Earth - Full Upon Her Burning Lips (2019)

Label: Sargent House

1. Datura's Crimson Veils (12:15)
  2. Exaltation of Larks (3:19)
  3. Cats on the Briar (5:56)
  4. The Colour of Poison (5:31)
  5. Descending Belladonna (5:11)
  6. She Rides an Air of Malevolence (11:27)
  7. Maidens Catafalque (2:49)
  8. An Unnatural Carousel (6:51)
  9. The Mandrake's Hymn (5:03)
  10. A Wretched Country of Dusk (4:28)
avatar van aminam19
Nog geen berichten hier? Kijk zelf erg uit naar deze plaat! Hex en TBMHiTLS heb ik erg hoog zitten, en vind ik geweldige albums.
De eerste 2 vrijgegeven nummers klinken alweer erg fijn. Met name the colour of poison. Heerlijke riffs! Heeft wel iets weg van black sabbath.

avatar van CWTAB
eerdere vrijgegeven nummers klinken terug erg goed (album zelf is nu al online te vinden), persoonlijk niet geweldig onder de indruk van de hoes (Earth heeft al lang een traditie voor prachtige hoezen).

Het vorige soloalbum van Dylan was voor mij een ietwat gemiste kans (slechte studioalbums heeft hij onder de noemer Earth nog niet uitgebracht)

avatar van aminam19
Gisteren het album 2x in zijn geheel beluisterd en het bevalt mij erg goed.
Het ligt wat dichter bij carlson zijn laatste solo plaat dan het oudere werk van earth, maar dat pakt goed uit. Het is terug naar de basis, alleen dylan zijn gitaar en adrienne davis op de drums.
Een uur lang vind ik ook een strakke speelduur voor een earth album met 10 tracks, en het zijn vooralsnog de "kortere" nummers die het meeste indruk maken, en een wat ander geluid laten horen (colour of poison bijvoorbeeld). De lange nummers op dit album zijn sterk, maar tegen het einde merkte ik toch dat ik het allemaal iets vond voortkabbelen. Ik had soms het gevoel dat er wat miste en dat het allemaal net wat spannender had gemogen. Dit heb ik nog niet eerder gehad met een earth plaat, klein minpuntje. Maar nog steeds een ruime 4*.

avatar van aminam19
7 november live te bewonder bij Le guess who, in TivoliVredeburg! Kaarten in the pocket!

avatar van Supersid
Goeie hoor!

avatar van dix
dix
CWTAB schreef:
.. persoonlijk niet geweldig onder de indruk van de hoes...

Ja en nee. Prachtige foto, geen artwork.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Earth - Full Upon Her Burning Lips - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Earth - Full Upon Her Burning Lips
Je moet er iets mee hebben, maar als je er iets mee hebt zijn de drones van de legendarische Amerikaanse band Earth weer van een bijzondere schoonheid

Na stadgenoten Sunn O))) komt nu het legendarische Earth met een aantal even bedwelmende als beeldende gitaar drones op de proppen. Het zijn drones die wat minder donker en wat melodieuzer zijn dan die van Sunn O))), maar het is nog altijd muziek waar je iets mee moet hebben. Als je er iets mee hebt, blijkt ook het nieuwe album van Earth weer een fascinerende luistertrip vol geweldig gitaarwerk en avontuurlijke drumpartijen. Het is muziek die je langzaam maar zeker de wereld van Earth in sleept en dat is een wereld waarin gitaarklanken bedwelmen en hypnotiseren met een fascinerend album als resultaat.

Ik werd vorige maand zeer aangenaam verrast door Life Metal van de Amerikaanse band Sunn O))). De band had misschien maar een paar akkoorden nodig voor haar door elektrische gitaren gegenereerde drones, maar hoe vaker ik naar Life Metal luisterde, hoe meer de gitaarpartijen van Sunn O))) tot leven kwamen en hoe fascinerender de muziek van de band uit Seattle werd.

Sunn O))) begon ooit als een tribute band en eerde als tribute band de muziek van het eveneens uit Seattle afkomstige Earth. Earth debuteerde in 1990 en heeft inmiddels een aardig stapeltje albums op haar naam staan. Het zijn albums waar ik er eerlijk gezegd niet één van ken, want waar Sunn O))) werd geinspireerd door de muziek van Earth, heeft de muziek van Sunn O))) me nieuwsgierig gemaakt naar het werk van Earth.

Earth was de afgelopen jaren niet erg actief, maar bracht deze week een nieuw album uit. Op Full Upon Her Burning Lips horen we vooral lid van het eerste uur Dylan Carlson, die tekent voor fascinerende gitaarpartijen, maar hij deed ook dit keer weer een beroep op drumster Adrienne Davies, die inmiddels ook al een tijdje mee draait binnen Earth.

Full Upon Her Burning Lips opent met een ruim 12 minuten durende track, waarin we direct horen wat Earth te bieden heeft. Net als Sunn O))) vertrouwt ook Earth op door elektrische gitaren gegenereerde drones. Het zijn drones die bij Earth net wat melodieuzer en minder donker klinken, waardoor Full Upon Her Burning Lips toch flink anders klinkt dan Life Metal van Sunn O))).

Naast fascinerende gitaarmuren van Dylan Carlson horen we eigenlijk alleen de avontuurlijke drumpartijen van Adrienne Davies, maar toch is de muziek van Earth geen moment saai. Ruim een uur lang betovert Earth met geweldig gitaarwerk en fraai ondersteunende drums.

Net als het laatste album van Sunn O))) heeft ook het nieuwe album van Earth genoeg aan een paar akkoorden en het zijn akkoorden met een bezwerende of zelfs hypnotiserende uitwerking. Het tempo ligt laag, waardoor de gitaarpartijen van Dylan Carlson je langzaam maar zeker opslokken. Het zijn prachtig melodieuze gitaarpartijen, maar het zijn op hetzelfde moment meedogenloze drones die alles wat voor de voeten komt plat walsen.

Full Upon Her Burning Lips is een album dat hopeloos verveelt wanneer je niets hebt met de muziek van Earth, maar wanneer je de schoonheid hoort in de gitaarpartijen van de band uit Seattle is het een album dat steeds meer indruk maakt. Het is ook een album dat je langzaam maar zeker in een andere gemoedstoestand probeert te brengen en bij mij is dat zeker gelukt.

Ik dacht tot voor kort dat ik niets had met dit soort gitaar drones, maar na het uitstekende album van Sunn O))) is ook het nieuwe album van Earth er een die maar aan kracht en betovering blijft winnen. Erwin Zijleman