VOLA - Applause of a Distant Crowd (2018)

Denemarken
Label: Mascot

1. We Are Thin Air (4:06)
  2. Ghosts (3:58)
  3. Smartfriend (4:18)
  4. Ruby Pool (4:09)
  5. Alien Shivers (4:20)
  6. Vertigo (4:04)
  7. Still (4:09)
  8. Applause of a Distant Crowd (5:29)
  9. Whaler (5:27)
  10. Green Screen Mother (2:36)
avatar van Aladdin
De single Ghosts is echt geweldig....poppy....dat wel, maar wat een lekker nummer!
VOLA - Ghosts (Official Video) - YouTube

avatar van pos
pos
Aladdin schreef:

Erg catchy inderdaad maar wel op de juiste manier. De overige 2 vrijgegeven nummers zijn ook uitstekend. Kijk er erg naar uit deze plaat.

avatar van Sake
Deze tweede plaat is een stuk minder rechttoe rechtaan dan de vorige en misschien is dat ook wel goed. Ik ben erg fan van Inmazes en de sound die ze daar neerzetten, maar een volledige nieuwe plaat in die stijl zou waarschijnlijk teveel van het goede worden. Ze hebben hier duidelijk voor meer dynamiek gekozen. Bij vlagen klinkt me dat nog iets soft in de oren, maar het is nergens saai en de harde nummers komen hierdoor ook wel weer goed tot hun recht (Whaler hakt er wel erg lekker in).

Tot nu toe kan het naar mijn mening nog niet tippen aan hun debuut, maar ik vermoed dat er nog wel een halfje bij komt binnenkort.

avatar van Don Cappuccino
Mooie stemmige moderne progressieve rock/metalplaat van het Deense VOLA. De band weet de balans tussen poppy en proggy zeer goed te bewaken, net als bands als Leprous en Voyager. Daarbij worden de wat smerigere ritmische riffs en drumpartijen niet geschuwd. De openingsgroove in Smartfiend is echt moddervet. Ook spreekt de zang mij aan: een mooi melancholisch stemgeluid dat de nummers net wat weer laag geeft, maar niet te veel in het dramatische hoog gaat zitten.

avatar van Alicia
Ik moet bekennen dat ik de laatste tijd niet echt meer heb zitten spitten tussen de nieuwe releases in het wonderlijke wereldje der zware gitaren en meestal nog zwaardere 'zang'. Dit is daarom pas m'n vierde metal album van dit jaar dat ik echt fijn vind om naar te luisteren. De popwavemetal van Voyager vond ik ook al zo lekker klinken - en nog steeds - en Vola heeft daar veel van weg. Ook dit album bevat goede liedjes, vette gitaren, stevig drumwerk én - daar valt of staat een album met name in dit genre, wat mij betreft, mee - 'n hele fijne zanger.

Ja... dit wordt 'm!

Hoedijk
Wat worden we toch weer verwend zo aan het einde van het jaar met nieuwe progreleases van Riverside, Phideaux en Haken. Deze Deens/Zweedse band ken ik nog niet, maar klinkt erg origineel. Het stempel “metal” vind ik wat zwaar ingezet, maar wat maakt het uit. Dit wordt weer vele malen ruim 40 minuten genieten. Smartfriend en Whaler heb ik vooralsnog als favorieten aangevinkt.

avatar van Sammy
Nóg sferischer, nóg pakkender en nóg diverser dan het al niet misselijke debuut. Erg fijne plaat. Live ook een genot!

avatar van The_CrY
Mooie rustige en sfeervolle prog. Alles is kalm en bedwelmend, en voor 42 minuten is dat heel goed vol te houden. De zang vond ik in eerste instantie een beetje lafjes, maar ik zie nu wel hoe dat in het geheel past.

avatar van dreamtheater22
Klopt het dat er geen tekstboekje bij dit album zit?

