Chromatics - Closer to Grey (2019)

Pop / Electronic
Label: Italians Do It Better

1. The Sound of Silence (3:16)
  2. You're No Good (4:52)
  3. Closer to Grey (2:44)
  4. Twist the Knife (3:27)
  5. Light as a Feather (3:36)
  6. Move a Mountain (3:12)
  7. Touch Red (5:12)
  8. Through the Looking Glass (1:42)
  9. Whispers in the Hall (3:24)
  10. On the Wall (8:21)
  11. Love Theme from Closer to Grey (2:40)
  12. Wishing Well (3:20)
avatar van MartinoBasso
Dit had waarschijnlijk niemand zien aankomen

avatar van Arrie
Ze beginnen weer met een cover? Ben uiteraard enorm benieuwd!

avatar van Poeha
Dit had ik niet zien aankomen.

avatar van E-Clect-Eddy
Maar de singles van de afgelopen maanden staan er dan weer niet op.

Wat is die hoes trouwens erg korrelig

avatar van Arrie
E-Clect-Eddy schreef:

Wat is die hoes trouwens erg korrelig

Ziet eruit als een esthetische keuze.

avatar van Dance Lover
Aparte zet na jarenlang op Dear Tommy/een compilatiealbum van al hun recente singles gewacht te hebben.....

Ben nochtans zeker benieuwd!

avatar van nico1616
Ik heb hier jaren naar uitgekeken, maar de Sound of Silence cover belooft al niet veel goeds ...
Op hun website te koop voor $1, zal er mij toch maar aan wagen

avatar van E-Clect-Eddy
Arrie schreef:
Ziet eruit als een esthetische keuze.

Ja, inderdaad, voor de beeltenis is dat niet vreemd, maar dat ze dan ook dit filter op de tekst toepassen...

Trouwens lullig voor de tekstschrijvers dat hun namen niet bij de credits staan op Spotify. Ook lastig om uit te vinden van wie de originelen zijn.

Voorlopig hoogtepunt Touch Red

E-Clect-Eddy schreef:

Voorlopig hoogtepunt Touch Red

Track 1 (Simon & Garfunkel) en 10 (The Jesus & Mary Chain) zijn covers, de rest niet.

avatar van MartinoBasso
Voor wie de draad (begrijpelijk) kwijt is, ik heb een tijdslijn mbt 'Dear Tommy' ontwikkelingen gemaakt :

2014
dec : 'Dear Tommy' wordt aangekondigd, plaat zou verschijnen voor 14 februari 2015

2015
jan: single 'Just like you'
mar: single 'I can never be myself when you're around'
apr: single 'In films'
sep: single 'Shadow'

2016
mei: ep 'Cherry' (re-release van 2013 ep, de titeltrack - oorspronkelijk uit 2012 - stond op de originele 'Dear Tommy' tracklist, maar zou verwijderd zijn)
aug: video 'Dear Tommy'
sep: video 'I can never be myself when you're around'

2017
mei: volgens de voormalige Chromatics-manager zou Johnny Jewel alle fysieke examplaren van 'Dear Tommy' vernietigd hebben na bijna verdronken te zijn
Hij zou de plaat opnieuw opgenomen hebben
mei: single/video 'Shadow', in een ietwat gewijzigde vorm, na de cameo in Twin Peaks
mei: alle andere hierboven genoemde songs worden van streaming platformen / youtube verwijderd

2018
mei: aankondiging dat 'Dear Tommy' in herfst 2018 zou verschijnen
mei: single/video 'Black walls'
jun: single/video 'Blue girl'
nov: ep 'Camera' (de titeltrack stond op de originele 'Dear Tommy' tracklist, maar zou verwijderd zijn)

2019
feb: single/video 'Time rider'
mar: IG comment dat de 'final takes' voor 'Dear Tommy' opgenomen zouden zijn
jun: IG comment dat ze 'final mixes' gaan afronden voor 'Dear Tommy'
sep: single/video 'I can never be myself when you're around (dezelfde versies als in 2015/2016)
oct: aankondiging en release van 'Closer to grey', waar geen enkel van hierboven genoemd nummer op staat

avatar van ArthurDZ
It's like getting a delightful present thrown through your window five years after you ordered a pizza that never arrived, aldus iemand op RateYourMusic. Ik ben benieuwd, ga deze luisteren van zodra ik thuiskom vanavond

In afwachting van Dear Tommy, dat begin 2015 uitkomt, deze al een paar keer beluisterd en het valt me niet tegen. Te vroeg voor een beoordeling maar lijkt me kwalitatief wat minder als Kill For Love, maar ook minder langdradig, al is dat niet per se positief of negatief bedoeld. Klinkt vaak dromerig, soms griezelig. Hmm.

avatar van Nakkie13
'On The Wall' doet me beetje aan 'Just Like Honey' denken trouwens. Dat is een positief iets. Heel optimistisch nummer voor Chromatics.

avatar van WesleyX16
Nakkie13 schreef:

Het is een Jesus & Mary Chain nummer. Vandaar. Een beetje uit dezelfde tijd ook. En ook heel goed uitgevoerd. Ik vind het album echter ietsje tegenvallen. En ik dacht Petals zal er ook wel op staan. Maar helaas.

avatar van Nakkie13
WesleyX16 schreef:

Hahaha, wow. Dat nummer kende ik helemaal niet - geen wonder dat ik het op Op Jesus and Mary Chain vond lijken.

