21 Savage - I Am > I Was (2018)

Label: Epic

1. A Lot (4:48)

met J. Cole

2. Break da Law (2:57)
  3. A&T (3:32)

met City Girls

4. Out for the Night (2:17)
  5. Gun Smoke (2:47)
  6. 1.5 (2:28)

met Offset

7. All My Friends (3:31)

met Post Malone

8. Can't Leave Without It (3:25)

met Lil Baby en Gunna

9. ASMR (2:51)
  10. Ball W / O You (3:15)
  11. Good Day (4:02)

met ScHoolboy Q en Project Pat

12. Pad Lock (3:11)
  13. Monster (3:53)

met Childish Gambino

14. Letter 2 My Momma (3:14)
  15. 4L (4:48)

met Young Nudy

16. Out for the Night, Pt. 2 * (3:55)

met Travi$ Scott

avatar van overmars89
Wel een aardig album geworden.
Toch zal 21 Savage nooit helemaal mijn ding worden door zijn lome ongeinteresserde monotone stijl van rappen. Toch zeker wel 4 tracks die voor herhaling vatbaar zijn mede door de goede features van Post Malone, ScHoolboy & Childish.

avatar van Yestsida
I Am Greater than I Was voelt aan als zijn eigenlijke debuutalbum.

Waar Issa Album wel een onderhoudend album is werd het veelal hetzelfde wegens het ontbreken van gastartiesten en omdat elk nummer voorzien was van een Trap-beat. Dit tweede soloalbum voelt veel grootser aan kijkende naar de (niet-gecrediteerde) gastartiesten en heeft een rijkere sound omdat 21 Savage met verschillende stijlen experimenteert.

Met A Lot begint 21 Savage zelfs atypisch gemotiveerd en introspectief op een sample-heavy productie, hij past echt perfect op deze productie van (o.a.) DJ Dahi maar J. Cole is uiteraard de showsteler en laat niets van dat nummer over. Hier zou de gastheer zichzelf niet slecht over moeten voelen aangezien dit wel te verwachten mag worden van Cole.
Dit introspectieve en meer tekstuele pad blijft 21 Savage volgen op het voorlaatste nummer. Letter 2 My Momma is zoals de titel doet vermoeden zijn eerbetoon aan z'n moeder waar hij haar bedankt voor alle zorgen en liefde dat hij krijgt van haar.
Het zijn twee nummers die je niet zou verwachten van deze gangster maar het gaat hem prima af!

Break da Law is een heerlijke Trapbanger die geserveerd wordt door Metro Boomin en SouthSide. Op 1.5 zetten de host en Offset prettig verder waar ze gestopt zijn op Without Warning. ASMR is de tweede en laatste productie van Metro Boomin dat we hierop tegenkomen en kunnen we zien als het vervolg op Don't Come Out the House (zie het album van de producer), ook hier klinken zijn gefluisterde stukken heerlijk. Good Day is ook een hoogtepunt waar 21 Savage en Project Pat goed voor de dag komen maar vooral gedragen wordt door ScHoolboy Q. Pad Lock en Monster met Childish Gambino zijn ook fijn nummertjes, niets speciaal. 4L is een feest tussen 21 en Young Nudy, vooral die fluit(?) is genieten en geeft me H-Town vibes.

A(ss)&T(itties) met City Girls is een verschrikking. Het zal wel geweldig zijn in een stripclub in Atlanta maar verder zie ik er maar weinig meerwaarde in. Bij All My Friends met Post Malone is het duidelijk dat hij voor een groter publiek gaat maar mij doet het niet veel, slecht is het daarom ook weer niet. Can't Leave Without It heeft een geweldige Trap-beat al doen Lil' Baby en vooral Gunna niet veel voor me. Ball w/o You is de rapper zijn versie van een liefdesnummer maar hij gaat vooral volledig de mist in met het auto-tune ingezongen stuk.
Out for the Night is ook niet gedenkwaardig, het tweede deel (Deluxe-versie van het album) is veel beter vanaf het moment de beatswitch komt en Travi$ Scott zijn ding doet.

Het is bewonderenswaardig dat 21 Savage op dit album sporadisch uit zijn comfortzone treedt maar niet elk experiment is jammer genoeg even geslaagd. Voornamelijk A&T en Ball w/o You zorgen ervoor dat de score niet hoger komt dan dit.