avatar van itbites
Erg onder de indruk hiervan! De heavy momenten zijn wat spaarzamer dan op het vorige album, maar daardoor misschien wel des te effectiever.
De kracht van VOLA zit hem voor mij in de emotionele lading die sommige nummers meekrijgen door de knappe arrangementen en de zang. Absolute prijsnummers zijn voor mij Ruby Pool en Alien Shivers, maar daarmee wil ik de andere nummers eigenlijk niet tekort doen.
Een warme deken dit.

avatar van dreamtheater22
Klopt het dat er geen tekstboekje bij dit album zit?

avatar van notsub
VOLA zet met dit album een flinke stap en maakt met Applause of a Distant Crowd één van de klappers van 2018! De samensmelting van zware djent riffs en poppy melodielijnen is niet helemaal nieuw, maar een nummer als Aliens Shivers laat horen hoe goed dat kan werken. VOLA neemt ook gewoon een compleet catchy nummer als Ghosts op en... het werkt. De zanger steelt hier de show en overtuigt ook met Whaler, een nummer dat duidelijk iets minder subtiel is. Applause of a Distant Crowd staat dus vol met dynamische songs met een perfecte balans tussen heavy gitaren en pakkende melodieën!

avatar van james_cameron
De metal-elementen zijn naar de achtergrond geschoven en het geluid neigt nu meer naar progressieve electronische rock, met overigens overwegend positief resultaat. Hier en daar kunnen we nog wel genieten van een lekker zware gitaarriff, maar de meeste tracks zijn poppy en ingetogen, met veel ruimte voor aanstekelijke zangpartijen en mooie melodielijntjes. Het songmateriaal is niet overal even sterk, maar de band heeft hier zeker iets speciaals in handen. Dat kan in de toekomst nog wel iets heel moois gaan opleveren.

avatar van wizard
Djent en pop, een mengsel waarvan ik niet op voorhand had gedacht dat het resultaat me zou kunnen bevallen. Dat doet het echter wel. Geen van de twee invloeden is overheersend, de zanger heeft een fijne, meeslepende stem.

avatar van dreamtheater22
Weet iemand waar het nummer applause of a distant crowd over gaat ? Wat overigens een van de beste nummers van deze plaat is.

avatar van Sammy
VOLA return with video for new song The Head Mounted Sideways | Louder - loudersound.com

Kort artikel over het nieuwe nummer én de videoclip bij datzelfde nummer. Wederom fantastisch hoe ze pop, djent, sfeer en prog in de blender hebben gegooid! Ze nemen de tijd voor het nummer en hebben weer wat nieuwigheidjes in de muziek verwerkt.

avatar van Alicia
Klinkt goed. Ik ben benieuwd naar de derde van Vola!

avatar van Don Cappuccino
Head Mounted Sideways is echt een ijzersterk nummer! Alsof alle aspecten van de VOLA-sound zijn uitvergroot. De riffs en grooves zijn nog een tikje vettiger en smeriger, de electronic/industrial-elementen zijn meer uitgesproken, het refrein breekt echt open en de dromerige progstukken zweven nog wat meer. Als dit de voorbode van een nieuw album is ben ik heel erg benieuwd.

avatar van Rick53
Naast de erg vlakke (in mijn opinie) mastering, toch een erg sterke plaat. Alien Shivers en Ruby Pool mijn hoogtepunten. Ben erg benieuwd naar een nieuw album dit jaar. Singletje klinkt inderdaad alsof ze de mengpot hebben uitgebreid. Mastering is daar ook stukke voller. Zin in!

avatar van Robertoooooh
Een paar jaar geleden in Keulen zien en horen spelen in het voorprogramma van Haken. Ging eigenlijk geruisloos aan me voorbij. Deed me hoegenaamd niets. Misschien was dat ook wel te verwachten wanneer je daarna door de hoofdact volkomen wordt weggeblazen. Tweede kans en nu zonder concurrentie. En nu ik dit schijfje zo beluister snap ik het ook wel waar het manco zat/zit. Het doet me nog steeds weinig. Heavy maar erg poppy. Daar is op zich natuurlijk helemaal niets mis mee. Hier klinkt het echter als een trucje en als je dat trucje eenmaal doorhebt na een paar liedjes, heb je het ook wel gehad. Ja, er staan best een paar aardige deuntjes op, met catchy refreintjes en een djent gitaartje hier en daar, maar daar red je het in mijn oren niet mee. Net als in Keulen is het applaus erg ver weg...

