Nick Cave & The Bad Seeds - Ghosteen (2019)

Australiƫ
Pop / Electronic
Label: Bad Seed

1. The Spinning Song (4:43)
  2. Bright Horses (4:52)
  3. Waiting for You (3:54)
  4. Night Raid (5:07)
  5. Sun Forest (6:46)
  6. Galleon Ship (4:14)
  7. Ghosteen Speaks (4:02)
  8. Leviathan (4:47)
  9. Ghosteen (12:10)
  10. Fireflies (3:23)
  11. Hollywood (14:12)
Ghosteen is eigenlijk het eerste album waar ik moeite mee begin te krijgen. Hoop niet dat dit een voorbode is. Cave immers liet na de opnamen van Nocturama en no more shall we part als eens vallen dat hij aan stoppen ging denken. Dat moment komt denk ik een stap dichterbij na Ghosteen

avatar van Slowgaze
Tegenvaller na het heel erg sterke Skeleton Tree, waarop ik Cave hoorde zoals ik hem nog niet eerder hoorde. Op Ghosteen staan genoeg dingen die ik interessant vind en die me ook raken, maar daar staat ook veel tegenover dat me koud laat. Cave lijkt hier gewoon zijn best niet te doen en zich al te gemakkelijk te wentelen in meanderende vormloosheid en trucjes die hij al eerder heeft uitgehaald. Het titelnummer bijvoorbeeld lijkt te bestaan uit drie, vier nummers - of aanzetjes daartoe - die min of meer aan elkaar geplakt zijn, zonder een echte opbouw. Voor 'Hollywood' geldt dat ook, al vind ik dat een spannender nummer met die vieze synthbas. Zo'n nummer als 'Waiting For You' is ook gewoon een archetypische Cave-ballad waarvan het een wonder is dat hij die nog niet eerder had geschreven en uitgebracht; had zo op pakweg The Boatman's Call gekund. Op andere momenten komen die eeuwige Warren Ellis-loops me de neus uit wanneer die praktische de hele muzikale begeleiding zijn, of zijn de teksten me echt te gemakzuchtig. Er zijn beklemmende momenten, maar ook veel kitsch en theater (die falset wanneer hij over Kisa begint, grenst aan het lachwekkende). Een heel punt minder dus dan Skeleton Tree, en dat terwijl ik het gewoon erg jammer vind om iemand als Cave een score onder de vier sterren te moeten geven (zie wederom het eveneens al te gemakzuchtige The Boatman's Call).

avatar van Niek
Valt mij vooralsnog flink tegen. Zeker part II, maar over het geheel is het wat minder bezield dan zijn eerdere werk. Het komt wat geforceerd over, alsof hij per se een magnus opus wilde maken, terwijl zoiets natuurlijk niet lukt als je het nadrukkelijk probeert. Ik hoor eigenlijk nergens iets nieuws (op de lengte van enkele tracks na dan misschien), wat op zich niet erg is, maar op het eerdere werk is het ook gewoon beter.

avatar van davevr
Ik vind het vooral nogal geforceerd, bombastisch en saai met momenten. Mooi als je echt op zoek bent naar een spirituele ervaring (en zo zijn er veel getuigen zijn soloconcerten), met de hogepriester Cave die de weg leid naar verlossing en je zielensvragen beantwoordt, met de nodige bombast.

avatar van Ludo
Iets teveel Enya ja. Maar mooi dat ie eens iets anders probeert, jammer dat vele Bon Ivertkes hem al voor waren gegaan.

avatar van Johnny Marr
Johnny Marr schreef:
De tweede helft doet mij dan weer heel wat minder. Snoozefestje hoor. Maar goed, de eerste luisterbeurt enzo.

Hollywood. Helemaal gevloerd.

Mijn 3e poging.
Ik kom niet verder dan het 3e nummer, trek het niet meer.
Dat achtergrondkoor of is het Ellis, wtf.
Pijn kan lijden tot prachtige platen (God Machine, Mount Eerie, the Apartments bv) maar deze komt bij mij niet binnen. Heb One more time with feeling ook gezien de dag dat ie uitkwam, zo pijnlijk, dat heb ik nu niet (meer).
Snap heel goed dat Nick deze plaat maakt, maar niets voor mij.
Idool, zag m voor het eerst in de Meervaart in 1984, ja ik kwam voor the Smiths, zeker zo'n 15 gigs van Nick gezien, velen legendarisch, hij komt zeker met 3 elpees in mijn top 50.maar deze laat ik lopen.

avatar van Venceremos
Om compleet te blijven toch maar aangeschaft.

avatar van dix
dix
Opmerkelijk hoe op Ghosteen het hoesontwerp en de electronische begeleiding met elkaar in symbiose zijn.

MrB
Waarom dit niet op 1 cd staat ... meneer Cave heeft lak aan het milieu/klimaat

avatar van De Siepel
Mooiste wat Nick Cave heeft voortgebracht. Dit album kan zo in het rijtje van Blackstar van Bowie en You want it darker van Leonard Cohen.

MrB schreef:
Waarom dit niet op 1 cd staat ... meneer Cave heeft lak aan het milieu/klimaat

avatar van Johnny Marr
Slowgaze schreef:

Die verdeling over twee cd's is complete aanstelleritus.

Neen, want de songs op de tweede cd zijn de ouders, die waren dus eerst. En de songs op de eerste cd zijn hun kinderen................

OK misschien een beetje dan. Maar ja fok it, als het maar bloedmooi is toch?

avatar van dix
dix
De Siepel schreef:

Dat waren beiden afscheidsalbums, beiden nét niet postuum uitgebracht. In dat rijtje passen Cake or Death van Lee Hazlewood en The Wind van Warren Zevon.

Deze hoort daar niet bij, Ghosteen is een rouwplaat, geen afscheidsplaat. Persoonlijk vind ik Ghosteen beter te vergelijken met A Crow Looked Back At Me van Mount Eerie: een persoonlijk werkstuk wat eruit móest maar waar ik als luisteraar bij op afstand blijf.

avatar van AbleMable
Slowgaze schreef:

Die verdeling over twee cd's is complete aanstelleritus.

Vind 't allemaal maar aanstelleritus.. Deze plaat in zijn geheel, zijn solo shows, zijn red hand website en het hele goeroegedrag wat ie ook op zijn distant sky toernee met de bad steeds ten toon spreidde. En ja ben altyd groot liefhebber van zijn werk geweest maar haak de laatste tyd af mede door die aanstelleritus.

Johnny Marr schreef:
Maar ja fok it, als het maar bloedmooi is toch?

Was het maar bloedmooi, in plaats van een beetje saai.

avatar van ohmusica
AbleMable schreef:

De Speld: Nick Cave schaamt zich diep voor zijn aanstelleritus. ‘Ik laat mij voortaan inspireren door mijn trouwe fans”

avatar van yorkethom
De Siepel schreef:

Ja, inderdaad een meesterwerk. Is de beste plaat van het jaar gebleken, voor mij.