The Dandy Warhols - Why You So Crazy (2019)

Label: Dine Alone

1. Fred N Ginger (0:40)
  2. Terraform (3:18)
  3. Highlife (2:32)
  4. Be Alright (3:49)
  5. Thee Elegant Bum (2:28)
  6. Sins Are Forgiven (2:26)
  7. Next Thing I Know (4:38)
  8. Small Town Girls (2:38)
  9. To the Church (4:05)
  10. Motor City Steel (3:07)
  11. Forever (4:43)
  12. Ondine (6:22)
Ik volg de Dandy Warhols al sinds "Not If You Were The Last Junkie On Earth" uit 1996. Ik kocht toen het album "... Come Down" en herinner me de teleurstelling. Ik had meer tracks verwacht in de geest van die single en niet van die zweverige muziek ("Be-in", "Green", "I Love You", dat soort werk). Jaren later is mijn mening bijgedraaid en draai ik het album met plezier.

Fast forward naar 2019. De Dandy Warhols bestaan inmiddels 25 jaar en brengen "Why You So Crazy" uit. De single "Forever" moest ik even laten bezinken. Een vreemd nummer, een vage videoclip. Maar ergens had het ook wel iets. Iets typisch "Dandy's". Album meteen gekocht vrijdag. Maar ik weet het niet. Er zijn maar een paar nummers waarvan ik zeg: "Yes!". De rest is vaag. "Highlife"? Wat is dát?! Okee.. "Be Alright" vind ik dan weer erg goed. "Small Town Girls" is ook wel leuk. "Motor City Steel" doet me ergens denken aan "Real Wild Child" van Iggy Pop - de manier van zingen dan. Courtney Taylor-Taylor noemt het album "het beste album dat ze ooit hebben gemaakt". Echt?

Nu zit ik weer met datzelfde gevoel. Het gevoel van teleurstelling overheerst. Eens kijken wat de toekomst met mijn mening over dit album gaat doen...

Ponty Mython
Naar mijn gevoel iets beter dan het teleurstellende Distortland, maar nog steeds niet op hun 'oude' niveau. Een paar leuke nummers (Highlife, Small Town Girls, Motor City Steel en Forever), maar toch ook weer een paar middelmatige en nietszeggende nummers. Na de eerste luisterbeurt was alleen Highlife blijven hangen, welke een geslaagde parodie is op een country & western song. De rest, not so much.

avatar van E-Clect-Eddy
Gedompt, licht psychedelisch sfeertje op het album... gelukkig zijn veel nummers kort.

Single Be Alright heeft nog enige drive maar de rest nauwelijks. Een nummer als Next Thing I Know kan voor Shoegaze doorgaan. Kale minimalistisch beats in de intro van To The Church en de rest is wat trippy. The Dandy Warhols hebben misschien The Cure's Faith en Pornography gehoord en bedacht dat gaan wij ook doen... op onze manier.

Duidelijk een album waarop de band het donkere experiment zoekt en dus moeilijk om enthousiast over te worden. Er zitten geen pakkende teksten in en een single als Motor City Steel voelt wat kitscherig aan door de manier waarop het gezongen wordt met dit aangezette 'red neck/farmer Joe'-accent. Humor komt in vele smaken, maar het vaatje waar The Dandy Warhols nu uit tappen zal niet vele achterover slaan. Toch kan ik het niet ongeïnspireerd of slecht noemen.

avatar van NERD
Be Alright is wel een heel fijn nummertje

avatar van Michiel Cohen
1,5
Dramatisch slecht album. Lijkt niet meer goed te komen met deze groep.

Dim
Het is geen country, natuurlijk, maar wel (letterlijk) landerige muziek. Had gerust de noteringen van Normaal of Mannenkoor Karrespoor kunnen vervangen in de Radio 2 Top 2000, want dit luistert wel een stuk lekkerder weg. Aparte slottrack, trouwens.

