Boy Harsher - Careful (2019)

Electronic
Label: Nude Club

1. Keep Driving (3:31)
  2. Face the Fire (5:33)
  3. Fate (4:17)
  4. La (5:35)
  5. Come Closer (4:38)
  6. The Look You Gave (Jerry) (4:56)
  7. Tears (4:57)
  8. Crush (3:19)
  9. Lost (4:29)
  10. Careful (1:46)
avatar van E-Clect-Eddy
Vanaf vandaag tijdelijk te beluisteren, vóór de officiële release volgende week vrijdag, via een stream van NPR first listen

Op hun eerste EP Lesser Man EP (2014) staat het nummer Pain met een heerlijke 'drive'. Sindsdien hou ik hun releases in de gaten.

Op hun Bandcamp pagina koppelen ze zelf de volgende 'tags' aan hun werk: Coldwave, EBM, Electronic, Spoken Word, Dark, Minimal, Goth, New Wave en Noise. Discogs koppelt het aan: Darkwave, EBM, Synthpop.

Muziek die je op een alternatief feest zou kunnen verwachten, laten we het daar op houden. het tempo in de nummers is me iets te laag om voor EBM door te gaan. Het is zowel dansbaar als donker maar niet duister genoeg om voor Gothic door te gaan. De zang zit achter een filter dat in de 80s veel door alternatieve acts werd gebruikt, ook de synths zijn analoog (of simuleren dat).

De 'bubbelende' synth op The Look You Gave (Jerry) doet denken aan Giorgio Moroder's werk in de 70s.

De eerste beluistering valt goed. Tot nu toe het meest energieke album van 2019 van de 8 die ik tot nu toe (volledig) heb beluisterd.

Hun optreden gepland voor eind februari in de Melkweg is verrassend al uitverkocht.

avatar van Alicia
Voor mij is dit best wel vrij vrolijke synthwavepop à la de oude Depeche Mode/New Order, dit keer echter met een sensueel galmende vocaliste aan boord, die meer kreunend voordraagt dan echt zingt. De EP Country Girl en het nummer Pain staan als favorieten nog altijd hoog in de afspeellijsten. Ik ben benieuwd of dat laatste met deze nieuwe plaat ook zal gaan lukken!

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse Popcorn-nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

Deze mix van dark/cold wave en synthpop roept beelden op van donkere steegjes waar heroïnespuiten op de grond liggen en rode neonverlichting achter de ramen brandt. Een naargeestige plek waar je beter niet kunt zijn, maar ook een aantrekkelijke spanning oproept. In de vrij obscure bijbehorende videoclip belanden we in de wonderlijke wereld van twee webcamgirls, van wie één een soort getatoeëerde baard heeft.

Op het onlangs verschenen album Careful brengt Boy Harsher tien van dit soort donkere, doorgaans dansbare tracks die jaren tachtig-bands als New Order, Depeche Mode en Eurythmics in herinnering roepen. Toch klinkt de muziek van het duo uit Massachusetts fris en vernieuwend: synthesizers wisselen steeds van kleur - soms bewust vals en unheimisch - en drumcomputers zorgen voor een stevige, industriële sound. Maar het meest onderscheidend is de sensuele, smachtende en soms kreunende zang van Jae Matthews, die een nachtclub diep in de nacht in vuur en vlam kan zetten.

De afgelopen jaren bouwde Boy Harsher al een behoorlijke naam op in het clubcircuit, met het ronkende Pain als belangrijkste wapenfeit. Deze nieuwe plaat bevat met Face The Fire, Fate (doet wat denken aan Sweet Dreams), LA en Come Closer genoeg nieuwe krakers, die worden afgewisseld met filmische rustpunten. Dompel je tijdens deze donkere dagen onder in deze duistere en zeer dansbare plaat en je gaat vanzelf weer het licht zien.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
LA zal het goed doen op de dansvloer, heerlijk plaatje.

Dim
Genoeg fijns te beleven op dit album, maar ook te veel lange stukken waar ik weinig mee kan.

avatar van Mjuman
YouTube speelde een track van het laatste album van Jenny Hval en vervolgens werden twee songs van deze band gespeeld.

Idd is de link met (end) 80s wave/synthpop snel gelegd - duidelijk door de gebruikte synths; max Depeche Mode zou ik zeggen - dit is koeler/afstandelijker, wat je ook bij John Foxx kunt vinden. Moest ook denken aan Rational Youth - Cold War Night Life (1982) (Canada).

Het uit Northampton afkomstige synthesizer duo Boy Harsher weet te integreren met grimmige retro electropop. Achter dit project verschuilen zich zangeres Jae Matthews en producer Augustus Muller. Goed geproduceerde coldwave welke zich met gemak kan meten met de meer duistere New Wave uit de jaren tachtig. Met hun licht provocerende clips spelen ze in op de donkere kant van het bestaan. Het gotische sfeertje wordt nogmaals benadrukt in de honger naar bloed, zoals in video van Fate. Het nachtleven lijkt hierbij centraal te staan. De erotisch androgeen klinkende Jae neemt als dominerende meesteres de rol als frontvrouw erg serieus met aan haar zijde op het podium de muzikale partner Augustus als slaafse volgeling. Een sterk verbond die na hun debuut Yr Body Is Nothing nu hun tweede album Careful aflevert.

Weinig licht en heel veel leer. Clubmuziek voor nachtbrakers. Keep Driving introduceert je in een gemaakte unheimische schemergebied tussen realiteit en fantasie. Het alter ego staat hierbij centraal, niet de verslofte ware ik. Met op de achtergrond de ruis van passerend verkeer. Koortsig de grenzen opzoeken om het gelukmakend gevoel te krijgen. Sex, drugs en zelfvernietiging. Welkom in de verrotte wereld van Boy Harsher. Wees voorzichtig, je bent gewaarschuwd. Wantrouw de aantrekkingskracht van de hypnotiserende zang, gedirigeerd door keyboardklanken. Face The Fire heeft die klinische lompe beat; de dansbaarheid en overlevingsdrang van gevorderde navelstaarders. Ruimtes gevuld met nevelige kunstmatige mist van voor het rookverbod. Heerlijke adult darkwave disco.

Net als in de jaren tachtig leven we nu in een tijdperk gevuld met angst en onzekerheid. Probeerde men voorheen te verbroederen, tegenwoordig wordt er vooral voor zichzelf gekozen, met eenzaamheid als gevolg. Dat is het wezenlijke verschil. Boy Harsher vlucht weg in de postpunk en de daaruit volgende darkwave. De deprimerende sound krijgt impulsen van de Electric Body Music in Come Closer en Trevor Horn-achtige bigbeat samplers die LA laten ademen. De synths zijn bepalend in de klankkleur zoals in het loodzware Crush en titelstuk Careful waar mee wordt afgesloten. Om het allemaal sterker over te laten komen wordt de nodige dramatiek, geschreeuw en theatrale sound aan het geheel toe gevoegd. Zolang de ijzige sfeer maar rond het vriespunt blijft.

Boy Harsher - Careful | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com