The Who - WHO (2019)

1 stem

Label: Polydor

1. All This Music Must Fade (3:20)
  2. Ball and Chain (4:29)
  3. I Don't Wanna Get Wise (3:54)
  4. Detour (3:46)
  5. Beads on One String (3:40)
  6. Hero Ground Zero (4:52)
  7. Street Song (4:47)
  8. I'll Be Back (5:01)
  9. Break the News (4:30)
  10. Rockin' in Rage (4:04)
  11. She Rocked My World (3:22)
  12. This Gun Will Misfire * (3:36)
  13. Got Nothing to Prove * (3:38)
  14. Danny and My Ponies * (4:02)
  • vanaf vrijdag 6 december te koop
avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Het hing al een tijdje in de lucht, maar het is nu bevestigd: een brandnieuw album van The Who.

Ball and Chain

Nummer staat ook bekend als "Guantanamo" en "Big Cigars".

avatar van Mssr Renard
Met Zak Starkey (zoon van Ringo Starr) op drums?

Mssr Renard schreef:
Met Zak Starkey (zoon van Ringo Starr) op drums?

Yep.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Cool - hij maakte een goede indruk toen ik ze de laatste keer live zag.

avatar van Poles Apart
Ondertussen zelf ook al een oude Zak aan het worden... 54 jaar inmiddels (zou je hem niet geven).

avatar van E-Clect-Eddy
Ball and Chain herinneringen aan Quadrophenia komen boven.

avatar van Poles Apart
De fans 13 jaar laten wachten op een nieuw album, waar hebben we dat recent meer gehoord?... - geproduceerd door Dave Sardy overigens.

Dit nummer spelen ze ook al tijdens hun huidige tour met orkest.
Redelijke song. Al zitten er wel overbekende aspecten van hun 70's tijd in. Maar er zit zeker nog wel wat vuur in.
Ben benieuwd. Daltrey en Townsend zijn nog vitaal en gretig. Live is het allemaal nog goed te doen.

avatar van devel-hunt
Zak Starkey, de zoon van Ringo Starr, is inmiddels vast lid van the Who, hij drumde ooit bij Oasis.
Leuk detail is dat hij niet leerde drummen van zijn vader, wat je zou verwachten. Maar van huisvriend Keith Moon die regelmatig over de vloer kwam.

devel-hunt schreef:

En zo is de cirkel weer rond. Starkey is ook de enige drummer, die zover dat al mogelijk is, qua stijl een beetje in de buurt komt van zijn leermeester.
Een stuk geschikter dan Kenney Jones en Simon Phillips.
Prima drummers, maar niet voor The Who.

avatar van nlkink
Zak Starkey is inderdaad een drummer die heel goed aansluit bij de dynamiek van slaggitarist Townsend, al vind ik dat met name Kenney Jones onterecht veel kritiek krijgt inzake zijn rol als drummer. Het materiaal van de twee studioalbums was niet direct het meest uitdagende werk ooit van de groep, al vind ik dat hij met zijn drumwerk op m.n. It's Hard stappen vooruit had gemaakt. En live kwam hij nog beter uit de verf.
Vandaag stond er in ons lokale dagblad dat Roger Daltrey WHO het beste album sinds Quadrophenia vindt. Dat zijn grote wootden, maar ik zou het al heel mooi vinden als de heren in de buurt van dat niveau komen.

Kenney Jones is een degelijke rockdrummer en deed het op zijn eigen manier bij The Who.
Een totaal andere drummer dan Moon The Loon. Veel minder van de drukte en een prima time keeper.
Maar Keith was net als Enthwistle en Townsend een uniek instrumentalist op zich binnen de groep.
Er ging wel degelijk wat verloren aan herkenbaarheid.
Maar Jones scheen op dat moment één van de weinig beschikbare drummers te zijn.
Blondie had Clem Burke en die had (achteraf) mijn voorkeur gehad. Maar in 1978 was Blondie erg hot, dus Burke zat wel goed daar. Ook een fijne explosieve slagwerker. Met alle respect verder voor Jones.

avatar van pmac
De hoes doet vermoeden dat ze inspiratie halen uit hun eigen verleden wat mooi is. Met de stem van Daltrey zit het ook nog steeds goed gezien zijn prima laatste solo album. Maar de eerste luisterbeurt van Ball and chain doet me eerlijk gezegd heel weinig. Ik hoop dat de rest wat spectaculairder wordt.

avatar van pmac
Een paar keer de single gehoord nu en het is toch wel lekker. Niet baanbrekend ofzo maar wel het heerlijke vertrouwde geluid.

avatar van pmac
In de nieuwe Mojo krijgt de cd alvast 4 sterren. Haal daar een halve ster vanaf en dan kom je toch op een zeer aardige plaat. Ik ben benieuwd.

Release....naar 6 December.

avatar van Poles Apart
Listen to The Who's new single I Don't Wanna Get Wise.

Met meer info over de vier bonustracks bij het album, waarvan er twee van origine demo's zijn uit de jaren '60.

avatar van Ducoz
Tja.

Het begint heel erg sterk. Daarna wordt het heel erg gewoontjes. Af en toe lijkt het alsof we in de 80s zijn aanbelandt. Krijgen we nog wat 3fm achtige popballades.

De bonustracks uit de 60s zijn erg goed. De afsluitende, countryachtige song is tenenkrommend. Roger zit daar vol door de autotune.. niet te doen.

Die autotune komt door de hele plaat nog wel terug, maar niet overheersend.

avatar van E-Clect-Eddy
Ik ook had al bij I Don't Wanna Get Wise het gevoel dat Roger zo af en toe hulp kreeg van de autotune.