Dat deze band is afgeleid van eigenzinnige kunstenaar Andy Warhol zal iedereen bekend zijn. Buiten dat feit vervullen de uit Portland afkomstige The Dandy Warhols ook grotendeels zijn uitgekristalliseerde leefwijze. Met de kleine catchy novelty hit Not If You Were The Last Junkie On Earth hadden ze hun fifteen minutes of fame. Dit hebben ze als een eindeloze lange psychedelische trip weten uit te bouwen. Vervolgens wisten ze zich als goedkope prostitué te hoereren aan een mega groot mobiele telefonie bedrijf met Bohemian Like You. De frontman Courtney Taylor-Taylor is moeilijk te peilen. In interviews lijkt hij zich te verschuilen achter een mysterieus druggy imago. Een band die zo kan aanschuiven bij de glamour jetset met hun glossy lifestyle, maar ook de status uitstralen van een verlopen designer act. Uitgerangeerde stadsjunkies met de drang om te scoren. Verwacht met Why You So Crazy geen meesterwerk in je handen te hebben, maar een plaat die in het verlengde ligt van smaakvolle voorgangers als Distortland en This Machine. Deze modieuze punkers verzetten zich tegen de maatschappij door hun eigen weg te gaan, of dit nu succesvol is of niet.

Met de gedateerde dancesample trappen ze af in Fred N Ginger. Niks verkeerds mee, sterker nog, perfect om een concert mee te beginnen. De aandacht is getrokken, en vervolgens keihard toeslaan; bam! Dat vuurwerk wil best wel komen met het cyberpunky Terraform. Futuristisch van opbouw met een tegendraadse swing. Maar dit zijn toevallig wel The Dandy Warhols. Voor hun is het uncool om hier een gave draai aan te geven, dus laten ze het langzaam afsterven. Highlife heeft een vet rockende lekkere sound waarbij Zia McCabe niet onverdienstelijk haar zangtalent mag laten zien. Er wordt dus weer gemakkelijk heen en weer gesprint tussen een breed scala aan stijlen, inclusief een Yankee Doodle cowboy yell. De rommelige overgang naar Be Alright om vervolgens onder de punkrock ergens iets van een xylofoon achtig geluid te plaatsen is typerend voor deze band. Nog steeds afvragend of dit knulligheid is om het onderontwikkelde muzikale talent te camoufleren of juist heel doordacht geniaal. Het is stiekem allemaal best wel lekker, of mag dat niet zo uitgesproken worden. Zo ook de minimale beat die zich al funkend doorzet in het dansbare in Thee Elegant Bum. Met een eenvoudige basis wordt al snel iets kolkends neer gezet. Als er een track op de plaat hit potentie heeft, dan is deze dat wel.

De country is meer aanwezig in het steady Sins Are Forgiven. Bij Next Thing I Know weet je bij voorbaat al niet wat je vervolgens moet verwachten. Met een dominante beat zetten ze het beginsel neer, om vervolgens tegendraads zwoel verder te modderen. Elke zichzelf respecterende band zou kiezen voor een logisch te herleiden vervolg, maar juist de afstompende aanpak maakt The Dandy Warhols interessant. De lazy onverschillige uitstraling komt op Why You So Crazy minder over als een gimmick, de indierockers hebben het geperfectioneerd tot hun eigen geluid. Small Town Girl is stoere folk, niet door van die baard dragende would be hippie hipsters. The Dandy Warhols zijn op en top rock & roll, en dit hoor je overal doorheen. Bij het zeer vreemde To the Church wil het net niet helemaal werken. Een ontlede song, waar het hart is geplaatst op de plek van het hoofd, en het stuurloos lijkt te disfunctioneren. Soms moet je wel degelijk er met je gedachte bij zijn, en niet alleen het gevoel volgen. Motor City Steel is een schaamteloze Real Wild Child rip off van Iggy Pop, alleen met andere woorden. Zelfs de zang van Courtney Taylor-Taylor ligt er gigantisch dik bovenop.

Dat experimenteerdrang ook positief kan uitvallen bewijzen ze wel met het donkere Forever. Deze verrassende single met scary clip welke duidelijk een persiflage is op een wurgcontract, lijkt niet de meest voor de hand liggende keuze, maar maakt wel indruk. Het afsluitende pianostuk Ondine laat wel vakkundigheid horen, maar wil zich niet hechten tot een geheel. Ze flikken het weer, of ze flikken het weer niet. Zouden The Dandy Warhols geadopteerd worden door iemand als Damon Albarn, en als leden van zijn persoonlijke Apenheul, genaamd Gorillaz een flinke vinger in de pap hebben, dan zijn ze zelfs nog in staat om deze cultstatus te kunnen ontgroeien. Nu is het de zoveelste bijna geslaagde plaat.

The Dandy Warhols - Why You So Crazy | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com