avatar van namsaap
Het debuut Inmazes (2015) van het Deense Vola, waar de band invloeden uit de progrock, djent en synthpop op zeer boeiende wijze wist samen te voegen, werd in progressieve kringen erg goed ontvangen. In navolging van dat album ging de band op tour met Katatonia en speelde op diverse Europese festivals, waaronder Complexity Fest in Nederland.

Op Applause Of A Distant Crowd neemt de band invloeden die het geluid van het debuut bepaalden mee. Toch heeft de groep een nieuwe draai aan het bandgeluid gegeven. De zware gitaren zijn minder dominant, ten faveure van de elektronica. Het totaalgeluid klinkt meer open, transparant en vooral poppy. Dat wordt vooral duidelijk op nummers als Ghost en Ruby Pool, sterk geschreven nummers waarin de elektronica domineert.

Voor wie niet zonder stevig gitaarwerk kan, is er echter ook nog genoeg te beleven. Op Smartfriend, het geweldige Alien Shivers, Whaler en opener We Are Thin Air wordt regelmatig stevig van leer getrokken. Over het algemeen wordt echter meer gedoseerd, wat de dynamiek op dit album zeer ten goed komt. Exemplarisch hiervoor is het titelnummer, wat aardig samenvat waar Vola anno 2018 qua geluid staat.

Ik moet toegeven dat ik aanvankelijk even tijd nodig had om deze worp van Vola te waarderen, maar Applause Of A Distant Crowd blijkt een groeibriljant te zijn. Dat is ook zeker te danken aan de uitstekende productie waar Asger Mygind zelf verantwoordelijk voor was.

Vola – Applause Of A Distant Crowd | Zware Metalen - zwaremetalen.com

avatar van Ayreonfreak
namsaap schreef:

Vola – Applause Of A Distant Crowd | Zware Metalen - zwaremetalen.com

Opmerkelijk dat je deze band nog niet eerder ontdekt had...?

avatar van milesdavisjr
Ondanks enkele superlatieven ten spijt hoor ik niet de potentie die deze band klaarblijkelijk bezit. Vanuit instrumentaal oogpunt steekt het geheel aardig in elkaar, een fraaie afwisseling tussen harde en zachte passages met prog elementen. Desalniettemin heb ik steeds het gevoel naar een gekunsteld trucje te zitten luisteren. Zanger Mygind vind ik een zwakke schakel in het geheel, zijn fragiele zang doet mij wat denken aan Steven Wilson, karakterloos, weinig power en bij vlagen saai. Als de beste man wat meer afwisselt met zijn zang zoals in de titelsong komt het nummer direct wat meer tot leven. Echter de muziek zou meer aan kracht winnen met een andere zanger. Is dan alles slecht; zeker niet, een track als Whaler is lekker heavy en bevat een prima groove, Still is ook een sterke song, waarbij de wisselwerking tussen zware geluidserupties en zachtere stukken goed werkt. Desalniettemin blijven de heren voor mijn gevoel echte keuzes voor zich uitschuiven en blijven de songs nogal afstandelijk aanvoelen, hetzelfde heb ik met genregenoten Jolly wiens platen grote gelijkenissen vertonen met de albums van Vola. Kortom, de heren beheersen hun instrumenten, weten sfeervolle elementen toe te voegen aan hun muziek maar een heel album lang wordt het ook allemaal wat inwisselbaar.

avatar van namsaap
Ayreonfreak schreef:
Opmerkelijk dat je deze band nog niet eerder ontdekt had...?
De oorspronkelijke review stamt al uit 2018 .