Bruce Soord - All This Will Be Yours (2019)

Label: Kscope

1. The Secrets I Know (2:24)
  2. Our Gravest Threat Apart (4:14)
  3. The Solitary Path of a Convicted Man (3:44)
  4. All This Will Be Yours (6:04)
  5. Time Does Not Exist (3:33)
  6. One Misstep (4:00)
  7. You Hear the Voices (6:54)
  8. Cut the Flowers (4:35)
  9. One Day I Will Leave You (5:17)
  10. The Secrets I Know [Acoustic Version] * (2:14)
  11. Our Gravest Threat Apart [Acoustic Version] * (4:46)
  12. The Solitary Path of a Convicted Man [Acoustic Version] * (3:41)
  13. All This Will Be Yours [Acoustic Version] * (4:42)
  14. Time Does Not Exist [Acoustic Version] * (3:37)
  15. One Misstep [Acoustic Version] * (3:45)
  16. You Hear the Voices [Acoustic Version] * (4:45)
  17. Cut the Flowers [Acoustic Version] * (3:21)
  18. One Day I Will Leave You [Acoustic Version] * (4:26)
  19. Take Your Pick of Their Beliefs * (3:23)
  20. Your Last Expression * (4:17)
avatar van legian
Ik werd gisteren volledig verrast door deze aankondiging. Eerste single klinkt wel weer erg fijn trouwens. The Solitary Path of a Convicted Man - YouTube

Van zijn vorige solo album heb ik ook erg genoten, dus ben benieuwd wat hij hier weet te brengen.

avatar van Alicia
Moet ik niet eens een keer de soloalbums van Bruce Soord van The Pineapple Thief beluisteren?

Was een opmerking van een medegebruiker van deze site aan mijn adres.

Ja, dat 'moet' ik eigenlijk wel als liefhebber! Ik heb deze albums dan ook maar gelijk op de luisterlijst gezet. Anders vergeet ik het wéér! Ben ook reuze benieuwd naar deze nieuwe!

avatar van legian
Tweede single All This Will Be Yours.

avatar van Alicia
Alvast twee mooie liedjes! Ik ga 'm halen, de nieuwe Bruce!

avatar van Leptop
Volgend jaar live te zien op Prognosis. Speelt ie vast dit album. Hamvraag: wie begeleidt er allemaal?

avatar van Alicia
Als je even niet kunt slapen, is de nieuwe van Bruce Soord een uitstekend alternatief. Hoewel ingetogen - ik krijg zelfs zo nu en dan dat laid back 'Your Wilderness' gevoel weer even terug - doet Bruce je toch niet al te snel opnieuw wegdoezelen. Daar is het muzikaal net iets te spannend, net iets te mooi voor!

LucidDream
TPT heb ik twee maal gezien, één keer Magnolia en laatst de Your Wilderness tour. Eerlijk is eerlijk, live is de band gegroeid. Mede ook vanwege de aanwezigheid van Gavin Harrison (die extra publiek aantrekt). Maar de lijzige zang van Bruce Soord gaat me helaas steeds meer tegenstaan. Zeker op z’n solo albums komt juist die nadrukkelijk naar voren. Maar goed, ik ga het toch maar weer eens proberen. M’n review volgt later.

avatar van legian
Ook zijn tweede solo plaat is weer genieten. De nummers nestelen zich langzaamaan steeds meer in het gehoor. Hij doet inderdaad wat denken aan Your Wilderness qua sfeer. Ook hier weet hij er weer een heerlijk sfeervolle ontdekking van te maken. Een perfecte plaat om bij weg te dromen. Heerlijk.

Helemaal mee eens.

avatar van Bonk
Inmiddels driemaal gedraaid en ook ben erg enthousiast. En dat verbaast en verrast me, want hoewel de laatste platen van The Pineapple Thief zeker niet slecht zijn, mis ik de echte ontwikkeling toch wel een beetje. Echt gegrepen werd ik niet meer, dus hier waren de verwachtingen ook niet zo hoog. Maar dit is zo'n plaat die je elke keer dat je hem beluistert je iets meer betovert en pakt. Terwijl het niet direct pakkende muziek op het eerste gehoor is. Ook de productie van de plaat is piekfijn in orde, waardoor hij erg goed en fijn klinkt. Topplaat dus!

avatar van ProGNerD
Ik sluit me helemaal aan bij Alicia en legian hierboven => heerlijke plaat om even rustig te luisteren tussen alle mooie, ruigere prog(metal) albums die de laatste tijd ook uitkomen...