Het album is wel een groeier. Begin m steeds mooier te vinden.

avatar van Johnny Marr
You're No Good = juist heel erg goed LEKKAAAAH ZEG!

avatar van thomzi50
Toffe plaat, die vooral goed begint maar uiteindelijk helaas wel een beetje bleekjes afsteekt tegen sommig eerder Chromatics-werk. (Dat eerdere werk is dan ook wel af en toe héél goed.)

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Chromatics - Close To Grey - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Chromatics - Close To Grey
Chromatics keren terug na een aantal jaren stilte en de muziek van de band heeft nog niets van zijn glans en mysterie verloren

Chromatics maakte een aantal jaren muziek in de marge, maar leverde in 2012 opeens een jaarlijstjesplaat af. Het maken van een opvolger bleek een zware bevalling, maar eindelijk ligt er dan een echt nieuw album. Closer To Grey klinkt wat lichtvoetiger dan zijn voorganger en bevat meer invloeden uit de synthpop, maar ook op het nieuwe album van Chromatics kunnen de synths heerlijk mysterieus klinken, wat prachtig past bij de dromerige vocalen van de zangeres van de band. De Chromatics zijn terug en zijn het maken van bijzondere muziek en muziek van hoog niveau zeker nog niet verleerd.

De muziek van de Amerikaanse band Chromatics ontdekte ik pas toen het in het voorjaar van 2012 verschenen Kill For Love aan het einde van dat jaar opdook in flink wat jaarlijstjes.

Ik ging uit nieuwsgierigheid luisteren, maar werd onmiddellijk gegrepen door de Chromatics versie van Neil Young’s Into The Black. Ook de rest van Kill For Love was wat mij betreft van jaarlijstjesniveau, zeker wanneer de klanken van de Amerikaanse band me deden denken aan de muziek van The Cocteau Twins uit de jaren 80 en dat gebeurde nogal eens.

Sinds Kill For Love heb ik niets meer van Chromatics gehoord en dat lijkt ook wel te kloppen, want het onlangs verschenen Closer To Grey wordt gepresenteerd als de opvolger van het ruim zevenenhalf jaar oude Kill For Love. In de tussentijd maakte de band uit Portland, Oregon, nog wel een aantal EP’s en werd een album (Dear Tommy) aangekondigd maar terug getrokken (met het hele verhaal kan ik de complete recensie vullen), maar op Close To Grey gaat de band eindelijk verder waar het briljante Kill For Love ophield. Het gaf me overigens wel de tijd om de rest van het oeuvre van de band te ontdekken, want ook voor Kill To Love maakte Chromatics al een aantal interessante albums.

Net als Kill For Love opent ook Close To Grey met een cover. Het van Simon & Garfunkel bekende The Sound Of Silence krijgt een zwoele versie, waarin de even dromerige als onderkoelde zang van zangeres Ruth Radelet fraai wordt gecombineerd met de ijle klanken uit de koker van producer en multi-instrumentalist Johnny Jewel.

Chromatics stond op Kill For Love met minstens één been in de jaren 80 en doet dat ook op haar nieuwe album. Ook Close To Grey herinnert in haar meest zweverige momenten aan de muziek van The Cocteau Twins, maar de meeste songs op het nieuwe album van Chromatics klinken wat meer down to earth en flirten hevig met de synthpop uit de jaren 80. Zeker wanneer synthpop domineert in de muziek van Chromatics klinkt de band wat lichtvoetiger dan op de terecht zo bejubelde voorganger, maar de synthpop beats zijn zeker niet in alle tracks op Close To Grey te horen.

De muziek van Chromatics was te horen in het derde seizoen van Twin Peaks (waarin ik de muziek overigens beter vond dan het verhaal) en ook een aantal tracks op het nieuwe album van de band zou niet misstaan op een Twin Peaks soundtrack. Johnny Jewel tekent ook op Close To Grey voor prachtige elektronische klanken, die variëren van aanstekelijk tot bedwelmend, maar ik ben ook dit keer het meest gecharmeerd van de lome en dromerige zang van Ruth Radelet, die al het elektronische geweld contrasteert met fluisterzachte vocalen.

Close To Grey opent met een aardige cover, maar het bevat er nog een en die vind ik nog een stuk mooier. Wanneer Chromatics aan de haal gaat met On The Wall van The Jesus And Mary Chain herleven de hoogtijdagen van de roemruchte Schotse band, maar Chromatics doet ook haar eigen ding met de song van het wat miskende tweede album van The Jesus And Mary Chain. Gitaren spelen overigens zeker niet de hoofdrol op Close To Grey, maar de gruizige gitaren in On The Wall zijn prachtig en smaken naar meer.

Zeker wanneer Chromatics het tempo laag houdt maakt de band indruk met klanken die zo beeldend zijn als de op een filmposter lijkende cover art doet vermoeden. Goed dat de band terug is met dit uitstekende album, dat vooralsnog maar aan kracht blijft winnen. Erwin Zijleman

avatar van davyvdp
Dit album is momenteel hier digitaal te koop in MP3 of WAV aan $1. Een no-brainer voor de fans.

Dim
De "kleur" grijs is van toepassing op dit wat zwaar op de maag liggende, maar kwalitatief hoogstaande album.

avatar van Poeha
Wat blijft de cover van The Sound of Silence toch prachtig "spookachtig". Nu ben ik ook een fan van het zojuist weer afgelopen tv programma "De Verraders", waarin het een prominente rol speelt tijdens elke ronde.
De rest moet ik nog even goed beluisteren.