Boudewijn de Groot - The Golden Years of Dutch Pop Music (2018)

Alternatieve titel: A&B Kanten 1964-1984

46. Nooit Meer Terug
  47. Aeneas Nu [Thuis Opname]
  48. De Verbouwing [Thuis Opname]
avatar van dazzler
Hoe kan een 2CD compilatie die alle A&B kanten van een artiest verzamelt minder waard zijn
dan vijf sterren als hij alle A&B kanten van niemand minder dan Boudewijn de Groot op een rijtje zet?

Nu maar hopen dat het ook de originele 7" versies zijn.

Edit: blijkbaar ontbreekt er toch weer wat (zie volgende berichten). Stem aangepast.

avatar van heartofsoul

Nu maar hopen dat het ook de originele 7" versies zijn.

Interessante compilatie, maar, beste dazzler, je stemt al, namelijk op de track listing, zonder het album te hebben gehoord?

heartofsoul schreef:
Je stemt al, namelijk op de track listing, zonder het album te hebben gehoord?

Ik ken dan ook alle liedjes: volstaat dat niet, beste heartofsoul?

Er zijn maar een paar liedjes waarbij album en singleversie zouden kunnen verschillen.
Ik denk niet dat het impact zal hebben op mijn score. Die kan je trouwens altijd bijstellen.

Simon Smith (crew)
Er is uiteraard weer wat op aan te merken, zoals vaak ik deze serie. De b-kanten van de eerste 2 singles lijken te ontbreken.

avatar van heartofsoul
Simon Smith schreef:

dazzler : Niet van levensbelang natuurlijk, vandaar de knipoog. Zelf stem ik pas als ik het album
heb beluisterd, op mijn installatie of gestreamd. Zoals je zelf zegt, je weet vooraf niet of de goede versies zijn gebruikt. Zoals Simon Smith opmerkt is er wel eens wat aan te merken op deze serie.
Ga het album waarschijnlijk wel aanschaffen, want ik ken niet alle tracks.

Simon Smith schreef:
En verscheen Morgen ook niet op single?

Nu maar hopen dat het ook de originele 7" versies zijn.

Bij welke nummers verwacht/hoop je op de 7" versies? Ik weet dat de single-versie van Noordzee afwijkt van de album-versie. Zijn er meer verschillen?

dazzler schreef:
En verscheen Morgen ook niet op single?

Dat is zeer twijfelachtig, die heeft wel een catalogusnummer, maar is niet te vinden. Vermoedelijk nooit uitgebracht. Zie ook het stukje bij Discogs daarover.

avatar van dazzler
Het was meer een algemene opmerking. Zo is die van The Nits in laatste instantie nog gewijzigd omdat een paar versies niet correct waren. De single b-kant versie van Onderweg is ook afwijkend van de albumversie.

Maar het klopt dat er met Morgen en Delirium (minstens op 7" ep), Seksuele Voorlichting en Refrein Voor een paar zeldzame nummers ontbreken.

Ik pas mijn score aan.

Simon Smith (crew)
En 'Nooit meer terug' zou een live-versie moeten zijn, volgens mij nog nooit op cd verschenen.

Martial
Simon Smith schreef:

Het is gewoon de single-versie die op deze cd staat, op het b-kantje staat inderdaad de "concertversie" maar die ontbreekt dus op deze cd-set.

Simon Smith (crew)
Jammer hoor, nog een misser! Bedankt voor t checken.

avatar van CWTAB
Wat is de herkomst van thuisopnames van Aeneas Nu & De Verbouwing? Dit zijn de enige nummers die ik niet kende op deze verzamelaar en ik kan niet thuisbrengen waarop ze eerder zijn uitgebracht...

avatar van dazzler
Volgens mij nooit eerder uitgebracht.

Simon Smith (crew)
Ja, ik las dat De Groot de cd zelf heeft samengesteld en als extra de laatste 2 tracks nog heeft toegevoegd, uit The Vaults, zeg maar.

avatar van dazzler
Dat "zelf samengesteld" neem ik meestal met een korrel zout. Het is een verkooptruc. En het slaat volgens mij enkel op die twee laatste tracks. Mogelijks de verklaring waarom er toch een paar b-kanten ontbreken om alles op twee discs te krijgen?

Hoort Aeneas Nu chronologisch niet voor De Nachtwacht te komen? Dan zit daar misschien de clue. CD1 had moeten eindigen met Aan Het Einde en CD2 beginnen met Aeneas Nu. Maar toen kwamen die twee extra's erbij waardoor alles opschoof naar boven.

avatar van CWTAB
Bedankt voor de info, ik dacht al zoiets... het gaat feitelijk tegen het principe van deze verzamelreeks in: de A kant (algemeen te vinden op albums) & de B kant (in het beste geval exclusieve tracks), maar soit de samenstelling van deze reeksen is altijd al eu povertjes geweest (een 10 voor het idee, soms een 6 voor uitvoering), ontbreekt hier ook niet de single die hij onder Baldwin had uitgebracht in 1967? (Land At Rainbow's End).

Dim
Net hardop gelachen om De Dominee Van Amersfoort, die kende ik nog niet. B-kant van Kinderballade.

avatar van gaucho
Dim schreef:

Ik kende het van de verzamelbox Wonderkind aan het strand. Een vrolijk niemendalletje. Tekstueel zou het zo van Boudewijn zelf kunnen zijn, maar dat is het niet. Geschreven door ene Jaap Koopmans, een journalist en dichter die het zelf in 1968 op single (en op een LP) uitbracht, zij het zonder succes. Maar wel heel erg in de stijl van Boudewijn.

