Khruangbin - Hasta el Cielo (2019)

Reggae / Pop
Label: Night Time Stories

1. With All the World (3:43)
  2. Sisters & Brothers (4:00)
  3. Mary Always (3:14)
  4. Four of Five (4:17)
  5. How I Love (4:36)
  6. Sunny’s Vision (3:39)
  7. A la Sala (4:20)
  8. The Red Book (3:12)
  9. Order of Operations (4:26)
  10. Hasta el Cielo (6:41)
  11. Rules [Scientist Dub] * (4:28)
  12. Cómo Te Quiero [Scientist Dub] * (4:01)
avatar van Ducoz
Dub album van de laatste plaat van Khruangbin.

De muziek leent zich uitstekend voor dub-versies. Je merkt echter wel dat er hier (duhh) is gedubt met popmuziek en de origine geen reggae is. Dat maakt het ern beetje tot een lichtgewicht en merk je dat vooral aan de bas. Die is wat compact en flubberig, niet al te erg. Voor de doorgewinterde dub/reggae verzamelaar zal dit het net niet zijn.

Daarvoor is net even een te 'standaard' pakket aan dub-geluidseffecten uit de kast te trekken. Daarmee is het meeste wel gezegd denk ik. Het resultaat is een verfrissende plaat die het vooral goed zal doen op de warme zomeravonden. Je zou het kunnen zien als cash-in op het succes van Con Todo el Mundo. Een toevoeging aan het oevre van Khruangbin is dit zeker en is het net te vernuftig (er staan ook twee mixen van Scientist op) gedaan om niet te beluisteren.

De hoes vind ik prachtig.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Net als Peaking Lights dat eerder deed, ziet Khruangbin in hoe geschikt hun lome lo-fi pop is voor dubmixen. Dat ze ook weten hoe ze zo'n remix aan moeten pakken lieten ze al zien met de heerlijke dub van hun samenwerking met Maribou State, en dat kunstje doen ze hier een heel album lang dunnetjes over. Het resultaat is een, wat mij betreft puike, zomerse dubplaat.

Ik wil nog wel even opmerken dat de versies van Scientist superieur zijn aan die van de band zelf. Die had dit hele album wel mogen verzorgen.

avatar van E-Clect-Eddy
Ben niet (meer) zo van de instrumentale albums (en nog minder DUB) maar op Khruangbin's Con Todo el Mundo stonden wel een paar nummers die goed vielen.

Deze Dub doet vooral denken aan Latijns-Amerikaanse albums die de afgelopen jaren uit kwamen die een revival deden van 60s en 70s psychedelische muziek en Reggae variant die nu als Cumbia bekend staat maar toen nog wat andere naampjes droeg.