Tim Finn - The Fiery Maze (2018)

Nieuw-Zeeland
Uitgebracht in eigen beheer

1. Light Years Away (1:59)
  2. Like Janis (2:48)
  3. Ballarat (3:06)
  4. This World (3:01)
  5. Gutsy Girl (3:29)
  6. New Friends (2:08)
  7. My Magic Friend (3:23)
  8. All Night Long (3:16)
  9. Feeding the Gods (3:45)
  10. This Moment (2:57)
  11. Bride Doll (3:02)
  12. Off the Planet (3:16)
  13. Making You Happy (2:36)
  14. Black Water (3:38)
  15. Like an Etruscan (2:56)
  16. January (3:18)
avatar van E-Clect-Eddy
Een 'nieuwe' van Tim Finn, een half jaartje nadat zijn broer het prachtige Neil & Liam Finn - Lightsleeper (2018) uitbracht met zijn zoon.

Voortgekomen uit een project van Tim Finn met Dorothy Porter, een Australische poëet / pagan / lesbienne die volgens Discogs en Wikipedia al in 2008 is overleden.

Iets meer info over: The Fiery Maze schijnt al in 2016 live uitgevoerd te zijn in theaters met Abi Tucker

De eerste beluistering stelt teleur om meerdere redenen: het is geen echt nieuw album van Tim Finn die vooral voor de muziek verantwoordelijk is. De muziek staat echter ook nog eens geheel in dienst van de teksten van Dorothy Porter als gezongen door Abi Tucker. Verder klinkt het op het eerste gehoor als een live-registratie van één van hun optredens (of een live-in-the-studio-opname) met Abi Tucker die alle zang op zich neemt. Zelden kan de muziek zich onderscheiden en zo kabbelt die door onder de vurige zang die met een matige microfoon opgenomen lijkt en ook niet lekker in de mix staat. Gemiste kans lijkt me. Ze hadden er beter aan gedaan om dit professioneel in de studio uit te werken.

Pas in uptempo nummers als Like an Etruscan, waar Tim nog wat achtergrondzang doet, wordt het interessant. Te weinig van dit soort nummers op het album.

avatar van DeWP
Ik heb het album na tien minuten al afgezet, met andere woorden, geef het verder geen kans meer. Wat klinkt dit slecht, het lijkt wel een bootleg van de ergste soort. Maar waar het om gaat is nog minder: de muziek. Eentonige saaie nummers, vlak en gewoon slecht. Het slechtste dat ik ooit van Timm gehoord heb.

avatar van Poles Apart
Hoop dat ie zich ooit nog weer eens bij Crowded House voegt, dan wel een album maakt met Neil. Samen toch sterker dan alleen.