Kurt Vile - Bottle It In (2018)

Rock / Country
Label: Matador

1. Loading Zones (3:23)
  2. Hysteria (5:22)
  3. Yeah Bones (4:44)
  4. Bassackwards (9:46)
  5. One Trick Ponies (5:21)
  6. Rollin with the Flow (2:59)
  7. Check Baby (7:53)
  8. Bottle It In (10:39)
  9. Mutinies (5:52)
  10. Come Again (5:44)
  11. Cold Was the Wind (4:51)
  12. Skinny Mini (10:26)
  13. (Bottle Back) (1:38)
avatar van iHateDolphins
Beide zijn meesterwerken wat mij betreft. Daze vind ik subtieler en als album meer een geheel. B'lieve heeft een paar pareltjes die er nog bovenuit springen zoals wild imagination als hoogtepunt.

avatar van andnino
Als deze man eens flink de schaar in wat nummers zou zetten, zou hier volgens mij best wat moois uit kunnen komen. Alles staat verder op zijn plaats, maar als je conventionele songstructuren uit het raam gooit, breng er dan iets spannends voor terug. Dat mis ik nog op dit album.

Poa
Wat een klasse album, wat mij betreft van Pretty Daze niveau. Nergens te lang ook, knap met deze tijdsduur.

avatar van juvefc_robin
Ik ben echt zwaar onder de indruk van deze plaat. Op de één of andere manier kon ik zijn stem nooit echt luchten, op zijn solo werk niet, maar ook niet op zijn vorige plaat met Courtney Barnett. Nu deze uit kwam, ging ik me toch weer eens aan de beste man wagen.

En man, wat een geweldige plaat. Het duurde even voordat het kwartje viel, maar op de één of andere manier bleef ik de plaat opzetten. Het gaat langzaam beklijven en opeens wordt je hier zomaar heel erg vrolijk van. Zo vrolijk, dat het langzaam naar boven kruipt in mijn top 2018 lijst.

Misschien dat ik me toch nog maar eens voorzichtig ga wagen aan zijn eerdere werk, uit de berichten lees ik dat dat misschien nog wel beter is!
Voor nu ****, maar het kan zomaar hoger gaan uitvallen!

Wat een bad ass cover btw. Ergens ontzettend lelijk, maar man o man, wat een gozer.

avatar van Cor
Cor
Ha, Kurt Vile. Niemand komt zo goed weg met ellenlang getokkel op de gitaar en gemurmel in de zang als deze anachronistische hippie. Doet 'ie goed. Geen refreinen, maar bubbelen maar en we dreinen lekker voort. Ik vind het knap, want deze muziekvorm kan zo maar eindeloos vervelend worden, maar daar weet Vile toch steeds weer goed bij weg te blijven. Fijne motiefjes in het titelnummer, een mooie mix van subtiele percussie en toetsen. Hallucinerende loops in 'Bassackwards'. Dit album tikt bijna 1,5 uur aan, maar verveelt mij nergens. Lekkah!

avatar van Frank voor Klank
Hij wordt regelmatig vergeleken met Tom Petty. Ik denk eerder aan de laconieke geraffineerde relaxtheid van Howe Gelb. Ik vind deze Bottle zijn beste plaat. Een hele aangename trip en popcritici zijn veel gemakzuchtiger en voorspelbaarder dan deze feel good-plaat. Ik zeg top !

avatar van Lennonlover
philtuper schreef:

Ik ga Pretty Daze in de reshuffle gooien. Sla ik nummer 1 voor de verandering eens over!

en Air Bud! Air Bud niet vergeten! Air Bud Air Bud Air Bud Air Bud Air Bud!

Lennonlover schreef:
en Air Bud! Air Bud niet vergeten! Air Bud Air Bud Air Bud Air Bud Air Bud!

En Air Bud zal ik zeker niet vergeten.

avatar van Venceremos
Langzaam maar zeker zeer verslavend plaatje zeg.

Bombus
Ik hoorde One Trick Ponies op NPO2 voorbij komen vandaag.. Goede keus als single. Bottle It In blijft z'n rondjes draaien hier. Moest iets langer op gang komen dan de drie voorgangers maar het is net zo'n klasbak. Knap dat ie vertrouwd blijft klinken terwijl het totaal anders klinkt als bijvoorbeeld Wakin on a Pretty Daze en B'lieve I'm Goin Down. Was er nog iemand bij z'n concert in Paradiso? Skinny Mini is een van m'n favorieten en live was het helemaal tof!

avatar van juvefc_robin
Inmiddels het album verhoogd naar 4,5 ster. Wat een knaller van een plaat vind ik dit.

