The Seekers - Greatest Hits (2009)

Australiƫ
Folk / Pop
Label: Parlophone

1. Morningtown Ride (2:41)
  2. Island of Dreams (2:29)
  3. I'll Never Find Another You (2:43)
  4. Walk with Me (3:15)
  5. Yesterday (2:24)
  6. California Dreamin' (2:30)
  7. The Carnival Is Over (3:12)
  8. Danny Boy (3:04)
  9. Well Well Well (2:18)
  10. Kumbaya (2:32)
  11. Colours of My Life (2:35)
  12. Blowin' in the Wind (2:32)
  13. 59th Street Bridge Song (Feelin' Groovy) (2:17)
  14. Red Rubber Ball (2:13)
  15. We Shall Not Be Moved (2:24)
  16. Five Hundred Miles (2:55)
  17. Turn Turn Turn (3:15)
  18. Georgy Girl (2:20)
  19. Myra (2:00)
  20. A World of Our Own (2:44)
  21. Someday One Day (2:35)
  22. Nobody Knows the Trouble I've Seen (2:27)
  23. Whiskey in the Jar (2:21)
  24. Open Up Them Pearly Gates (2:15)
  25. Emerald City (2:40)
  26. When Will the Good Apples Fall (2:29)
  27. The Last Thing on My Mind (3:17)
  28. The Eriskay Love Lilt (2:34)
avatar van BoyOnHeavenHill
Eén van de eerste Australische popgroepen met internationaal succes, gebaseerd op knappe koortjes, folky repertoire en gepolijste arrangementen. Hun grote kracht (de volle en welluidende stem van Judith Durham) was tegelijk hun zwakte, want terwijl Durham in de kleinere liefdesliedjes intiem en persoonlijk overkomt, kan zij in de breed uitwaaierende refreinen van grootsere nummers als We shall not be moved en Kumbaya nog wel eens "schallen", hetgeen voor mij soms wel even doorbijten is. En dan heb ik het nog niet eens gehad over Emerald City, één van de verschrikkelijkste nummers ooit op plaat gezet, een tenenkrommende compositie gebaseerd op de Ode an die Freude ("Alle Menschen werden Brüder") inclusief klef kinderkoortje (het gerucht gaat dat de componist van de oorspronkelijke melodie uit walging zijn naam van de credits liet verwijderen).
        Deze compilatie bevat de zeven grote hits die de Seekers tussen 1965 en 1967 in de Amerikaanse, Engelse, Australische en Nederlandse hitparades hadden, inclusief hun bekendste nummers I'll never find another you, A world of our own, The carnival is over en Georgy girl (sommige daarvan geschreven door Tom Springfield, de broer van Dusty). Jammer genoeg staan er daarnaast maar drie van hun kleinere hits op, en ik zou liever dáár wat meer van hebben gehoord dan van de hier wèl aanwezige overbekende (semi-)traditionals (Danny boy, Kumbaya, We shall not be moved, Nobody knows the trouble I've seen, Whiskey in the jar, Open up them pearly gates) en de vele covers van nummers die voornamelijk met andere bands worden geassocieerd (Yesterday ["Why he had to go I don't know, he wouldn't say..."], California dreamin', Blowin' in the wind, Turn turn turn). Interessant zijn de drie nummers van Paul Simon uit het begin van diens carrière, waarvan hij er één samen met Seekers-gitarist Bruce Woodley schreef, Red rubber ball dat The Cyrkle in 1966 een Amerikaanse nummer-2-hit opleverde.
        Wat de CD zelf betreft, de nummers staan er in hun oorspronkelijke versies op (dus geen "original artists, new recordings"-bedrog) hoewel niet in chronologische volgorde, het geluid is prima (geremasterd) en de speelduur uitstekend (73+ minuten), maar de annotatie beperkt zich tot de componisten en de uitgevers van de nummers, niets over data, producers en muzikanten – we moeten het zelfs stellen zonder de namen van Judith Durham en haar mede-Seekers (gitarist/zangers Keith Potger en Bruce Woodley en contrabassist/zanger Athol Guy, om ze dan híér maar even te eren).
        Kortom, een overzicht dat enerzijds minder (hitjes) en anderzijds meer (covers) geeft dan waar ik om gevraagd heb, en dan is een speelduur van 73 minuten ineens wel wat véél van het goede. Maar bij het horen van toch al honderden malen beluisterde nummers als I'll never find another you en Georgy girl blíjf ik smelten, en dat is toch ook wat waard.