Hoewel er ook een paar "makkelijke" nummers op staan, is dit na 4x luisteren inderdaad een oase van een plaat, vaak verstilde, sobere nummers, voorspelbare maar mooie opbouw waardoor Bruce's stem en vooral de percussie prachtig uit de verf komen. The solitary man is helemaal schitterend. Veel betere plaat dan zijn eerste soloproject. En dat terwijl ik ergens las dat hij deze plaat nu eenmaal "moest" opnemen omdat het in z'n contract stond.....

avatar van Broem
Album een tijdje geleden voorzien van 4* en daarna niet veel meer gedraaid. Onterecht. Vandaag nog eens lekker de revue laten passeren en ik blijf aangenaam verrast. Minder prog dan zijn werk met The Pineapple Thieves maar uiterst genietbaar. Een lekkere rockplaat die voorbij vliegt voordat je het in de gaten hebt. Dat wilde ik nog ff kwijt. Carry on Bruce

avatar van Jumpjet
Prachtig album, deze luister ik graag tijdens de spaarzame momenten van ontspanning na een drukke week.
Nog niet zo heel lang geleden was ik bij een concert van The Pineapple Thief in de Melkweg, vond het dik in orde allemaal, maar toch kon de band mijn (te) hoog gespannen verwachtingen niet helemaal waar maken.
Bruce Soord solo overtuigt echter wel degelijk met zijn ingetogen, soms bijna 'verstilde' songs.
Doet mij hier en daar denken aan David Silvian (Secrets of the Beehive, Brilliant Trees)

legian schreef:

Your Wilderness van PT vind ik een zeer mooi plaatje. Ga deze cd toch eens uitchecken , want de reacties en score zeggen toch wel dat deze solo plaat wel meer dan oke is

avatar van clayhill
Voor mij, plaat van het jaar ! De akoestische cd behorende bij de Deluxe Editie is ook zeer de moeite waard.

avatar van Supersid
Sterke groeiplaat die mij meer en meer plezier bezorgd met elke luisterbeurt. Eén van de platen van 2019, zonder meer...

avatar van blur8
Omdat The Pineapple Thief in albumwaardering uiteindeling nooit boven de 3,5 * uitkomt, deze solo van Bruce nooit echt beluisterd. Voordeel van het thuis-amusement dat deze dan alsnog boven komt drijven.
En inderdaad per luisterbeurt is er groeiende waardering. En dat terwijl ik "Progressieve rock" meestal een achterhaalde muziekstroming vindt. Dit is veel te prettig om op een zondagmiddag rustig te beluisteren.
Fijnste tracks zijn 1 t/m 5, maar zet de rest al niet meer af.

avatar van Leptop
Prog kent veel gezichten. Dit is m.i. nauwelijks prog te noemen. Het ligt dichter aan tegen de Engelse Indie dan de albums van The Pineapple Thief, hoewel ook daar vaak geen duidelijke prog als uitgangspunt wordt gehanteerd. Er is wel sprake van progelementen. Snappie?

avatar van notsub
Dit is een mooi ingetogen CD van Bruce Soord en een rustgevende ervaring, die zo op zijn tijd welkom is. Hij onderscheidt zich solo van de The Pineapple Thief, maar het ligt direct in het verlengde daarvan. Ik had toch op meer eigen identiteit gehoopt, maar het zit zeker goed in elkaar. Zijn band heeft toch echt mijn voorkeur.

De muziekwereld is er eentje die bol staat vol pretentieuze verlokkingen en aantrekkelijke aanbiedingen om het solo pad te bewandelen. Waarbij veel frontzangers de mist in gaan door hun ego flink op te schroeven met een halfslachtige soloplaat, lukt het Bruce Soord simpelweg eenvoudig genoeg om het constante niveau vast te houden. De belevingswereld die hij opgezet heeft met zijn collega’s van The Pineapple Thief is vrijwel niet meer terug te horen. Deze progrockers nieuwe lichting gaan onverstoorbaar door met het creëren van mooie platen, waartussen Soord de vrijgekomen ruimte invult met verrassende sterke samenwerkingsverbanden als de heftige electronoise van Wisdom Of Crowds en zijn eenmansprojecten. Hij vermijdt hiermee de uitgezette lijn die is uitgestippeld is met het groeipareltje Magnolia.

