Whispering Sons - Image (2018)

Belgiƫ

7. Hollow (4:22)
  8. Waste (4:26)
  9. Dense (3:10)
  10. No Image (5:43)
Live een weergaloze band,heb ze op Grauzone gezien.Dit album vind ik heerlijk en dat het klinkt als vroeger klopt ook wel,daar zijn ze door beinvloed. The Sound,Joy Division,Sisters of Mercy etc etc,allemaal bands waar zij door beinvloed zijn.Best knap gezien zij deze tijd niet bewust hebben meegemaakt.Luister eens op bandcamp hun oudere werk en bovenal als je de kans hebt om ze live te zien,doen!!

Jean-Maurice
richard66 schreef:

Voor mij dé band van de nieuwe lichting postpunk bands. Het is zeker knap dat ze dat typische 80's geluid zo goed weten te evenaren. Ik kan je hun EP ook van harte aanbevelen. Dit was mijn eerste kennismaking met de band begin vorig jaar. Live zijn ze inderdaad heel erg goed. Ik wist niet wat ik meemaakte toen ik ze vorig jaar april live zag. Voor mij een heerlijk retrospectief moment, ik voelde me even weer 18. Ik weet nog dat ik al springend en dansend tegen een vriendin zei, 'zo moet The Sound en Joy Division ook geklonken hebben, echt geweldig dit!'.

Whispering Sons - Endless Party (2015) - MusicMeter.nl

avatar van reptile71
Ja 184 stemmen op dit album en slechts 35 op de EP. Mensen die van dit album houden en de EP laten schieten missen misschien zelfs het beste.

Jean-Maurice
Mee eens. De EP is een favoriet van mij inmiddels. Ik luister op het moment weer naar dit album en het klinkt wel wat 'voller' en gevarieerder. Je hoort hier een duidelijke progressie van de band maar dat is eigenlijk ook logisch. In elk geval is dit debuut een toppertje maar de EP mag je zeker niet missen als je dit album goed vindt.

Oke, ik ga eerlijk bekennen dat ik deze band iedere keer nu luister, Vooral hun titeltrack - Alone............. heerlijk. Hele album is prima. Alles al voorbij zien komen aan vergelijkingen: sisters, the sound etc. Ga er in mee. Vergelijk het met oude Cult, Deathcult (god zoo) en Southern deadcult. Uitwaaierende uitgesponnen gitaar. Helemaal mid 80. Ja echt heel lekker. Mijn ding. Maar ff snel live kijken.

avatar van Rick T
Voor mij begon dit album erg zwak. Ik was far from impressed door het drumwerk. Dat leek wel op een computer ingetekend. De zang vond ik ook best wel slecht. Toen las ik hier vervolgens dat het om een vrouw ging en dat zorgde psychologisch bij mij niet voor een verbeterpunt. Sinds ik dat weet, krijg ik de hele tijd het gevoel dat het een soort van South-Park-impersonatie is van een vrouw die laag zingt.

Ook qua gitaarwerk kon het me de eerste tracks niet grijpen. Ik zat dus klaar om het 1,5 of 2 sterren te geven. Maar toen kwam Skin en dat vond ik echt een geniaal nummer. Op de zang na dan, want daar kom ik bij alle nummers gewoon niet overheen. No Time vond ik instrumentaal ook netjes in orde, maar de zangeres verkloot het voor mij persoonlijk weer.

Fragments begint, ik ben helemaal pumped up door de synths, en dan begint dat weer te zingen. Krijg er een soort van plaatsvervangende schaamte van, zoals vroeger bij Kane. En dat is jammer, want dit nummer zit echt keigoed in elkaar. Vanaf nu ga ik elke dag bidden voor instrumentale versies van deze nummers. Er zit gewoon 0 emotie in die stem. Het klinkt als een preset in een text-to-speech-app.

Vanaf dit punt zit ik dus in een paradox, want ik vind het muzikaal nu goed. De drums klinken nog altijd ingetekend in Fruity Loops, maar het geheel klinkt gewoon prima. En dan komt er weer dat emotieloze gebrabbel doorheen.

Ik ben dus maar gestopt, want ik blijf mezelf wijsmaken dat ik het volgende nummer wel vet ga vinden. Maar zolang er deze zang doorheen zit, gaat het nooit iets voor mij worden. Het is mijn eerste kennismaking met Whispering Sons, en dat blijkt een treffende naam, want het gehele album stel ik me voor hoeveel beter dit was geweest wanneer de zang ingefluisterd zou zijn. Door een zoon. Een random zoon.

Ik ga dus toch gewoon voor 2 sterren. En dat waren er minimaal 4 geweest met een andere zanger(es).

avatar van stoepkrijt
Post-punk ligt me wel. Ik weet dat daar vaak een lage zangstem bijhoort en meestal heb ik daar geen problemen mee, maar de stem van deze zangeres trek ik heel slecht. Het uitzitten van een volledig album wordt dan al snel een hele opgave. Muzikaal vind ik Image bovendien vrij eenvoudig en te monotoon.

Fragments en Hollow zijn de twee spreekwoordelijke lichtpuntjes: Meer uptempo, boeiende gitaar- en baslijnen én de trage, brommende klaagzang is minder prominent aanwezig.

avatar van Yield
Heb het album nu een paar maanden en het groeit en groeit. Post-punk en al die vergelijkingen met andere bands (de ziekte van deze tijd), het zal allemaal. Dit is een intense, donkere trip die zijn weerga niet kent. Een klassieker in de maak, maar dat heeft altijd tijd nodig.

avatar van Johnny Marr
Prachtig album, en gisteren een mooi optreden gezien van de heren (en dame). Knalde er lekker in zo om één uur 's namiddags op Rock Werchter, wat een binnenkomer was dat zeg

avatar van blur8
IMAGE is inmiddels 1 jaar jong.
Mooi om te zien dat album nog steeds even actueel is en verankerd in de Rotatielijst.
Vast geholpen door super strakke live presentaties op menig festival.

