Somatic Responses - Augmented Lines (2001)

Electronic
Label: Hymen

1. Rnb (5:27)
  2. Strangers in the Night (6:43)
  3. Automata (Sonic Empire) (6:30)
  4. Catacombs (5:36)
  5. Perfumed Ammo (6:49)
  6. Critical Path (5:38)
  7. U.D.T. (7:17)
  8. Vacant (5:02)
  9. Vocax (6:49)
  10. Automata (Hardway) (4:52)
  11. CS Bastardo H (5:57)
  12. Engine of Desire (4:44)
avatar van Onderhond
De broertjes Healy zijn al lang met muziek bezig. Wie zo'n beetje vanaf het begin de verschillende electronic genres volgde, zal ze zeker opgemerkt hebben in de hardcore scene, hoewel ze daar in redelijk underground milieus vertoefden.

Sinds die jaren is hun sound drastisch geëvolueerd, en zijn ze zowat de frontmensen van de broken beats, waarin ambient waves met gedistorte, uiteengereten ritmes verwoven worden. IDM en indstrial invloeden zijn nooit ver weg, maar Somatic Responses slaagt er met Augmented Lines toch in een uniek album op tafel te leggen. Uitgebracht door het Duitse toplabel Hymen Records.

Augmented Lines is een album dat ik een beetje op goed geluk gekocht heb, met enkel hun oude muziek als referentie. Vandaar ook mijn uiterste verbazing toen ik het album voor de eerste keer te horen kreeg. "Rnb" begint met een heerlijk dromerige ambient sample, zware diepe bassen zonder kick, en bij gebrek aan een betere term, "vage" gedistorte achtergrondsamples. De moeilijk te beschrijven "broken beats". Een mengeling van stukjes bass, claps, hihats ea, verweven tot een patroon van distorted geluid. Rnb is een heerlijk nummer, dat ook ineens de kwaliteit weergeeft van de rest van het album. Volgend hoogtepunt is "Catacombs", dat een ietwat steviger nummertje is. Meer uitgesproken bassen, scherpere sampleset en heerlijk "ondansbare" (voor de leek dan ) ritmes. Dit alles in combinatie met weer een heerlijke melodieuze ondertoon.

Het hoogtepunt van het album is ongetwijfeld U.D.T. Een donkere intro die openbreekt in een uiterst gevoelige ambient wave. Al wegdromend wordt je als snel terug tot de orde geroepen door een heerlijk grauwe, lang uitgerekte industrial drone. Een combinatie van klanken die normaal niks met elkaar te zoeken hebben, maar die hier een sublieme sfeer creëren, balancerend tussen kalmte en waanzin. In het middengedeelte van het nummer valt de ambient achtergrond weg en dreunt de track goed door, waarna stilaan terug de main theme in de track verweven wordt. Makkelijk één van m'n favoriete electronic tracks ooit. De sfeer van dit nummer wordt lekker voortgezet in de volgende twee tracks, al ligt de focus daar terug iets meer op het ratelende en kletterende.

Naar het einde toe wordt het allemaal wat grauwer, met "CS Bastardo H", een ietwat experimentel industrial track, die me wat doet denken aan het recentere Lith album Pylon. Een mix van IDM met industrial, maar dan wel met de typische Somatic Responses flavour. Het album wordt afgesloten met een goeie dansplaat, die qua diepgang en complexiteit een beetje inboet, maar dit makkelijk terugwint met dansbaarheid. Iets makkelijker liggende ritmes en duidelijke samples zorgen ervoor dat dit op bepaalde dansvloeren wel wat mensen in beweging zal brengen.

Al bij al een eye-opener voor mij, dit album. Na jaren straight beats, was dit zowat het eerste album met alternieve ritmes en samples dat ik echt wist te smaken, en het begin van een muzikale revolutie, voor mezelf dan. Ik blijf het nog steeds een geniaal album vinden, met constant kwalitatieve tracks, en enkele geniale uitschieters. 5*

PS: voor de mensen die zich afvragen waarom ik zoveel 5* lijk te geven, ik ben hier rustig m'n top 10 aan het toevoegen, vooraleer ik me aan andere albums waag

geweldig album (beste sr album in mijn ogen). dit album is op zijn beurt weer een perfecte combinatie tussen de fijnste melodie en meest gefreakte beats. ingenieus als ze zijn gebruiken ze beide 100% van hun uitgebreide fantasie om zo tot een plaat te komen waar tot nu toe in de verste verte geen enkele hymen-plaat aan kan tippen
het neusje van de zalm, qua electronica-muziek

toppunt van de cd voor mij : 'RNB' (té ingewikkelde track, té perfect inelkaar geknutseld en toch een té goede eindmix waar geen enkel geluid heerst maar toch weer wel.. één van mijn favoriete nummers ever)

avatar van BoordAppel
Erg mooie plaat. Mijn favoriete nummers zijn Strangers in the Night en Critical Path, erg mooie opbouw daarin. Sommige tracks zijn wat te gezapig maar de laatste paar nummers zijn weer erg goed. Het laatste nummer ben ik nu aan het beluisteren en die is ook erg mooi. Lekker rustig en dromerig. Ik geef nu een 4 en ga me ook maar eens aan Circumflex wagen.

avatar van bonothecat
Uit het forum opgepikte cd. Iets anders dan wat ik over het algemeen in mijn cd-speler stop. Maar over wat ik hier las, was het wel eens de moeite waard op te gaan beluisteren. Ik zie zelf het woordje was in de vorige zin staan. Dit is toch niet mijn ding. Het is te ongecontrolleerd en te geflipt voor mijn gevoelige oortjes. Ik word er erg onrustig van.

avatar van tovenaar
BoordAppel schreef:

en ga me ook maar eens aan Circumflex wagen.

Doen! Is briljant namelijk.

avatar van Bruno Banani
Na al de te lovende uitspraken over deze plaat heb ik me half jaar terug op dit werkje gestort en elke keer sindsdien als ik het weer es draai pakt de muziek me weer.
Indrukwekkende muzak!

avatar van KampF
Ik vind deze toch wel een stukje beter dan Circumflex. Hoe moet ik het zeggen... Circumflex is mij iets meer 'schizoaffectief'