Korpiklaani - Kulkija (2018)

Finland
Folk / Metal
Label: Nuclear Blast

1. Neito (3:52)
  2. Korpikuusen Kyynel (4:07)
  3. Aallon Alla (4:05)
  8. Sillanrakentaja (6:44)
  9. Henkselipoika (3:56)
  10. Pellervoinen (3:19)
  11. Riemu (5:15)
  12. Kuin Korpi Nukkuva (3:56)
  13. Juomamaa (3:49)
  14. Tuttu on Tie (7:22)
Ik stond met de afgeprijsde dubbel langspeelplaat in mijn handen, zag er interessant uit, metal folk uit Finland. Nog nooit van gehoord. Nu is metal folk toch wel een guilthy pleasure van mij en ik heb hier en daar wel wat (bijvoorbeeld Stille Volk uit Frankrijk, Skyclad). En met mijn zoon ben ik wel eens naar een concert gegaan. Toen ik thuis dan ook deze plaat op zette en hij binnen kwam zei hij direct 'Korpiklaani', die hij ooit live had gezien. Een echte feestband volgens hem. Dus de eerste plaat van de dubbelelpee opgezet, want Korpiklaani pakt hier wel uit met meer dan 70 minuten.
Wat me al snel opvalt dat 'feestband' zo nu en dan wel in me opkomt, maar toch zeker niet de hele tijd.

Dus heb ik eens de reviews op internet bekeken. En deze plaat wordt zeer verschillend beoordeeld. Aangezien ik er nog geheel blanco in staat is dat toch wel leuk te lezen. De Nederlandse reviews (o.a. zware metalen) maken gehakt van dit album. Korpiklaani is de metal folk feestband met drankliederen en dat moeten ze gewoon blijven doen. Deze plaat is slaapverwekkend, ongeïnspireerd, saai en energieloos op enkele nummers na.
Buitenlandse reviews echter zijn veel anders. Daar wordt het juist gewaardeerd dat Korpiklaani de moed heeft om hun geluid te evolueren onder invloed van een nieuwe producer. En ook de violist en accordeonist waarvan dit het 2e album is hebben een veel belangrijkere rol gekregen. Kulkija betekent 'zwerver' en hoewel het niet geheel een concept album is gaat het wel over de zwerver. De zwerver die thuis en haard mist, maar ook de zwerver waar de 'weg' zijn thuis is. Vandaar dat het album veel beschouwender is dan de voorgaande, de nummers zijn soms geheel anders. Bijvoorbeeld 'Haaman', eigenlijk een gewoon prachtig folknummer over een vogel met een gebroken vleugel met heimwee naar het zuiden, waar de metal ver weg is. De groep is ouder geworden, misschien volwassener en dat is te horen aan deze plaat.
Dat de die hard fans daar moeite mee hebben kan ik wel begrijpen. IK heb daarna via Marktplaats de 2 eerste (nog Engelstalige) cd's besteld en daar hoor je inderdaad een andere band. Zeer energiek, echte folk metal, waarbij de folk nog een belangrijke plaats heeft en waar je regelmatig moeite hebt om stil te zitten. Het lijkt of de groep bij deze plaat meer beschouwend te werk zijn gegaan, ook meer terug naar de Finse natuur (wildernis van Lapland), mythologie en vooral verhalen willen delen. De muziek is daardoor veel gevarieerder, soms gaat het zelfs richting hard rock (Henkselipolka, dat nogal wat gelijkenis heeft met een lied van Black Sabbath), soms een wat vreemd zeemanslied. Doordat op de mooi uitgevoerde binnenhoes zowel in het Fins als in het Engels staat waarover de songs gaan , heb je iets meer begrip voor deze toch wel andere aanpak. Veel kritiek was er op het langste nummer 'Kallon Malja' wat bijna prog is. Aangezien ik geen purist ben, vind ik het allemaal wel best en geniet geheel op eigen wijze van dit album. Dan maar geen drinkliederen over wodka, whiskey, maar mooie verhalen met iedere keer weer een verrassende begeleiding. Dus ik zit meer op de lijn van de buitenlandse recensenten, maar vind het ook wel weer prettig om één van de eerste platen op te zetten. Misschien wat minder gecompliceerd, maar de boog kan ook niet altijd gespannen blijven.