horen in de toekomst.

avatar van swoon
Pitchfork review nu online. Ook al is Pitchfork verwaarloosbaar als opinie, dit zal het bereik wel substantieel verhogen

swoon schreef:

Nu ook uitgebracht in de VS met ander artwork (en deluxe versie) dus dat bereik gaat sowieso al omhoog, plus dat Madonna fans hem ook ontdekken.

avatar van swoon
aERodynamIC schreef:

ah was ik me niet van bewust. Good for him!! Nieuwe cover is zeker meer US friendly hihi

swoon schreef:

Hij is bevriend geraakt met haar. En dat pikken fans gelijk op. Altijd goed voor de naamsbekendheid. Hij moest wel lachen om die Pitchfork review (had het erover met hem). Inhoudelijk best prima, beoordeling zuinig vond hij. Ach. Denk niet dat het heel grote invloed heeft verder. Hij is goed bezig zichzelf te promoten.

avatar van Culture VBJ
Van de tientallen albums die ik in 2018 heb beluisterd, staat “You Will Not Die” van de Zuid-Afrikaanse zanger Nakhane bij mij fier bovenaan.
Nieuwsgierig gemaakt door een recensie in een Brits tijdschrift ben ik gaan luisteren. Het album bleek een groeibriljant. Nu ik het inmiddels zo’n 100 keer heb beluisterd, verveelt het nog steeds niet. Het geweldige optreden in Bitterzoet, Amsterdam op 28 oktober gaf het een nieuwe impuls. En ook de “Édition Limitée” (op zijn Franse label) met 6 extra nummers zorgden onlangs voor een boost.
Voor mij persoonlijk is het een van de allerbeste albums die ik in jaren heb gehoord. En dan ben ik in het goede gezelschap van Madonna en Elton John.
Nakhane beschouwt dit als zijn echte debuut (vergelijk Björk met “Debut”), maar dan doet hij zijn eerdere werk tekort. Dankzij @aerodynamic1970 heb ik onlangs mogen kennismaken met o.a. zijn eerste album “Brave Confusion” en “The Laughing Son” EP (allebei niet meer verkrijgbaar) en die geven alleen maar extra kleur aan zijn muzikale palet. Toen noemde hij zich trouwens Nakhane Touré (ter ere van Ali Farka!) (zijn eigenlijke achternaam is Mahlakahlaka) en presenteerde hij zich nog met een akoestische gitaar.
“You Will Not Die” is op voortreffelijke manier vormgegeven door producer Ben Christophers (wie kent hem nog van zijn debuut “My Beautiful Demon”?). Muzikale ijkpunten zijn o.a. Ahnoni (geweldig duet “New Brighton” op de deluxe editie), David Bowie en New Order, maar ook Kate Bush, Marvin Gaye, Joni Mitchell en Nina Simone. Als je hem volgt op Instagram, zie je zijn eclectische smaak (van Zuid-Afrikaanse artiesten tot Radiohead en Sonic Youth).
Zijn teksten zijn een belangrijk onderdeel van zijn identiteit. Als voormalig student literatuur aan de Universiteit van Witwatersrand en als auteur (“Piggy Boy’s Blues”) is dat natuurlijk niet verrassend. Het zijn openhartige teksten. Intiem, sensueel en autobiografisch. Geloof en homoseksualiteit in twee van de hoogtepunten, Presbyteria en Teen Prayer. En hij eert zijn oma in Star Red.
“You Will Not Die” is een krachtig en meeslepend statement. Meesterwerk!

Nakhane is de studio ingedoken met Robert Del Naja (3D) van Massive Attack! Helaas niet voor een eigen nieuw album, maar toch erg leuk denk ik.

Vandaag is de nieuwe single Tell Me Your Politik uitgekomen. Geweldig nummer met Nile Rodgers en Moonchild Sanelly.

Ik krijg hier Brave Confusion vibes bij. Geweldig.

avatar van Francesco
Nu pas ontdekt, met dank aan aERodynamIC. Lp al binnen. Prachtig.

Francesco schreef:
Nu pas ontdekt, met dank aan aERodynamIC. Lp al binnen. Prachtig.

En niet eens direct getipt!

Ik spreek hem nog regelmatig en er komt een nieuw album aan, maar niet dit jaar.

avatar van Francesco
Ik ben benieuwd of de 2e ook zo goed is.

Francesco schreef:
Ik ben benieuwd of de 2e ook zo goed is.

Dit is zijn tweede Brave Confusion is de eerste en die is net zo goed.

avatar van Francesco
Ga ik beluisteren. Bedankt.

Staat niet op Qobuz.

Donderdag een nieuwe single. De vorige met Nile Rodgers en deze, Do You Well, met Perfume Genius!!!!

avatar van vinylbeleving
aERodynamIC schreef:

En wat vinden we ervan? Ik las op pitchfork wel een aardige track recensie, en raakte nog wat in verwarring door de voornaamwoorden they en their. Ik moet daar nog steeds een beetje aan wennen merk ik (maar dat zal aan mij liggen ) het gaat immers om de muziek!

vinylbeleving schreef:

Heerlijk nummer en leuke video.

avatar van Kramer
Deze week voor het eerst geluisterd na het lezen van de enthousaiste berichten hierboven (je zou een goede plugger zijn, aERodynamIC). Ik hoor een paar prachtige nummers en een paar nummers waar ik me doorheen moet worstelen. De nummers met wat meer kracht zijn tot nu toe favoriet - Clairvoyant, Interloper, The Dead, Star Red en By the Gullet zijn zeer indrukwekkend met hun stuwende ritme en meeslepende zang. De meer sferische nummers vind ik nogal saai, maar misschien kost het iets meer tijd om die te gaan waarderen. 3,5* voor nu.