VR Sex - Human Traffic Jam (2019)

Electronic / Rock
Label: Dais

1. Surrender (5:38)
  2. Downgrade (3:39)
  3. An Epiphany in Gridlock (1:23)
  4. Sacred Limousine (5:48)
  5. Maiden China (5:08)
  6. Psycho Cybernetiks (3:59)
  7. Cheek Detritus (4:08)
  8. Facts Without Faces (6:04)
  9. Corridor (Epilogue) (8:11)
avatar van E-Clect-Eddy
Alhoewel ik nog geniet van de nieuwe van Hapax - Monade (2019) is dit een heel fijne eerste beluistering.

Deathrock aldus Discogs en volgens hun eigen Bandcamp pagina: Punk, Ambient, Post-Punk, Power Pop, Synth Punk. Dat Ambient zit hier en daar in de intro's van de nummers. Punk en Power Pop passen minder goed, Post-Punk / Synth Punk passen veel beter. En de zang doet net als dat bij Hapax wat denken aan Gothic Rock bands. Lekker smerig gespeeld.

Favoriet: Maiden China
Terwijl op Last.fm Surrender en Sacred Limousine het meest populair zijn.

ROZZ
Ik vind dit beter dan het nieuwe album van Drab Majesty. Zijn dan ook niet voor niets twee verschillende projecten van dezelfde artiest. Goed debuut dit.

avatar van Alicia
Streep 'melancholie' en 'dromerig' weg! Verstop 'melodie' in de onderste lade, voeg een bijna ondoordringbare, monotone bak herrie toe plus zware vervorming van de zangpartijen en... voilá, je zit meteen in het andere hoofd van Andrew Clinco. In het chaotische hoofd welteverstaan en daar moet je van houden. Soms kan ik het heel even hebben, maar nu toch maar liever niet!

ROZZ
Is wel erg hard opgenomen, viel me ook al op. Komt het geluid niet helemaal ten goede.

avatar van E-Clect-Eddy
Ben wel te spreken over dat "hard opgenomen" volgens mij het ruige en kille geluid van acts zoals Alien Sex Fiend, Christian Death en Bauhaus?

Was destijds niet zo een fan van dat geluid maar deze van Andrew Clinco bevalt goed... voornamelijk omdat hij dat gitaargeluid heeft of imiteert van Marco Pirroni de belangrijke man naast Spear of Destiny / Adam Ant - de man die regelmatig ook Sinéad O'Connor bijstond op haar albums.

Dat gejaagde geluid van Maiden China is heerlijk, single waardig.

E-Clect-Eddy schreef:

Het 'harde geluid' stoort mij ook niet. Overeenkomsten met Christian Death hoor ik hier ook terug.

avatar van E-Clect-Eddy
Dat gepraat in Psycho Cybernetiks doorbreekt wel de lekker opgebouwde sfeer van de eerste helft.

En de lange Ambient-achtige / instrumentale afsluiter Corridor (Epilogue) had ook niet gehoeven, of minstens wat korter. Zonder die 2 tracks zou dit album heel snel 4* hebben gescoord.

Maiden China is ook alweer zo'n woordgrapje bedacht ik me net (Made in China).

ROZZ
Die afsluiter had voor mij ook niet gehoeven. De rest is oké.

ROZZ
Hoe vaker ik dit draai hoe beter het wordt. Dit is meer gothic/death rock dan postpunk en kon zomaar een nieuw album van (de vroege) Christian Death of Mephisto Walz zijn. De afsluiter Corridor geeft wel wat rust na al het loeiharde geweld. Interessante kant van Andrew Clinco die me beter bevalt dan de laatste van Drab Majesty. De spoken-word-songs zijn een aanklacht tegen al het uiterlijk vertoon van deze tijd en de vervreemding van de mens.

avatar van E-Clect-Eddy
Ik sla, tegen mijn gewoonte en tegen mijn zin, enkele nummers van dit album regelmatig over. De rest is erg fijn.

E-Clect-Eddy schreef:
De rest is erg fijn. Naast de opener en Maid in China ook Sacred Limousine met An Epiphany in Gridlock als intro.

Ook mijn favoriet.

