Arctic Monkeys - Tranquility Base Hotel + Casino (2018)

Rock / Pop
Label: Domino

1. Star Treatment (5:54)
  2. One Point Perspective (3:28)
  3. American Sports (2:38)
  4. Tranquility Base Hotel & Casino (3:31)
  5. Golden Trunks (2:53)
  6. Four Out of Five (5:12)
  7. The World's First Ever Monster Truck Front Flip (3:00)
  8. Science Fiction (3:05)
  9. She Looks Like Fun (3:02)
  10. Batphone (4:31)
  11. The Ultracheese (3:37)
avatar van Corporal Clegg
Nooit zo weg geweest van AM. Deze plaat bevalt me wel, mede omdat het een erg hoog Bowie gehalte heeft.

avatar van Snoeperd
Dit vind ik eigenlijk dus gewoon het beste album van AM sinds het debuut (of misschien FWN). Zo sfeervol, mooie teksten en mooi gevarieerd instrumentengebruik. Dit is hoe je als een band ouder en volwassen moet worden, de poolaapjes hebben het begrepen!

avatar van Musico Pinjo
Vandaag voor het eerst in een tijd weer eens gedraaid. Waar ik in de eerste instantie even aan de stijlbreuk moest wennen ben ik dit toch een van de toppers van AM gaan vinden, zoveel interessanter dan bijvoorbeeld een "Suck it and See"!

Ondanks dat AM al niet meer de tieners van hun weergaloze debuut zijn vind ik het knap dat je op relatief jonge leeftijd een album als dit durft te maken. De voordracht van Alex Turner is fantastisch en vindingrijk. Als een veteraan "verteld" hij je door de nummers en waar dit type songs bij anderen als achtergrondmuziek wegluisteren weet Alex Turner je er constant bij te houden.
Ik ben geen muzikant maar hoor wel dat de nummers sterk drijven op het fantastische basspel.

Nog vaak zal ik van dit muziekstuk genieten, maar ben ook erg benieuwd naar de volgende stappen van de mannen!!

Thekillers87327
Alex turner trekt de arrogante schoenen aan en komt met deze plaat.
hij klinkt heel arrogant op een goede manier op deze plaat.
Echt een groeier! In het begin leek het een niemandsdalletje maar later kwam ik erachter dat het een stuk beter is dan ik dacht!
Golden trunks en four out of five zijn favorieten!
Ze kiezen voor een meer nieuw maar toch oud geluid, love it!
Zeker beter dan suck it and see en misschien zelfs op 3 in de discografie

Muziekverslaafd
Corporal Clegg schreef:

Je haalt me de woorden uit de mond. Het doet mij ook erg aan Bowie denken, en dat is natuurlijk een groot compliment.

avatar van DopeLemon
Fantastische plaat dit, wordt steeds beter naar mijn gevoel

Eigelijk vrij briljante plaat ja, te weinig mensen hebben het door.

Klopt DopeLemon en gerre: best een (te) lage waardering hier op de site zeg.

avatar van davevr
west schreef:
Klopt DopeLemon en gerre: best een (te) lage waardering hier op de site zeg.

Ik volg

Four Out Of Five is toch één van de mooiste AM nummers. Ze spelen 'm deze week ook live, net als Star Treatment van dit album.

avatar van Juul1998B

avatar van Grizzly Bear
Wat jij Koen St

Valt wel mee, hangt er ook vanaf aan wie je het vraagt
eindigde bijvoorbeeld op nr 5 in OORs-eindlijst. Jaarlijst Oor 2018 - muzieklijstjes.nl

Helemaal mee eens

avatar van Koen St
Stem toch ff verhoogd, inmiddels mijn favoriete AM album. Elk nummer mooi op hun manier maar toch een prachtig geheel. Hoogtepunten zijn Star Treatment, Tranquility Base Hotel & Casino, en Four Out Of Five, maar het hele album is fantastisch.

avatar van Juul1998B
Koen St schreef:

Ik waardeer dit album ook al meer dan eerst. Al vind ik hem ''de beste'' noemen wel iets aan de overdreven kant hehe. Voorlopig vind ik the car gelijkwaardig, AM beter, Fav worst nightmare beter en het debuut album ook. Maar dit is inderdaad wel een erg goed album waarop de nummers goed op elkaar aansluiten en het bijna als één nummer aanvoelt, de positieve kant op dan

Juul1998B schreef:

Favourite Worst Nightmare is inderdaad ook erg goed, en The Car moet ik maar wat vaker luisteren. Het is ook moeilijk om maar een beste te kiezen bij zo'n band!

avatar van Vert Lin
Een plaat met een uniek eigen sfeer, anders dan de voorgaande. Live gespeeld blend het toch goed met hun oudere werk. Vanwege de sfeer hoort deze plaat in zijn geheel lastig weg, best wel langdradig omdat de melodieën minder sterk zijn.

avatar van Jonestown
Album best wel vaak gedraaid en is zeker niet slecht. Originele muziek, filmisch, impressionistisch etc., maar op de een of andere manier kabbelt het wat voort en krijg ik niet echt contact met de muziek op dit album. Tranquility Base Hotel + Casino is een vreemd album en dat is misschien ook wel het intrigerende eraan.