Het is allemaal weer wat kaler van opzet dan zijn pop gerichte debuutalbum welke passend zijn naam als titel draagt. Met minder dominant aanwezige instrumentatie wordt er een totaal andere sfeer opgeroepen. Met het etiket luistermuziek laat hij de muziekliefhebber kennis maken met zijn eigen nachtelijke droomwereld. All This Will Be Yours is er eentje voor de late uurtjes, waarbij alle invloeden van buitenaf tot een minimum terug gebracht zijn. Beschouw zijn eerste plaat maar gerust als voorstudie voor het resultaat dat hij nu voorschotelt.

Wel wordt er de nodige elektronica ingezet om zijn folky singer-songwritergeluid een hedendaags karakter mee te geven. De overgangen verlopen hierdoor net een stuk vlekkelozer, waardoor het zich gemakkelijk als een geheel laat luisteren. Sterker nog, het mag zelfs gezien worden als een verbreding van het bandgeluid van The Pineapple Tree, maar dan zonder de complexe uitspattingen. Door zijn gevoeligheid openbaarlijk bloot te stellen, stelt hij zijn positie als clubmuzikant veilig. Hiermee kan hij op gemak een uitgebreide stedentrip ondernemen, waarbij hij als veredelde troubadour zijn geld bijverdient in de kleinere concertzalen.

Er zit een goede ingecalculeerde opbouw in, waarbij de basis sober en minimalistisch is. The Secret I Know wordt ingekleurd met stemmig akoestisch herhalend gitaarspel om hier met vervolgens fragmentarische samplers pulserende tegendruk aan te geven. Er hangt een aangename prettige dreiging overheen, die aast om op het juiste moment een opening te vinden om daadwerkelijk toe te slaan. Met muzikale speldenprikjes wordt je getriggerd, en stap voor stap verder meegenomen in het intrigerend samenspel.

Hoe wonderbaarlijk is het dat voor dit prachtige gegeven slechts een iemand verantwoordelijk is. De veelzijdigheid van Soord komt hier prominent naar voren, en worden niet ondersneeuwd door de overige vier sterspelers van The Pineapple Thief. Die persoonlijkheid hoor je erg sterk terug, zeker in de intieme opgebouwde passages. Wil in het eerste gedeelte vooral het heldere gitaarspel veel indruk maken, later is dat de verrassende switch naar het net zo mooie toetsenwerk. Die omschakeling is het beste hoorbaar in het sleutelnummer All This Will Be Yours, waar na het geweldige intro de beats invallen om het vervolgens met een ruig rockende slidegitaar sound af te ronden.

De dreampop ondergaat een indrukwekkende metamorfose en ontwikkelt zich tot een meer duistere coldwave variant. Hiermee zoekt hij enigszins aansluiting op het Wisdom Of Crowds gebeuren, al is nu de kracht meer ondergeschikt aan de schoonheid. De donkere uithoeken van zijn kunnen worden al bezocht in de futuristische ontdekkingsreis van You Hear the Voices, maar komen volledig tot ontplooiing in het volgroeide Cut the Flowers. Hier zijn de invloeden van deze gemuteerde synthpop benadering het beste hoorbaar. Nog meer dan bij The Pineapple Thief laat Bruce Soord zijn Duitse roots weerklinken, waar dit genre en verwanten nog bijna net zo groot is als in zijn hoogtijdagen. Een prachtige schemerlampplaat!

Bruce Soord - All This Will Be Yours | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van Rainmachine
Heb dit album (vinyl) nu al de hele week op repeat staan, en eerlijk is eerlijk, dit is een prima solo album van Bruce Soord. Wat volwassener dan de debuutplaat en qua sfeer een heerlijk album om naar te luisteren zo na de avondspits stress. Het is allemaal zeer herkenbaar en zeker voor Pineapple Thief liefhebbers een must have. Ik vind dat hij hier wel een eigen signatuur neer weet te zetten en zoals deze mag hij meer maken. Dikke 4 sterren voor deze meer dan prima plaat.

avatar van Alicia
Mooi! Een nieuw liedje van Bruce Soord - Dear Life - ziet het levenslicht op 28 juli as.

avatar van Leptop
En in september live te zien en te horen in Nederland .

avatar van Alicia
En op 22 september as. het nieuwe album Luminescence op CD en vinyl.

Luminescence | Bruce Soord