Het uit Los Angeles afkomstige Vr Sex is een donkere gevalletje vleermuizen gothic, tegen het ziekelijke hondsdolheidsvariant aan. Er wordt de luisteraar een negatief zelfbeeld aangepraat, waarbij de illustratieve doom het nog lekker zwart inkleurt. Het brein achter deze band is de duizendpoot Noel Skum, een pseudoniem voor Andrew Clinco, die buiten de zang ook voornamelijk zelf de overige muzikale bagage inbrengt. Volgende maand zal hij onder weer een ander alter ego, namelijk dat van Deb Demure actief zijn. Dan verschijnt Modern Mirror, de nieuwe plaat van moederschip Drab Majesty. Als een parasiet verplaatst hij zich van het ene project naar een ander. Op Human Traffic Jam krijgt hij hulp van Z. Oro op drums en Mico Frost die verantwoordelijk is voor de bas en keyboardpartijen. Namen die zo zouden passen bij duistere actiefiguren die van onder de toonbank aan de volwassen bezoeker van een gespecialiseerde speelgoedzaak worden verkocht. Human Traffic Jam is de eerste bloederige nageboorte.

Na de overwaaiende echo soundscapes van Surrender waan je jezelf al na een halve minuut in de kelders van een alternatieve club. Vergezeld door identiek donker geklede menselijke bloedzuigers wordt er stereotiep gedrag vertoont op de kapotte neon dansvloer. Met monotone bewegingen wordt je bedwelmd door de naargeestige postpunk. Vr Sex laat een hardere dromerige sound horen, met daarin ruimte voor ontregeld gitaarwerk en statische drums. Als een ontwaakte zoon van Dracula voegt Noel Skum daar de nodige diepe vocalen aan toe. Welkom in zijn persoonlijke nachtmerrie. De meer tot noise vermurwde industriële klanken en drumcomputer gevormde Downgrade haakt hier als bindend prikkeldraad prettig op in. Een pijnlijke geluidsexplosie vervolgt in het instrumentale vernietigende Epiphany in Gridlock, wat muteert in het dansbare door de bas gedragen Sacred Limousine. De cybertrash van het punkie Maiden China wil met de rockende begeleiding enige variatie toevoegen. Hier komt de boodschap van het beoogde concept nog het beste naar voren. De machine die het denkvermogen van de mens bepaald en beïnvloed.

De voice over in Psycho Cybernetiks is van de revolutionaire vooruitstrevende mindfulness aanhanger Maxwell Maltz. Deze naar hem genoemde therapeutische aanpak om met een positief zelfbeeld aan de slag te gaan, dateert al uit 1960, maar is pas de laatste tien jaar groter opgepakt. Blijkbaar komt Noel Skum tot de ontdekking dat hij de toehoorder moet behoeden voor een opkomende depressie. Hiermee benadrukt hij dat er altijd een uitweg te vinden is in een vastgelopen bestaan. Met een New Age getinte zwaar aangezette omlijsting wordt dit nogmaals benadrukt. Met gemak wordt hier de nodige dreiging aan toegevoegd, waardoor alle goede voornemens al snel zijn plat gewalst in het cyberpunk werkstuk Cheek Detritus. De kille synths van Facts Without Faces worden door de blikken percussie een stuk luchtiger opgeklopt tot een toegankelijke song. Al blijft de regenboog verscholen achter grijze donderwolken. Die breken langzaam doormidden om plaats te maken voor het hemelse lang uitgewerkte instrumentale Corridor (Epilogue). Al badend in het zweet ontwaak je, niet wetend of je deze trip daadwerkelijk hebt mee gemaakt of dat het een vervelende ervaring van gezichtsbedrog is geweest.

Human Traffic Jam belichaamt het vervreemdende nachtleven van praktijken die het daglicht niet kunnen verdragen. De keerzijde van de overdag zo bruisende metropool. Sinds actrice Peg Entwistle in 1932 zelfmoord pleegde door van de H van Hollywood Sign te springen, blijkt dat deze plaats ook een andere duistere kant heeft. Noel Scum vertaalt de achterkamer seks uit de jaren tachtig naar het dagelijkse eenzame internet gebeuren. Ondanks dat iedereen steeds individueler leeft, heeft men via de digitale netwerken juist steeds meer contact met de anonieme buitenwereld. De leefbaarheid van de scene, getuige de vele darkwave festivals, wil ook de bij Vr Sex aanwezige overheersende galmende brei niet in het voordeel werken. Gelukkig stoppen ze er halverwege genoeg variatie in, wat in het voordeel uitvalt. Een goede hedendaagse visie op het treurloze bestaan, maar dan wel gezien door het achterhaalde retro Big Brother Is Watching You van George Orwells 1984.

Vr Sex - Human Traffic Jam | Electronic | Written in Music - writteninmusic.com