Robin Borneman - Folklore III (2019)

Alternatieve titel: The Cradle Tree

Folk / Rock
Label: Kroese

1. Tell the Wind (4:12)
  2. Stormcrow (5:14)
  3. The Boatman (4:46)
  4. I've Been Around (3:26)
  5. Love Shall Be My Song (3:47)
  6. Tideless Wave (5:09)
  7. The Road (6:16)
  8. Latter Mile (1:32)
  9. The Cradle Tree (3:45)
avatar van Manfield
Hier kijk ik enorm naar uit. Het laatste deel van zijn trilogie.

avatar van heicro
Ik ken wat nummers van zijn vorige albums, vandaar mijn interesse. De eerste single die uit het derde luik van de ‘Folklore’ - trilogie wordt getrokken is al vrijgegeven en klinkt veelbelovend:

Robin Borneman - Love Shall Be My Song - MUSIC VIDEO - YouTube

avatar van Lura
De bekendheid van de Osse singer-songwriter Robin Borneman is in Nederland tot op heden niet zo groot als je op basis van zijn muzikale kwaliteiten zou mogen verwachten. Bovendien, geen enkele andere Nederlandse muzikant of act bereikt jaarlijks live een kleine miljoen bezoekers bij zijn concerten.

In 2013 plaatste hij een cover van Tom Waits op Youtube, die meteen de aandacht trok van het Amerikaanse (hard)rock-orkest Trans Siberian Orchestra. Deze band was er als de kippen bij om hem aan te trekken als zanger. Kort na de toetreding tot die band ontstond het ambitieuze idee voor de Folklore trilogie.

Folklore is een folk/roots-project met veel symboliek. Het vertelt het verhaal van een reiziger zonder naam, een vagebond die op zoek is naar zijn identiteit en daarbij onderweg de nodige beproevingen ondergaat. In dit muzikale sprookje zijn volgens mij veel autobiografische elementen verwerkt.

Het derde deel The Cradle Tree is lichter van toon en voor mij toegankelijker dan de twee voorgaande delen. In I’ve Been Around hoor je zijn grote inspiratiebron Tom Waits terug. Zijn fraaie stem komt vooral volledig tot zijn recht in de ingetogen passages, zoals aan het begin van The Boatman, waarin hij alleen begeleid wordt door de piano.

Sleutelsong vormt The Road dat eindigt in een climax. Bornemans eindconclusie is uiteindelijk simpelweg carpe diem, oftewel pluk de dag. Afsluiter The Cradle Tree bevat een muzikale samenvatting van deel I en II en eindigt met gesproken tekst, wat het slotverhaal vormt van deze imposante trilogie.

Net als de eerste twee delen verschijnt het derde deel weer op het Nederlandse Kroese label, dat terecht veel vertrouwen bleef houden in Borneman. Hopelijk is het driemaal scheepsrecht wat zijn populariteit betreft, want Borneman is een muzikant van internationale allure.

Robin Borneman live:

04-10 EINDHOVEN: Effenaar
05-10 ROTTERDAM: Rotown
06-10 AMSTERDAM: Paradiso

avatar van Ri3n
Weergaloos mooi derde deel van zijn trilogie. Hier kan Nederland niet meer omheen. Wat een album, kwaliteit druipt er van af. Dit is nog eens genieten, nu de rest van Nederland nog.( en de wereld ).

avatar van Broem
Kan hier weer oprecht van genieten. Met het uitbrengen van dit nieuwe album wordt de trilogie afgesloten. Het is bijna Folklore te noemen Album klinkt in de lijn van deel 1 en 2 en daar heeft Robin goed aan gedaan. Lekker gevarieerd, stem in dienst van z’n muziek en niet te theatraal. Voldoende ingrediënten voor een ruime voldoende. Komt de fantastische productie nog bij. Klinkt als een klok en lp staat in bestelling. Nu nog ‘n keer live gaan zien en horen. 4 oktober a.s. in de Effenaar

avatar van Manfield
Heb zin in de album release morgen..

Manfield schreef:
Heb zin in de album release morgen..