Ik was een tiener in de jaren '80 en eerlijk gezegd ben ik met de muziek mee geëvolueerd. Dus Sisters of Mercy, Joy Division,... leuk om af en toe nog eens te horen, maar voor mij hoeft 'new' wave of postpunk of whatever niet meer. Als ik 1 nummer van Whispering Sons gehoord heb, heb ik het gehad. Donkere, eentonige muziek, ideaal voor wie depressief wil worden, maar ja, ieder zijn smaak, zeker.

Ze spelen dit jaar in het voorprogramma van Editors. Dik verdiend!

avatar van Johnny Marr
Scarlet schreef:
Ze spelen dit jaar in het voorprogramma van Editors. Dik verdiend!

Editors zouden beter in hun voorprogramma spelen!

avatar van vigil
Ik vind het vooral erg Sisters of Mercy, ik verwacht dat ik daar niet helemaal alleen in sta. Wat betreft mijn fave van het album dan weer wel. Ik vind Dense echt fantastisch maar ik zie dat die bij de album statistieken onderaan staat

avatar van blur8
Ook ik heb bij Dense een ster staan. Wat heb je aan statistiek bij muziek, zegt niets.
Alleen eigen oordeelt telt.

avatar van vigil
blur8 schreef:
Alleen eigen oordeelt telt.

Amen

Het uit Brussel afkomstige Whispering Sons won bijna twee jaar geleden de 20ste editie van de Humo’s Rock Rally. Een gedroomde start, maar ook met de terechte zware druk om aan het verwachtingspatroon van het publiek te voldoen met een overrompelend debuut.

De band bracht reeds 2 indrukwekkende EP’s uit (Whispering Sons en Endless Party) maar voor het debuutalbum is gekozen voor allemaal gloednieuwe songs. Er wordt dus duidelijk vooruit gekeken, de drang om zich verder te ontwikkelen is groter dan het vasthouden aan al gecreëerde kleine successen.

Veel raakvlakken met de post-punk uit begin jaren 80, maar ook vooral invloeden van de Darkwave zijn aanwezigen. Hierdoor passen ze wel tussen acts als Deine Lakaien en Pink Turns Blue, al ontbreekt gelukkig de Duitse kenmerkende tongval, wat toen zijn charme had, maar wat hedendaags wat gebrekkig over komt. Voegt Image nog iets nieuws toe, of is het vooral een mooie aanvulling op het voornamelijk eind vorige eeuw ontstaande repertoire? Helaas neigt mijn gevoel net iets teveel naar het laatste.

Vernieuwend is het dus niet te noemen, het onderscheid zit zich voornamelijk in het meer uptempo gerichte karakter van Whispering Sons. Werd er voorheen voornamelijk gebruik gemaakt van een drumcomputer, hier is het wel de echte slagwerker Sander Pelsmaekers die je hoort, in Got A Light opgefokt en versneld, bij Alone in een old school U2 achtige roffel. Niet voor niets gekozen als single; inclusief hete shocking clip.

Gitarist Kobe Lijnen klinkt als Robert Smith, maar dan niet zoals bij The Cure, maar juist zoals hij speelde in de te hulp schietende rol bij Siouxsie and the Banshees. Ook is er een prominente rol weg gelegd voor bassist Tuur Vandeborne, door dit klinkt het net wat minder klinisch, hij grijpt wel duidelijk terug naar de post-punk van Joy Division. De synths van Sander Hermans kleuren het geheel net wat minder grijs in, weids opgezet waken ze over de soundscapes, niet overheersend, maar eerder in ondersteunende rol.

Wat mij heel erg bevalt bij Whispering Sons is de zang van Fenne Kuppens, het heeft iets lugubers, wat ook terug te horen is bij de jaren 90 albums van Scott Walker, ze zou een kleindochter van hem kunnen zijn, maar echt angstaanjagend komt Fenne niet over. De grootste verrassing is waarschijnlijk wel dat we hier te maken hebben met een zangeres, en dat hoor je niet terug in het diepere geluid. Ondertussen verschillende live opnames gehoord, en dan verraad ze zichzelf wel in de gespeelde kwaadheid.

Whispering Sons is binnen het genre een prettige aanvulling, maar of dit een blijvertje zal zijn, moeten we nog afwachten. De release valt mooi net in de Halloween periode, dus de stoffige vleermuisjurkjes mogen weer van zolder worden gehaald.

Whispering Sons - Image | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van cornucopia
"An abandoned car radio cries
My soul is in pretty good shape and so am I"

Geweldig. Oorworm. (Probleem is dat ik deze oorworm de rest van de plaat overal denk te horen.)

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)

avatar van Premonition
Wat tegenvallend.....

avatar van luigifort
Kende al 1 of 2 songs van ze, maar leer ze nu pas echt kennen. Fijne, donkere postpunk. Maar klinkt de zangeres in het echt ook zo of probeert ze hier gewoon haar poep in te houden?

avatar van blur8
@ luigifort: Fenne zingt met haar eigen unieke stem.
Je waardeerd het of niet, daar zit weinig marge tussen.

Dit is een ontzettend tof album, met name qua instrumentatie en bezieling. Dat tezamen maakt dat de stem die het allemaal verzint en oprecht brengt er automatisch bij passen gaat. Nog even wat andere (kleine) invloeden die ik hoor: 16 Horsepower/Veils (op het gebied van intentie), Karin Dreijer (qua luguberheid).

Ga ze zien in de VERA en kijk er naar uit!