Tyler Childers - Country Squire (2019)

Country
Label: Hickman Holler

1. Country Squire (3:21)
  2. Bus Route (3:07)
  3. Creeker (5:01)
  4. Gemini (2:32)
  5. House Fire (3:52)
  6. Everlovin' Hand (4:38)
  7. Peace of Mind (4:42)
  8. All Your'n (3:38)
  9. Matthew (4:13)
avatar van Germ
Germ (crew)
Prima countryplaat, van het soort waarmee ik thuis de woonkamer binnen no-time leeg krijg.
Maar fans van pure country kunnen dit album zorgeloos aanschaffen.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Tyler Childers - Country Squire - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Tyler Childers - Country Squire
Tyler Childers maakt wederom diepe indruk met een traditioneel aandoend maar volstrekt tijdloos countryalbum dat groeit en groeit

De Amerikaanse muzikant Tyler Childers leverde eind 2017 een ijzersterk countryalbum af, dat terecht warm werd onthaald. Country Squire borduurt voort op zijn voorganger en is minstens even sterk. Ook het nieuwe album van Tyler Childers is voorzien van een warm, gloedvol en volstrekt tijdloos geluid, staat vol met songs die na een paar keer horen memorabel zijn en overtuigt met vocalen die perfect kleuren bij het mooie geluid op het album. Country Squire klinkt bij eerste beluistering als een album dat je al decennia kent en koestert en dat is knap. De afgelopen jaren zijn flink wat nieuwe countryhelden opgestaan. Tyler Childers bewijst met Country Squire dat hij een plekje tussen deze nieuwe helden verdient.

Tyler Childers kreeg eind 2017 in de Verenigde Staten de handen op elkaar voor zijn uitstekende tweede album Purgatory, dat door de Amerikaanse muziekpers werd geschaard onder de betere countryalbums van het jaar.

Het album verscheen begin 2018 ook in Nederland en ook hier werd het album van de Amerikaanse muzikant enthousiast onthaald.

Tyler Childers liet op Purgatory een wat traditioneel aandoend countrygeluid horen, maar het was ook een countrygeluid dat aansloot bij dat van nieuwe countryhelden als Sturgill Simpson (die het album produceerde), Chris Stapleton, Colter Wall, Brent Cobb en Corb Lund.

Op zijn nieuwe album Country Squire, wederom geproduceerd door Sturgill Simpson, gaat de muzikant uit Paintsville, Kentucky, verder waar hij in 2017 ophield. Ook Country Squire zal zeer in de smaak vallen bij liefhebbers van traditionele country, maar ook liefhebbers van alternatieve of rauwere countrymuziek zullen het nieuwe album van Tyler Childers waarschijnlijk wel kunnen waarderen.

Purgatory ontleende een belangrijk deel van zijn kracht aan de verzorgde en bijzonder fraaie instrumentatie en deze is ook op Country Squire dik in orde. Tyler Childers kiest ook dit keer voor een vol geluid waarin gitaren, piano en een pedal steel zorgen voor een fraaie basis, waar de wederom nadrukkelijk aanwezige viool vervolgens prachtig doorheen snijdt. Country Squire klinkt net als zijn voorganger warm en gloedvol en tovert bijna onmiddellijk fraaie beelden van road trips door de Verenigde Staten op het netvlies.

Het geluid van Tyler Childers sluit aan op de country zoals die een aantal decennia geleden werd gemaakt, maar de muzikant uit de Appalachen schuwt ook een net wat rauwer of psychedelisch aandoend geluid niet. Muziekliefhebbers met een allergie voor traditionele country moeten niet aan dit album beginnen, maar een ieder met een zwak voor Amerikaanse rootsmuziek hoort op Country Squire veel moois.

Het geluid op het album is prachtig, maar ook de songs van Tyler Childers en zijn verhalen zijn van hoog niveau. Country Squire is zo’n album dat je bij eerste beluistering al jaren lijkt te kennen, maar het is ook een album dat steeds wat meer indruk maakt. Het is deels de verdienste van het bijzonder mooie en aangename geluid op het album, maar ook de prima stem van de Amerikaanse muzikant draagt flink bij aan de kwaliteit van het album.

Purgatory vond ik bij eerste beluistering net wat te traditioneel en ook bij eerste beluistering van Country Squire had Tyler Childers me niet direct te pakken. Wanneer je eenmaal in de ban raakt van dit album, en dat gebeurde bij mij na twee of drie songs, is de bezwering echter snel compleet en ontvouwt zich een volstrekt tijdloos rootsalbum dat net zo goed in de jaren 70 als in het heden past.

Purgatory groeide na de eerste aarzeling uit tot mijn favoriete rootsplaten van 2018 en ik heb het idee dat Country Squire dezelfde route gaat afleggen. Dat ik Tyler Childers inmiddels schaar onder de smaakmakers binnen de countrymuziek van het moment zal inmiddels duidelijk zijn. Erwin Zijleman

avatar van Proton
Op 27 augustus om 21:30 uur gratis live te bewonderen tijdens "Cultura Nova" te Heerlen in de spiegeltent (voor de schouwburg)

avatar van frolunda
Ga Tyler Childers de laatste tijd steeds meer draaien en waarderen en ook dit derde album van de Country zanger uit Lawrence County, Kentucky luistert weer heerlijk weg.
Zijn sound is in feite vrij traditioneel maar mede door de folk en (vooral) bluegrass elementen ontstaat er een hele mooie combinatie die compleet wordt gemaakt door Tyler's warme,sympathieke en redelijk unieke stem.
Tevens is Country Squire een veelzijdig album waar hele mooie ballades als Piece of mind,waar de geest van Gram Parsons rond waard afgewisseld worden met swingende bluegrass als Everlovin' Hand.Zelfs the Eagles (uit hun begin periode) komen nog even om de hoek kijken in het geweldige All Your'n.
Ook de productie van,opnieuw Sturgill Simpson is uitstekend verzorgd zodat ik niets anders kan dan concluderen dat ook dit derde album van Tyler Childers andermaal een voltreffer is.

avatar van Cor
Cor
Authentieke en pakkende country van Tyler Childers, approved by Sturgill Simpson. Hij doet niet moeilijk en is niet uit op effectbejag. Lekker spelen en gaan!