Zoals ik zei in mijn eerdere post , ik ga me toch nog eens wagen aan zijn eerdere werk, wellicht dat het ‘Kurt Vile’ kwartje nu dan toch gevallen is?

Inmiddels dus zijn vorige album ook beluisterd en ook hier hoor ik direct de genialiteit. Ik ben dus nu volledig om: Kurt Vile fan! Wie had dat gedacht?
Zojuist de deluxe editie van b’lieve Im going (deep) down op de kop getikt voor €14,99 bij Concerto. Vinyl overigens, zeker een aanrader.
Ook deze wordt inmiddels grijs gedraaid!

avatar van hailtotherainbow
Mutinies heeft 1 voorkeursstem?! Ik vind dat werkelijk het prijsbeest van een plaat waar Vile op zijn slechts zeurt en op zijn best de diepe trance van muziek en zelfreflectie bereikt. Zo is het met Mutinies. Zo is het met Bassackwards. Prachtige nummers!

Dit is gewoon een heel lekker albumpje!!

avatar van mattman
Bijzonder laag gemiddelde voor deze. Ja, hij is misschien een tikje te lang maar verder is dit weer een buitengewoon sterke plaat geworden.

Tot nu toe heeft Vile nog niks slechts gemaakt.

juvefc_robin schreef:
Ook deze wordt inmiddels grijs gedraaid!

Die is ook beter.
Deze wordt in mijn ogen te zeer opgehemeld. Ik heb weinig op met niemandalletjes als Rollin with the Flow, Hysteria en Yeah Bones. Album had wat dat betreft zeker korter gemogen, dan was de kwaliteit zoals bij zijn vorige werk overeind gebleven.

philtuper schreef:

Die is ook beter.

Heel eerlijk gezegd ben ik juist door 'Bottle It In' Kurt Vile gaan waarderen. Een liefhebber van het eerste uur kan het wellicht beter beoordelen (maar ach, smaak.... ), maar ik vind dit album absoluut niet onderdoen voor 'Believe I'm Going Down'.

juvefc_robin schreef:

Ach, wat is beter? Is voornamelijk een smaakkwestie denk ik, maar het moment dat je 'instapt' telt zeer zeker ook mee. Is ook helemaal prima. Ieder zijn voorkeur. En ja, welk album van Kurt je ook pakt, het blijft altijd bovengemiddeld!

Dim
Heerlijk album, beetje loom maar niet té, soms wat rommelig, dan weer perfect gestructureerd. Plaat die ik steeds weer opzet.

avatar van sillus
Heerlijke plaat.. De gitaar riffs blijven boeien.. vooral het prachtige mutinies is voor mij het hoogtepunt van dit album. Vooral mooi opgebouwd dat je gewoon moet blijven luisteren.. waarom dan? Het is allemaal niet zo uitgesproken. Het kabbelt voort zoals we van meneer Vile gewend zijn. Maarja het kabbelen van meneer Vile is wel zo "geest verruimend" of meer "geest opruimend" zoals het voor mij voelt. 4 sterren en nog steeds groeiende..

Lasers
Mutinies klinkt heel bekend. Heeft iemand suggesties voor meer zoals dit?

avatar van Lennonlover
Lasers schreef:
Mutinies klinkt heel bekend. Heeft iemand suggesties voor meer zoals dit?

Bassackwards op deze plaat ligt wel in het verlengde van Mutinies (twee van mijn favoriete nummers uit 's mans oeuvre trouwens)

avatar van jordidj1
Merk dat ik vaak teruggrijp naar deze plaat. Nummers als Check Baby, Loading Zones en One Trick Ponies zijn niet stuk te draaien. Sowieso veel Kurt Vile gedraaid deze zomer en die telde veel lome weggooi-avondjes, daarvoor is dit ideaal.

avatar van Jonestown
Bassbackwards en Check Baby waren genoeg om dit album te kopen en het kauwgom blauwe kleurtje van het vinyl deed de rest. Als je een LP wekelijks draait, dan is het geen miskoop geweest. En dat was dit zeker niet.