Je bent er bij in Nijmegen? Lucky you

Parlotones
Als ik ze op lp zou kopen dan kwamen ze bij mij aan de muur te hangen, prachtige lp hoezen.

avatar van Raznov
Dit was mijn eerste aanraking met Robin Borneman. Ik kwam via via terecht op de LP en de cover sprak mij gelijk aan, maar aangezien ik niet het type ben welke direct een plaatje koopt, was het eerst Spotify tijd. Een paar keer Folklore III gedraaid, zonder de 2e of de 1e te luisteren, maar ik was al verkocht. Toch voelt het een beetje alsof ik bij Radical Face's Family Tree The Leaves instap, niet wetende wat er daarvoor voor iets prachtigs gemaakt is. Voor nu nog even dit 3e deel doorpakken op LP, welke een van de mooiste hoezen ooit heeft. Daarna komen deel 1 en 2 wel een keertje. The Road is overigens tot nu nog wel mijn favoriet (maar dat kan ook komen door mijn voorliefde voor Xavier Rudd), alhoewel ook The Cradle Tree als afsluiter iedere keer als een waardige afsluiter voelt, kippenvel. Nu nog even op zoek naar iemand die mogelijk nog mee wil naar een concert.

Ri3n schreef:
Dit is nog eens genieten, nu de rest van Nederland nog.( en de wereld ).

België luistert alvast mee !

avatar van Ri3n
Mr. Crowley schreef:

België luistert alvast mee !

Daar hebben ze ook zeker verstand van goede muziek.

Getriggerd door de recensie van dit album in de Maart-editie van Mania, ben ik op youtube naar het werk van Borneman gaan luisteren. Was direct verkocht en heb onmiddellijk de volledige Folklore trilogie en het live werkje 'Caught on Tape' aangeschaft.
Persoonlijk vind ik Folklore I en II net iets sterker dan deze afsluiter. De eerste twee zijn bij vlagen iets steviger, wat rauwer gezongen en gevarieerder naar mijn mening. Enkele songs van I en II bezorgen mij ook telkens weer kippenvel. Wat voor alle 3 geldt is de uitmuntende productie. Ze klinken fantastisch.

Ga binnenkort naar een concert. Met wat ik er op youtube van gezien heb, wordt dat vast genieten.

Zaterdag 30 maart gezien in DRU te Ulft. Borneman met band bestaande uit 4 jonge gasten.
Erg goed concert, live zowaar nog beter als studio. Verrassend met contrabas en trompet en goed op elkaar ingespeeld. Mooi om te zien dat dit genre muziek ook nog door jonge muzikanten wordt gemaakt. De gemiddelde leeftijd van het publiek lag zeker een jaar of 15 boven die van de leeftijd van bandleden.
Helaas was het concert met ruim 5 kwartier wat aan de korte kant. Maar alleen 'Awake' was het al waard. En bovendien was de entree maar € 12, dus dan mag je sowieso niet klagen.
Het niet aangekondigde voorprogramma van 2 leden van de 'Raw Flowers' viel ook helemaal niet tegen. Zelden zo van een voorprogramma genoten.
Kortom een zeer geslaagde avond.

avatar van Venceremos
Wow, dit is nog eens een kennismaking. Echt van internationaal niveau.
Delen I en II nog beter zeiden jullie?

avatar van Broem
Mwah, voor mij van hetzelfde niveau. Errug goed. Mooi trilogie. Kijk ernaar uit om Robin live te zien en horen.

avatar van MartijnW
De afsluiter, inderdaad in hetzelfde niveau, maar net wat lichter dan de voorgaande albums. Het is dan ook het einde van de reis van de vagebond. Een enorm ambitieus, maar zeker geslaagd project van Robin Borneman. Elke plaat werd bijgestaan door prachtige concerten, waarbij hij ook telkens weer met hart en ziel zijn muziek speelt. Ik ken weinig artiesten die zo dankbaar op het podium staan. Deze man zou in Nederland ook in de grote zalen moeten spelen (Carré zou erg mooi zijn).