Esoteric - A Pyrrhic Existence (2019)

Label: Season of Mist

1. Descent (27:39)
  2. Rotting in Dereliction (15:51)
  3. Antim Yatra (4:40)
  4. Consuming Lies (15:16)
  5. Culmination (19:03)
  6. Sick and Tired (15:46)
De nieuwe Esoteric, hun eerste in iets van 7 à 8 jaar. Tempus fugit merk ik dan. Moeilijke titel weer, Pyhrric Existence, een heuse 2cd of zelfs 3lp, uit via Seasons of Mist. Wat kan ik schrijven als eerste hier om anderen wellicht een wake up call te geven, want ja, poeha zeg, wat is ie weer mooi, wat is ie weer goed. Voor mijn gevoel wellicht hun beste, zeker qua productie en sound ja. Overrompelend geheel van bijna 100 minuten. En bedenk, slechts 6 nummers in dit tijdsbestek. Uitgerekte songs dus. De eerste hakt er dan ook meteen in, Descent duurt ff net geen half uur. En als je dit meeslepend stuk muziek hebt gehoord, besef je nog niet goed wat je hoort en dat er nog 5 tracks zullen volgen. Is wel een hele zit, voordeel van de 3 lp dan, het kan zo makkelijk in delen ja. Wellicht nodig ook. Ultra trage doom, muren van gitaar geweld dalen naargeestig op je neer. Maar daarin ook accenten van pure schoonheid, zeker op de rustiger passages, yep, zijn er ook ja. Al hun andere cds staan hier al lang, deze dan op vinyl. Machtige plaat geworden en wellicht de verrassing van dit jaar. Een topper, een blijver. Zal hoog scoren bij mij. Denkelijk top 5 notering. Laat je meevoeren op dit overdonderend geheel wat je laat onderdompelen in furie en schoonheid. Veel meer tegenstellingen vind je niet zo snel terug binnen een enkele release.

avatar van B.Robertson
Met de invallende schemer en sfeerverlichting aan lijken de omstandigheden goed om een psychedelische doomtrip van Esoteric te ondergaan. Na de aanvankelijke release niet uit het oog verloren en onlangs uit de sales bij ene Bol geplukt. Op vinyl welteverstaan. Zeer luxe klaphoes en iedere track heeft een plaatkant. Zal me benieuwen wat voor moois deze inspirerende reis gaat brengen.