Raar trouwens dat het op deze verzamelaar al als het derde nummer van de eerste CD is opgenomen. Terwijl Boudewijns opname uit 1977 stamt (dacht ik). Duidelijk geen chronologische volgorde, en dat is bij deze serie juist wel gebruikelijk.

En de tekst van de prachtige Kinderballade is ook niet van Boudewijn zelf, maar van Gerrit Komrij. Verscheen in 1976 als eerste op de LP Zing Je Moerstaal, ter promotie van de Boekenweek, en later op single.

Simon Smith (crew)
Ik las net dat de single-versie van Picknick afwijkt van de albumversie, die een paar maanden later verscheen. En op deze compilatie staat hoogstwaarschijnlijk (uiteraard) de albumversie.

avatar van teus
Simon Smith schreef:

Dat soort fouten komen in deze reeks vaker voor (zie bv mijn bericht bij Earth &Fire) het zijn gewoon ondeskundige of lakse samenstellers als je het mij vraagt

avatar van Roxy6
hier staan wel tracks op die wat moeilijker te vinden zijn.

Mooi overzicht met een aantal lastig te vinden tracks, maar - zoals ook door anderen opgemerkt - vooral een gemiste kans om een echt compleet overzicht van alle singles en singleversies uit te brengen. Daarnaast zijn alle singles tot en met "Picknick" oorspronkelijk in mono uitgebracht. Persoonlijk had ik het leuk gevonden als deze compilatie gebruikt was om de originele monomixen uit brengen (zoals eerder o.a. gedaan is met het werk van Bob Dylan, The Beatles en Miles Davis).

De verschillende/afwijkende versies (deels hierboven al door anderen genoemd):

Van de eerste twee singles ontbreken de B-kanten "Referein voor ..." en "Seksuele voorlichting". Er is wel gespeculeerd dat de "De Morgen" en "Delirium" ook op een single uitgebracht zouden zijn, maar aangezien die nooit ergens is opgedoken, lijkt me dat onwaarschijnlijk.

Picknick heeft geen sitarintro op de originele single.

De Engelstalige versies van "Land van Maas en Waal" en "Verdronken Vlinder" ontbreken en, als we dan toch bezig zijn, de Duitstalige versies van "Wat geweest is, is geweest", "Het Spaarne" en "Geen Carnaval" - in 1983 uitgebracht op een maxi-single - ook.

De paukenslagen en het trompetgeschal waarmee "De Nachtwacht" begint, staan niet op originele single. Feitelijk is dat een fragment uit "Heksensabbath" van het album "Nacht en ontij" dat in 1972 op de 2LP Dubbeltwee (op CD uitgebracht als Vijf jaar Hits - Deel 2) min of meer vanzelf voor "De Nachtwacht" terecht kwam. Het komt direct na het "Heksenlied" uit de genoemde "Heksensabbath" dat ook op dat compilatiealbum staat.

De singleversie van "Onderweg" is een andere take dan de versie die op het album "Hoe sterk is eenzame fietser" staat. De singleversie staat als alternatieve versie op de 4CD "Wonderkind aan het strand", maar hier is de albumversie gebruikt.

De liveversies van "Calypso" en "Vertrek" die in 1982 samen op een single zijn uitgebracht, zijn vervangen door de studioversies. De liveversie van "Nooit meer terug" die in 1984 verscheen als B-kant van de studioversie ontbreekt ook.

Van "Noordzee" en "Apocalypse" bestaan mixen zonder het orkest, maar dat zijn niet de versies die op single uitgebracht. In ieder geval niet op de persingen die ik heb. "Noordzee" zonder orkest staat op de dubbel LP/CD "Vijf jaar hits" en "Apocalyse" zonder orkest op het album "Grootste hits" uit 1974 dat in de jaren 80 ook onder die titel op CD verschenen is.

De thuisopnamen zijn een aardige toevoeging. Afgaande op Boudewijns stem denk ik dat ze van heel veel recenter datum zijn dan de singles zelf.

avatar van teus
Stef56
Duidelijk en netjes overzicht van jou
Maar het is niet alleen bjj Boudewijn de. Groot
Ik vertel natuurlijk niks nieuws
Maar de hele serie van
The Golden Years of Dutch Pop Music zitten zulke missers ,het meest bizar vind ik
Bv Earth & Fire ,de Single Song of the Marching Children (de B kant van Invitation) een zgn Pre-versie die enorm afwijkt van de album uitvoering, die een lp kant beslaat
Wat doen ze ?.....
Ze pakken de album uitvoering
En de eerste 4 of 5 minuten ingekort???plaatsen ze op de zgn singles samenstelling
En zo is er van elke schijf uit deze Serie wel fouten te ontdekken
Is dit onkunde of desinteresse ?
Wss het laatse.....
Als het maar verkoopt

Stef56 schreef:
Je bent goed op de hoogte! Ik heb dit ook ooit eens allemaal uitgezocht, maar het enige wat ik nog niet kende, was de versie van Apocalyps zonder orkest. Vandaag meteen Grootste Hits bij de kringloop opgesnord en verrek, zowaar een extra nummer voor mijn eigen verzameling b-kantjes en rarities van Boudewijn.